دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 973100
۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱
تداخلات دارویی و غذایی
تداخلات دارویی و غذایی

حوزه/ بسیاری از تداخلات دارویی و غذایی جدّی هستند. برخی از این تداخلات می‌تواند موجب عوارض جانبی خطرناک و حتی تهدیدکننده زندگی شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شهرکرد، بسیاری از تداخلات دارویی و غذایی جدی هستند. برخی از این تداخلات می‌توانند موجب عوارض جانبی خطرناک و حتی تهدیدکننده زندگی شوند. برخی داروها در حضور برخی ترکیبات غذایی ممکن است جذب نشوند و از این‌رو، بیمار در معرض خطر قرار می‌گیرد. در این خصوص با کارشناس طب سنتی در چهارمحال و بختیاری به گفت‌وگو نشستیم.

سید ابوالفتح شیرمردی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه در شهرکرد، با اشاره به تداخلات دارویی و غذایی اظهار داشت: در صورت تجویز داروی جدید برای شما، مشورت با پزشک یا داروساز جهت پرهیز از برخی مواد غذایی، تغییر در برخی عادات سبک زندگی یا برخی اقدامات پیشگیرانه برای پرهیز از مواجهه با عوارض جانبی نیاز است.

وی افزود: مصرف فیبرهای غلات، سبوس، حبوبات و اگزالات موجود در چغندر، اسفناج و آلو جذب قرص‌های کلسیم را کاهش می‌دهد.

کارشناس طب سنتی در چهارمحال و بختیاری بیان کرد: مصرف همزمان چای و قهوه، حبوبات، تخم مرغ و لبنیات با مکمل آهن(فروس سولفات)، مانع جذب آن می‌شود. پس افرادی که کم‌خونی و فقر آهن دارند نباید بلافاصله بعد از غذا، چای بنوشند.

شیرمردی خاطرنشان کرد: با توجه به متداول بودن نوشیدن چای در کشور ما، ذکر این نکته ضروری است که مصرف هم‌زمان چای با برخی داروها از قبیل بعضی داروهای خواب آور(مانند آلپروزولام)، داروهای ضد سرفه (مانند دکسترومتورفان)، داروهای ضد فشارخون و برخی داروهای رقیق‌کننده خون (مانند وارفارین، آسپرین و کلوپیدوگرل) و آهن تداخل دارد. باید توجه داشته باشید که چای خود را با رعایت فاصله زمانی حداقل ۲ ساعته با داروهای ذکر شده صرف نمایید.

وی با اشاره به مصرف گردو و لووتیروکسین سدیم تصریح کرد: اگر برای کم‌کاری تیروئید، قرص لووتیروکسین مصرف می‌کنید، آگاه باشید که گردو باعث کاهش جذب این دارو می‌شود، لذا برای جلوگیری از این مشکل، حداقل ۲ ساعت فاصله بین مصرف آن‌ها باشد.

شیرمردی در پایان گفت: کسانی که کم‌کاری تیروئید دارند و قرص لووتیروکسین مصرف می‌کنند، فقط گه‌گاه می‌توانند سویا، شلغم، کلم، بروکلی، بروکسل و کلم پیچ مصرف کنند. زیرا این‌ها حاوی مواد شیمیایی به نام گواتروژن هستند و باعث تشدید کم‌کاری تیروئید و کاهش اثر دارو می‌شوند.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha