شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ نشست علمی بررسی مبانی علمی و حقوقی الزام حجاب توسط حکومت

حوزه/ وبینار «بررسی مبانی فقهی و حقوقی الزام حجاب توسط حکومت» با سخنرانی حجج  اسلام سید محمدعلی ایازی، فرج الله هدایت‌نیا و علی محمدی جورکویه به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی جورکویه در نشست علمی مجازی «بررسی مبانی فقهی و حقوقی الزام حجاب توسط حکومت» به صورت وبینار اظهار داشت: سیاست های کلان در حوزه حجاب در سه سطح مطرح است سطح اول پیشگیری اجتماعی، دوم پیشگیری وضعی و سوم کیفری است.

وی افزود: پیشگیری اجتماعی یعنی رساندن آحاد جامعه به سطحی از تعالی در جامعه که خودشان را در مقابل وسوسه های اجتماعی و مفاسد در حوزه بی حجابی کنترل و خود مراقبت کنند.
این استاد حوزه، ادامه داد: پیشگیری وضعی یعنی اگر کسی از سطح اجتماعی گذشت و نتوانست خود را کنترل کند او را دیگران باز بدارند که اعم از حاکمیت و آحاد جامعه در این زمینه وظیفه دارند.
وی بیان داشت: در مرحله کیفری نیز برای افرادی که حجاب را رعایت نمی کنند حد و حدود در نظر گرفته می شود.

جورکویه با بیان این که بحث حجاب در آیات و روایات متعدد آمده است گفت: آیات و روایات متعددی در خصوص حجاب بیان شده است که آیه ۵۹ سوره احزاب، وجوب حجاب را اثبات می کند.
وی اضافه کرد: شارع مقدس علاوه بر بیان وجوب حجاب، فلسفه آن را بیان کرده است  و آمده است که حجاب زنان مسلمان را از اذیت و آزار حفظ می کند و در آیه ۵۳ سوره احزاب نیز تاکید شده است که این حجاب به نفع شما و بلوغ شماست.
این استاد حوزه، تاکید کرد: بحث حجاب در منابع دینی و آیات قرآن مشخص است و شارع مقدس تلاش کرده است به بحث حجاب توجه ویژه کند. 
وی با اشاره به بعد پیشگیری اجتماعی گفت: در این زمینه تلاش هایی که شده است تا فرد را قانع کند تا که این سد ایجاد شود که ارزش های اجتماعی را نقض نکند از این رو ما در این بخش می بینیم که با بحث امر به معروف و نهی از منکر می توانیم به بحث حجاب کمک کنیم. 
جورکویه افزود: سه مرحله قلبی، مرحله زبانی و مرحله عملی دارد که به ما کمک می کند تا در مقابل بی حجابی از آن بهره ببریم.
وی با بیان اینکه اسلام در بحث بی حجازی اجازه را به حاکم اسلامی می دهد که وارد مرحله شود و جرم انگاری کند گفت: ما معتقد هستیم همه آحاد جامعه اسلامی و همه نهادهای مدنی و حاکمیت در قبال عملی شدن شریعت وظیفه دارند هم حاکمیت وظیفه دارد که ممنوع بودن بی حجابی را بیان کند و هم سایر نهادها در این زمینه مسئول هستند.
این مقام مسئول گفت: سیره معصومان را در بحث حجاب داریم که حد و حدود را بیان می کنند و بعضی ها معتقد هستند امر به معروف و نهی از منکر هم می تواند در این زمینه ورود کند.
وی با تاکید بر اینکه حجاب جز مواردی است که فساد اجتماعی را دارد و باید حاکمیت در آن وارد کند گفت: امکان جرم انگاری بی حجابی را مطرح کنیم و حاکمیت هم به عنوان اینکه یک مفسده اجتماعی، بحث حرام و گناه است در آن ورود پیدا کند.
وی گفت:  ادله این اجازه را به حاکمیت می دهد که جرم انگاری را بدهد.
در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی ایازی با اشاره به اینکه حجاب وظیفه تکلیفی که خداوند بر دوش بندگان شایسته اش قرار داده است گفت: آیه ای نداریم که کسی که حجاب را ترک کند جرم انجام داده باشد.
وی ادامه داد: باید بین گناه و جرم فرق گذاشته شود آنچه که قرآن در مساله حجاب خطاب کرده است در آیه حجاب خطابش به مومنان و در سوره احزاب خطابش به زنان مومنه است از این رو اگر ایمان نباشد بر شخص عمل نیست.  
این استاد حوزه، با تاکید بر اینکه حجاب کرامت و شخصیت انسانی است گفت:  حتی در جهان غرب هم مطرح است که باعث بازدارندگی آزار جنسی به اشکال مختلف است این مفهوم یعنی اینکه مساله ای برای فرد و عفت آن شخص داریم.
وی گفت: در ۶۰ سال اخیر به حجاب به عنوان عفت عمومی جامعه نگاه می شد در کتاب های فقهی وجود ندارد ولی مساله عفت مومنان در ۷۰ تفسیر آمده است که در زمان ائمه بوده است.
ایازی با اشاره به اینکه در زمان پیامبر نیز بی حجابی بوده است گفت: زنان مختلفی بودند که اهل کتاب بودند و حجاب نداشتند و بدتر از آنها کنیزان بودند که نه تنها حجاب نداشتند بلکه لخت و برهنه بودند.
وی افزود:اگر واقعا مساله عفت عمومی بود باید جلوی آن را می گرفتند تصورمان این است که حجاب مساله حقوق دیگران است پس آن رعایت می کنیم اصولا دین یک عمل قلبی که نیاز به فرهنگسازی است .
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه باید بحث حجاب فرهنگسازی شود و بعد به سراغ مسایل دیگر برویم  گفت:۴۰  سال است که در این عرصه سرمایه گذاری کردیم ولی روز به روز شاهد بی حجابی هستیم.
وی گفت: حجاب یک امر دینی است نه جرم و جنایات از این رو باید به مساله فرهنگسازی آن توجه شود تا مورد پذیرش عمومی جامعه قرار گیرد.

۳۱۳/۶۱پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha