دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
میلانی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: دانستن دلایل جانشین رسول الله(ص) شدن و اقامه دلایل امامت و ولایت امیرالمومنین(ع) از نکاتی است که شیعیان به اندازه وسع خود باید بدانند، خاصه در این زمان که فرق ضاله دنبال جدایی شیعیان با مکتب صحیح هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان آیت الله سید علی میلانی، پیش از ظهر امروز در همایش بزرگ منتظران غدیر در اصفهان با اشاره به حدیثی مبنی بر اینکه چنانچه کسی از دنیا برود ولی معرفت نسبت به امام برحق نداشته باشد به مرگ جاهلیت مرده است، اظهار کرد: این حدیث برای ما مسئولیت می آورد. 
وی بیان کرد: این اعتقاد فرع معرفت است؛ امام که مورد بحث قرار می گیرد و در این حدیث اشاره شده، یعنی جانشین پیامبر اکرم(ص) و دارای صفات رسول اکرم(ص) است، منظور از امامی که ما باید نسبت به آن معرفت کسب کنیم، امامی است که باید دارای جمیع صفات، حالات، ملکات و کمالات رسول الله و به علاوه نبوت باشد.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: چنین کسی با این خصایص امیرالمومنین(ع) است و کسی جز ایشان فردی نیست، همه آنچه وظیفه رسول الله(ص) در امر رسالت بوده برعهده چنین جانشین خواهد بود.
وی بیان کرد: شناخت چنین شخصیتی طبق حدیث یاد شده، بر همه مسلمین واجب است، معرفت سه مرحله دارد، نخستین مرحله، معرفت تاریخی بوده یعنی آنکه اطلاعات کافی از تاریخ تولد و شهادت و زندگی نامه آن شخص داشته باشیم.
آیت الله میلانی عنوان کرد: معرفت دوم، معرفتی نسبت به چرایی و دلایل جانشینی حضرت امیرالمومنین(ع) و ولایت ایشان است. معرفت سوم، معرفت نسبت به کمالات و صفات یاد شده است.
استاد حوزه علمیه قم افزود: منظور از معرفت در حدیث یاد شده، دو مرحله معرفت پایانی است، لذا بر همه واجب است، برای کسب این دو نوع معرفت تلاش نماید.
موسس بنیاد فرهنگی امامت در توضیح کمالات امیر المومنین(ع) در سه محور گفت: نخستین محور، محور علم و محور دوم ولایت و قدرت محور سوم است.
وی ابراز داشت: معرفت به امیرالمومنین(ع) یعنی معرفت نسبت به دلایل ولایت این امام بزرگوار است؛ دانستن دلایل جانشین رسول الله(ص) شدن و اقامه دلایل امامت و ولایت امیرالمومنین(ع) از نکاتی است که شیعیان به اندازه وسع خود باید بدانند، خاصه در این زمان که فرق ضاله دنبال جدایی شیعیان با مکتب صحیح هستند.
آیت الله میلانی عنوان کرد:  ابلاغ رسالت رسول الله(ص) برای همه ما درس است؛ این درس را به ما می دهد که اگر بخواهیم آموزش دهیم، موعظه کنیم و تبلیغ نماییم باید از عشیره و نزدیکان خود آغاز کنیم.
موسس بنیاد فرهنگی امامت تصریح کرد: جانشینی رسول الله(ص) برای امیر المومنین(ع) از روز اول ابلاغ رسالت رسول اکرم به مردم بیان شد و این امر ادامه پیدا کرد تا جایی که پیامبراکرم تا ۱۰ سال در هر مناسبتی امامت و ولایت علی(ع) را اعلام‌نمودند و در نهایت در غدیر خم سال دهم هجرت، ابلاغ نهایی امامت وولایت صورت گرفت.
وی در ادامه با تشریح کامل واقعه غدیر خم، گفت: پیامبر اکرم(ص) مکررا جمله «مَن کُنتُ مَولاه فَهذا عَلیٌّ مَولاه» را بیان کرده بودند، ولی فضیلت غدیر خم بر این بود که رسول الله(ص) برای حاضرین دلایل جانشینی امیر المومنین(ع) را بیان کردند و دوم اینکه از همه حاضرین برای حضرت امیر(ع) بیعت گرفتند.
آیت الله میلانی اظهار کرد: بزرگداشت غدیر خم تعظیم شعائر الله است، لذا نباید کوچک شمرده شود، البته دشمنان دراین راستا بیکار ننشسته اند، بنابراین پاسخ به شبهات و هجمه ها علیه غدیر و دین رسالت طلاب است.
وی ادامه داد:  در مجالس اهل بیت(ع) که فضایل و مناقب ائمه اطهار(ع) مطرح می شود، باید به گونه عام فهم سخن گفت و از بیان مطالب خاص و عمیق و در اصطلاح اسرار در مجالس عام پرهیز شود، چرا که منجر به اختلافات و سوء تفاهم  و چند دستگی می شود و این دقیقا مخالف نظر اهل بیت(ع) است. 
آیت الله میلانی خاطرنشان کرد: بدانیم که اهل بیت(ع) اصلا راضی به بیان مطالبی که موجب تفرقه شود، نیستند، بنابراین سعی شود برگزاری مجالس مدح اهل بیت به شکل سنتی قدیمی باشد و از انجام کارهایی که موجب تشدید تفرقه شود به جد پرهیز کنید.
موسس بنیاد فرهنگی امامت در پایان گفت: آموختن، یاد دادن و تبلیغ وظیفه روحانیون و طلاب است و کوتاهی در این امر جایز نیست.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha