دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام سید حسن وحدتی شبیری

حوزه/ مدیر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ص) مشهد گفت: یکی از موضوعاتی که سزاست فضلای حوزوی در پژوهش‌ها به آن بپردازند، مفهوم فقه ورزش است که منابع قدیم در سنت اسلامی به آن پرداخته‌اند، اما متاسفانه اکنون از آن غفلت شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین وحدتی شبیری، در نشستی با موضوع «موضوعات نوین در مطالعات دین و سلامت با رویکرد فقهی و حقوقی»، در ادامه سلسله نشست‌های مدرسه تابستانه دین و سلامت، با بیان اینکه از اشارات دین به سلامت، نفس مطمئنه و قلب سلیم است، گفت: در تعالیم دین، آیات شریفه و مضامین زیارات و ادعیه به ما تذکر داده‌اند تا از خداوند عافیت بخواهیم و مسئله سلامت، یکی از اموری است که به طور شایسته بدان توجه نشده است.

وی با تأکید بر اینکه پرداختن به فقه تخصصی نباید ما را از عرصه‌های دیگر و اجتهاد عام دور کند، ابراز کرد: فاضل حوزوی باید علاوه بر دانش فقه، در یک یا دو حوزه تخصصی صاحب بینش گردد تا در برخورد با مسائل نو، توان اجتهاد داشته باشد. به طور مثال فقیه باید در مسائل اجتماعی به کمک متخصصین این حوزه با جنبه‌های مختلف مسائل آشنا گردد، چرا که با شناخت بسیط از مسائل پیچیده اجتماعی نمی‌توان نظری جامع ارائه داد.
مدیر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ص) تصریح کرد: فقه در لسان دینی به معنای دین‌شناسی و از فقه رایج گسترده‌تر است و باید فقه را در معنای گسترده آن در نظر گرفت.
حجت‌الاسلام والمسلمین وحدتی شبیری افزود: یکی از موضوعاتی که سزاست فاضل حوزوی در پژوهش‌های خود به آن عنایت داشته باشد، مفهوم فقه ورزش است که منابع قدیم در سنت اسلامی به آن پرداخته‌اند، اما متاسفانه اکنون از آن غفلت شده، لذا لازم است بنا به مقتضیات امروز، دوباره رجوع و ای بسا درصدد احیای این نوع رویکرد فقهی برآییم. لازم به ذکر است که ورزش تحت عنوان سلامت جسم قرار می‌گیرد.

وی عنوان اخلاق ورزش را سامان‌دهنده رفتار ورزشکاران و ذیل فقه ورزش قابل تعریف دانست و گفت: گاه رفتاری از ورزشکاران دیده می‌شود که خلاف تعالیم و اصول اخلاقی یک مسلمان است. اگر به منابع کهن و سنتی خود مراجعه کنیم، متوجه دور شدن اخلاق ورزشکاران از همتایان خود در گذشته، خواهیم شد. جوانمردی و فتوت جزو لاینفک اخلاق ورزشی بوده است و همچنین گذشتگان همگی به علی(ع) اقتدا می‌کرده‌اند. امروزه نیز باید ورزشی داشت که ورزشکاران آن دارای چنین روحیه‌ای باشند و ورزشی ارائه شود که مورد پسند اهل‌بیت(ع) قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین وحدتی شبیری مفهوم باشگاه و باشگاه‌داری را دیگر مسئله در این حوزه دانست و بیان کرد: سوالاتی حول آن وجود دارد که باید فقه عهده‌دار پاسخ به آن‌ها باشد؛ ازجمله این‌که آیا باشگاه شخصیت حقوقی است؟ قراردادی که می‌بندد چه نوع قراردادی است؟ در صورت خسارت وارده به ورزشکار، مسئولیت با کیست؟ آیا می‌توان ضمان در نظر گرفت؟ و امثالهم.

مدیر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ص) اضافه کرد: ورزش‌های خطرناک نیز از جمله مسائل مغفول در فقه است که در فقه ورزشی باید به آن پراخته شود. باید بررسی شود که حکم ورزش پرخطر، بنا بر شواهدی که از ضرر و هلاکت منع کرده‌اند، چگونه است و آیا باید این ورزش‌ها را تحریم کرد یا خیر؟

وی لازمه پاسخگویی به مسائلی چون ورود زنان به ورزشگاه‌ها، آیین دادرسی ورزش، حکمیت و داوری در ورزش، مواد انرژی‌زا و مصرف آن‌ها در مسابقات و امثال آن را اشراف کافی به جوانب مختلف دانست و گفت: این رویکرد، نوپا و تازه و از موضوعات نوینی است که به طور جدی ذیل مسئله دین و سلامت قابل طرح است و شایسته است پژوهشگران و مجتهدین در پرداختن به آن‌ها جدیت داشته باشند.

گفتنی است سلسله نشست‌های مدرسه تابستانه دین و سلامت به همت هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha