شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اسدی پور

حوزه / یک کارگردان گفت: متاسفانه فیلم‌های عاشورایی ما بیشتر به کارهای ظاهری خلاصه شده‌اند که در آنها تنها شاهد برپایی تکیه یا هیئت هستیم.

مجتبی اسدی‌پور؛ کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، پیرامون فیلم‌های عاشورایی اظهار کرد: در کارهای مناسبتی ما بیشتر به ظواهر توجه می‌شود. برای مثال فیلم‌ها و سریال‌هایی که در آنها محور تنها یک هیئت یا تکیه است. در این تولیدات معمولاً یک عده مخالف برپایی چنین مراسم‌هایی هستند، اما در نهایت به لطف امام حسین (ع) هیئت و تکیه مورد نظر برپا می‌شود.

وی افزود: این نوع داستان‌ها در جای خود شایسته است، اما اگر قرار است تمام عاشورا و فلسفه آن را در اینگونه تولیدات خلاصه کنیم به این معنای عزیز، کم لطفی کرده‌ایم. به نظرم بهترین کار ها آثاری هستند که در آنها به چرایی قیام عاشورا پرداخته می‌شود. یعنی بگوییم هدف از قیام عاشورا چه بوده و آن را در قالب داستان های امروز معنا کنیم.

کارگردان فیلم «فیلادلفی» ادامه داد: رویکرد تکراری حاکم بر آثار عاشورایی نشات گرفته از سیاست‌های مدیرانی است که تنها می‌خواهند به صورت مستقیم عاشورا را مد نظر داشته باشد. این در شرایطی است که نسل جوان دوست دارد به صورت غیرمستقیم و عمیق به چنین موضوعاتی پرداخته شود. حق‌طلبی و عدالت‌خواهی مفاهیم عظیمی هستند که می‌توان در قصه‌های امروزی آن را جستجو کرد و به مخاطب فراوان نیز دست یافت.

این کارگردان تاکید کرد: بگذارید مثالی روشن بزنم. این روزها بیماری کرونا جان بسیاری از هموطنان ما را گرفته است. همین موضوع می‌تواند محلی برای یک فیلم عاشورایی باشد به این معنا که بگوییم چرا اهمال کاری صورت گرفته و مردم به صورت گسترده واکسینه نشده‌اند تا جان بسیاری از خانواده‌ها در خطر نباشد. در همین رابطه در فیلمنامه جدیدی که مشغول نگارش آن هستم سعی کردم به چنین موضوعی توجه داشته باشم.

وی با بیان اینکه حق‌طلبی را نباید به معنای سیاسی کاری معنا کنیم، گفت: اگر قرار است انتقادی صورت گیرد یا انتقادی انجام شود، نباید آنرا سیاسی‌کاری و مخالفت با حکومت تصور کنیم، بلکه آن را احقاق حقی بدانیم که در آن فلسفه قیام امام حسین (ع) نیز به خوبی مشاهده می‌شود.

این فیلمساز در پاسخ به این سوال که در میان کارهای تاریخی، کدام یک از فیلم‌ها یا سریال‌ها را دوست دارد؟ چنین جواب داد: «سفیر» یا «مختارنامه» آثاری پرمخاطب بودند، اما در آنها تنها روایتی تاریخی را شاهد بودیم، اما در فیلم سینمایی «روز واقعه» اتفاق بسیار خوبی رخ داده بود. در این فیلم می‌بینیم که مسلمانان، پشت امام شان را خالی کردند، اما یک نصرانی به دعوت اباعبدالله (ع) پاسخ مثبت داد. به شخصه این گونه روایت را بیشتر می‌پسندم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha