جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
ماندگاری

حوزه/ کارشناس دینی گفت: برای موفقیت، داشتن یک مربی خوب و توانا لازم است، ولی کافی نیست، شرط کافی اراده انسان است، اگر اراده همه در مسیر تربیت‌پذیری قرار گیرد به بیشترین موفقیت‌ها خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام مهدی ماندگاری، شامگاه جمعه در جلسه عزای حسینی مکتب الصادق(ع) اصفهان اظهار کرد: برای موفقیت داشتن مربی خوب و توانا لازم است ولی کافی نیست، زیرا در تاریخ بشریت مشاهده می کنیم که مربی ای بهتر از انبیا و اولیای دین نداشتیم، اما آن موفقیت لازم مشاهده نشده، قرآن در سوره تحریم آیات ۲ و ۱۱ به این موضوع به خوبی اشاره کرده است.

وی ادامه داد: وراثت، محیط و مربی همه شرط لازم تربیت موفق است؛ ولی شرط کافی نمی باشد، شرط کافی اراده انسان است، اگر اراده همه در مسیر تربیت‌پذیری قرار گیرد به بیشترین موفقیت‌ها خواهد رسید، ولی اگر بهترین نسب مانند پسر نوح را انسان داشته باشد ولی اراده اش را در این راه نیاورد، به موفقیت نمی‌رسد.

 ماندگاری با طرح این سوال «چرا در جمهوری اسلامی که ولی فقیه حاکم شده و با زمان طاغوت بسیار متفاوت است همه مردم تربیت نشده اند؟» توضیح داد:  از جمله دلایل این است که پسر نوح و همسر لوط تربیت نشد، یعنی اگر در زمان طاغوت کسی مثل شهید صیاد شیرازی انسان شریفی بود و نماز شب می‌خواند و در زمان فعلی بعضی از مسئولین نماز واجب خود را هم نمی خوانند، دلیلش این نیست زمان طاغوت از زمان جمهوری اسلامی بهتر بود، بلکه دلیل  آن است که اراده اش از محیط بیشتر است.

وی با بیان آیه ۶۹ سوره نسا تصریح کرد: این آیه در بردارنده  پنج گروه است که خداوند آن ها را برای رسیدن به بالاترین درجات یاری می‌کند، گروه اول  انبیا، دوم امامان، سوم شهدا، چهارم صالحین و در آخرکسی که خواهان تربیت باشد.

ماندگاری افزود: در خصوص مورد سوم اگر به انقلاب اسلامی برگردیم، خواهیم دید بیشتر شهدا رشد یافته زمان طاغوت بودند، این موضوع چنان مهم بود که حضرت امام خمینی(ره) می فرمایند «بیشترین جوانان رشد یافته اشرت کرده بودند» اما ملاحظه می‌کنیم امام بزرگوار آنان را عاشق شهادت کرد و انقلاب اسلامی اراده این افراد را تغییر داد و آنان را همراه و همنشین معصومین کرد.

کارشناس دینی عنوان کرد:  در مورد پنجمین گروه هم، خداوند برای تربیت انسان مربی است و از جانب ایشان پیامبر و معصومین و حتی در زمان غیبت ولی فقیه زمان مربی هستند، این نشانگر این است که خداوند برای تربیت انسان هیچ چیزی کم نگذاشته است و این نکته اشاره به چند دسته از آیات می باشد (خلق لکم) (سخّر لکم)  از این چند دسته متوجه می شویم خداوند همه چیز را برای موفقیت انسان در تربیت آفریده است اما به شرطی و شروطی.

ماندگاری به چند نمونه از اراده‌ها پرداخت و گفت: اولین اراده ای که امت باید درکنار امام خود داشته باشد، ایمان به خداوند و باور قلبی به این موضوع است و این کار باید همراه با اعتماد به خدا باشد تا ترس از  غیرخدا ریشه کن شود، مانند سیره انبیا و اولیای خداوند و این آیه به خوبی نشانگر این موضوع می باشد(ان تنصرالله ینصرکم)

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha