دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام وحیدپور

حوزه/ نذر اگر بخواهد صحیح شرعی باشد، نیاز به بر زبان آوردن جمله خاص دارد و آن جمله خاص این است که «برای خداست بر عهده من اگر حاجتم برآورده شد، مثلا من اطعام می کنم در روز تاسوعا یا در فلان مسجد و هیأت» و این نذر صحیح شرعی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور از کارشناسان احکام به بیان «احکام عزاداری» برای محرم ۱۴۰۰ پرداخته است که همه روزه در این ایام، تقدیم نگاه شما خوبان خواهد شد.

      

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع احکام ما عزاداری است؛ مخصوصا سوالاتی که امسال با وضعیت جدید با آن روبرو هستیم و عرض کردیم بسیاری از این سوالات مربوط به اصل عزاداری، برخی مربوط به نذر و برخی مربوط به وقف است.

اکثر سوالاتی که شده و ما تقریبا رصد کردیم و پاسخی که مراجع عظام تقلید داشته اند، سؤال بسیاری از عزاداران این است که با توجه به شیوع بیمار کرونا و جلوگیری از تجمعات،کسی که در ایام ماه محرم نذر کرده است که اطعام دهد (در هیأت، حسینیه، مسجد و ...)؛ آیا تغییر این نذر امکان پذیر است یا خیر؟

     

در پاسخ به این سوال باید بگوییم: نذر اگر بخواهد صحیح شرعی باشد، نیاز به بر زبان آوردن جمله خاص دارد و آن جمله خاص این است که «برای خداست بر عهده من اگر حاجتم برآورده شد، مثلا من اطعام می کنم در روز تاسوعا یا در فلان مسجد و هیأت» و این نذر صحیح شرعی است.

نتیجه می گیریم:

     

۱. اگر کسی که این سوال را می کند یا افرادی که سوال مشابه دارند، اگر این جمله را بر زبان نیاوردند و فقط نیت قلبی کرده است که مثلا ان شاءالله روز تاسوعا به صد نفر غذا می دهم، این نذر، نذر تکلیف آوری نیست و خیال او راحت باشد و چیزی بر عهده او نیست و می تواند تغییر دهد.

     

۲. اگر چیزی بر زبان جاری کرده است، اما جمله خاص نذر شرعی را نیاورده است و مثلا گفته است «مریضمان خوب شود، روز تاسوعا گوسفندی را ذبح می کنیم» باز هم تکلیف بر دوش او نیست؛ می تواند اصلا به نذر عمل نکند و می تواند آنچه را بر زبان آورده تغییر دهد؛ پس در این دو صورت، هیچ محدودیت و مشکلی نداریم.

     

۳. اگر کسی جمله صحیح شرعی را بر زبان آورده است و گفته است: «برای خداست بر عهده من اگر مثلا مریض من خوب شود، یک گوسفند را نذر سیدالشهدا قربانی می کنم».

اینجا دو حالت دارد؛ یک وقت این نذر، زمان خاص دارد و گفته است در روز تاسوعای امسال فلان کار را انجام دهم؛ یک وقت زمان خاص ندارد و محدود نکرده و نگفته روز عاشورا یا تاسوعا.

    

الف: اگر زمان خاص ندارد، می تواند تأخیر بیندازد و سال های بعد پس از رفع مشکل انجام دهد؛ اما به گردن او همچنان هست و باید بعدا انجام دهد.

      

ب: اگر قید زمان داشته باشد و مثلا گفته باشد امسال اطعام کنم، باید ببینیم آیا قید مکان دارد یا خیر؟

اگر گفته است در امسال عاشورا در فلان مسجد یا حسینیه اطعام کنم، می تواند با رعایت موازین بهداشتی، غذا را طبخ کرده و در ظرف های یک بار مصرف بهداشتی ریخته و ظرف های یک بار مصرف را بدون تجمع به افراد بدهد و اگر اصلا امکان نداشت به نذر خود عمل کند، نهایتا تکلیفی بر عهده شخص نخواهد بود و اگر عمل نکند، گناهی را مرتکب نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha