شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
علی سرلک

حوزه/ کارشناس مذهبی با بیان اینکه انسان به اندازه معرفت هایش مسئولیت ها را می فهمد، گفت: والله انسانیت به پول، مقام، لباس و میز نیست، انسانیت به پذیرش میزان مسئولیت است، مسئول یعنی هرکسی که عقل دارد، «کلکمْ راعٍ وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِه».

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام علی سرلک، شامگاه سه شنبه در مراسم عزای حسینی که به همت مجموعه فرهنگی شیهد بهشتی اصفهان برگزار شد، پیرامون سلسله مباحث مربوط به مسئولیت و مسئولیت پذیری اظهار کرد: حقیقت آن است که در دنیای حاضر در برابر هر داشته و سرمایه ایف باید کاری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه به راستی من(هرکسی) در برابر امکانات، سرمایه ها و داشته هایی که دراختیار دارم چه کرده ام، سؤالی است که باید از خود پرسید، که اسم آن را من اتفاق انفسی می گذارم، تصریح کرد: اینکه من چه نسبتی با آسیب های اجتاعی، من چه نسبتی با فقر و اعتیاد جامعه، من چه نسبتی با عزای حسینی، من چه نسبتی با گرانی ها و ناهنجاری ها دارم و ... بزرگترین و کانونی ترین نمکته ای که باید به آن بپردازیم این است.

 کارشناس مذهبی افزود: من اگر فهمیدم به دنیا آمده ام که باید به چه مسائلی بپردازم، سعادتمند خواهم بود، موفق ترین افراد کسانی هستند که می دانند باید به چه مسائلی نپردازند، این اتفاق انفسی نام دارد.

وی ادامه داد: اگر من غصه غم دیگران را خوردم و خود شریک دیگران بودم، آنجا موفق می شوم. در زیارت عاشورا کسانی را لعن می کنیم که در برابر این ظلم سکوت کردند و هیچ واکنشی نسبت به ظلم علیه امام حسین(ع) نشان ندادند.

سرلک عنوان کرد: مسئولیت پذیر بودن و خود را مسئول دانستن برای موفقیت و سعادتمندی اهمیت است، ما از بینش ها ی خود به راه نجات می رسیم، منش ها ورفتارها محصول ایمان ها و باورهای ما هستند.

وی با بیان اینکه اکثر انسان ها شانه خود را از بار مسئولیت خالی می کنند، عنوان کرد: بزرگترین کار انسان، فهمیدن است، اگر در دین مبین این میزان بر نیت تاکید می‌کند، براین اساس که نیت فهم  درونی هر کسی را نسبت به یک موضوع مشخص میکند.

 کارشناس دینی اذعان داشت: مسئولیت یعنی اینکه خرج خود را ازدیگران جدا نکنم، بزرگترین سرمایه انسان در این است که چه فهمی از مسائل دارد، وجه تمایز فردی چون شهید سلیمانی با دیگران، این است که فهم مسائل را به خوبی داشت و این باعث می شود که نورانیت آن جهان را پر کند، وجود شهید سلیمانی پَر از پذیرش مسئولیت بود.

انسانیت به پذیرش میزان مسئولیت است

وی با بیان اینکه مسئولیت یعنی بار بزرگی که خداوند به من و شما سپرده است و ما باید برداریم، خاطرنشان کرد: اگر این بار برداشته  نشود، حقیقتا به اسلام نرسیده ایم، در روایات معصومین آمده «اگر کسی اهتمام به مسائل مسلمین نداشته باشد، از ما نیست».

 سرلک تصریح کرد: فلسفه وجودی همه عبادات این است که ما را به تسلیم برساند، مسئولیت یعنی عظمت وجودی که انسان از رهگذر آن قرار است به حقیقت انسانی دست پیدا کند.

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) در دعاهای خود با پروردگار می فرماید، «خدایا من را به کارهایی مشغول گردان که فردای قیامت از آنها سؤال می پرسی»؛ والله انسانیت به پول، مقام، لباس و میز نیست، انسانیت به پذیرش میزان مسئولیت است، مسئول یعنی هرکسی که عقل دارد، «کلکمْ راعٍ وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِه»

 سرلک یادآور شد: طراحی عالم اینگونه است که اگر کسی، مسئولیت خویش را شناخت، تنهایی بار مسئولیت را برمی دارد، مگر نه اینکه یاران ابا عبدالله الحسین(ع) در روز عاشورا اینچنین کردند.

وی توضیح داد: منبر امام حسین (ع) برای این است که باری از مسئولیت برداریم و چراغی پیش راه مردم روشن سازیم؛ چه بسا برادر، خواهر، پدر، مادر و علایق و سلایق ها دست من را برای برداشتن بار مسئولیت بگیرند، همین امری است که باعث می شود در روز قیامت، انسان از آنها فرار کند.

 کارشناس مذهبی بیان کرد: همه داستان از این قرار است که انسان به اندازه معرفت هایش مسئولیت ها را می فهمد، به تعبیر بزرگی، مسئولیت؛ درختی است که ریشه آن در دانش و اگاهی ها و بهارش در بحران ها است، بدین معنی که انسان مسئولیت پذیر از سختی ها و مشقت ها هراسی ندارد و نه تنها این مشکلات مانع حرکت او نمی شود، بلکه دست مایه شتاب او خواهند شد.

ابراز کرد: مصداق بازر این مطلب، شهید سلیمانی است که به استقبال خطر و مشقت ها می رفت و چه زیبا در وصیت خود گفت «به تجربه اندوخته ام، فرصتی که در تهدیدها هست حتی در فرصت ها هم نیست»

سرلک در پایان گفت: کربلا و عاشورا عرصه مسئولیت ها و پذیرش مسئولیت ها بود، جریان عاشورا، نماد بار مسئولیتی است که امام حسین(ع) بر دوش دیگران قرار داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    0 0
    کاش شما هم عمل کنید
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      0 0
      از عملهای مهم ایشان که با حرفه اش می خواند روشنگری و تبیین است که کارنامه ایشان گویای همین است