شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 973549
۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
نادر طریقت

حوزه / یک فیلمساز گفت: حمایت از فیلم‌های عاشورایی تنها یک شعار است، والا در عمل حمایتی صورت نمی‌گیرد.

نادر طریقت؛ کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، ویژگی فیلم‌ها و سریال‌های مذهبی را چنین توصیف کرد: مهم‌ترین شرط برای فیلمنامه مذهبی، غنی بودن معنای آن است. یعنی کارهایی که در این رابطه می‌خواهد انجام شود، باید با آگاهی کامل صورت گیرد. در همین رابطه دخترم هستی طریقت، فیلمنامه‌ای نوشته بود که در آن ۴۰ ساعت پایانی زندگی ابا عبدالله (ع) مدنظر قرار گرفته بود. برای نگارش این سناریو نیز تحقیقات مفصلی از ۵۶ کتاب در منابع مختلف انجام داده‌ بود .

وی تصریح کرد: این فیلمنامه «قیامت» نام داشت، منابعی که از آن بهره بردیم، تنها مختص به کتب شیعه نمی‌شد، بلکه از منابع اهل سنت نیز استفاده کرده بودیم ، اما متاسفانه از زمان مدیریت آقای شمقدری تا به امروز هیچ یک از مدیران حاضر نشد ند به روی این کار سرمایه‌گذاری انجام دهند!

این فیلمساز تاکید کرد: به عقیده من فیلم‌ها و سریال‌های مذهبی اگر خاصیت روشنگری نداشته باشند همان بهتر که ساخته نشوند. به ویژه در کارهای مربوطه، باید با موضوعات خرافی برخورد شود. یعنی از برخی نکاتی که ممکن است مسائل خرافی را ترویج کند پرهیز کنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از تولیدات به اصطلاح عاشورایی به حاشیه‌ها نظر دارند، گفت: ارزیابی من این است آثاری که به اسم کارهای دینی و مذهبی تولید می‌شوند، بیشتر به ظواهر و حاشیه‌ها نگاه می کنند، البته در این میان باید آثاری چون؛ «مختارنامه» یا «روز واقعه» را مستثنا دانست.

طریقت در پایان مثال زد: برای نمونه می‌توانم به فیلم‌ها و سریال‌هایی اشاره کنم که در آنها تنها نشانی که از محرم مشاهده می‌شود عزاداری است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha