شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
جوانبخت

حوزه/ حجت الاسلام جوانبخت با بیان این که ۵۵ هزار متر مربع برای ساخت مسکن نیازمندان اختصاص داده شده است، گفت: بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان مطالبات اوقاف از نهادهای نظامی و دولت است که به دنبال اخذ آن هستیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام ناصر جوانبخت امروز در نشست خبری تشریح برنامه های اجرای طرح مرحله دوم توزیع بسته های کمک معیشتی طرح شمیم حسینی در جهت حمایت از اقشار کم در آمد، که در اتاق کنفرانس اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی برگزار شد، با بیان این که ۴۱ هزار رقبه که هر روز در حال افزایش می باشد، تحت مدیریت اوقاف است، اظهار داشت: با توجه به وضعیت موجود در کشور که مشکلاتی از لحاظ اقتصادی وجود دارد اما در آمدهای اوقاف افزایش داشته است و در سال ۱۴۰۰ با ۹۰ درصد افزایش در شش ماهه نخست سال ۱۵ میلیارد و سیصد میلیون تومان بوده است و حال آنکه  سال ۹۹ حدود ۸ میلیارد بوده است.

وی ادامه داد: بیشترین درآمد اوقاف در نیمه دوم سال است و پیش‌بینی می شود نسبت به حجم سرمایه گذاری ها، در آمد امسال به سی میلیارد برسد.

مدیرکل اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غریی با بیان این که با توجه به سیاست های اوقاف کشور باید بخشی از درآمد های اداره کل از موقوفه ها ذخیره شود تا برای حفظ موقوفات و شرکت های دانش بنیان و تولید برق از پنل های خورشیدی هزینه گردد.

وی با بیان این که بیش از ۶ میلیارد   ۷۶۵ میلیون تومان در بخش های خیریه و مدارس علمیه آذربایجان غربی و مساجد استان هزینه شده است، گفت: موقوفات حوزه های علمیه نسبت به دیگر موقوفات بسیار ناچیز است و با توجه به لزوم تربیت نیروهای انقلابی و طلاب مبلغ دینی، لازم است در این حوزه ها فرهنگ سازی شود تا خیرین در این بخش هم وقف کنند تا پشتوانه مالی برای حوزه ها صورت گیرد.

حجت الاسلام جوانبخت گفت: بیش از ۲۴ میلیارد تومان موقوفات خیریه در آمد داشت که ۷ میلیارد آن هزینه شده است و بقیه باقی مانده است و با توجه به نیات واقفین در آمد هر مجموعه باید در نیات آن هزینه شود.

وی تصریح کرد: در استان آذربایجان غربی بودجه هایی که دولت برای مساجد و مصلاها اختصاص می دهد نسبت به بقیه حوزه ها بسیار ناچیز و کم است و کل مصوبه برای استان در این زمینه در سال ۱۴۰۰ حدود ۶ میلیارد تومان بوده است و در شش ماه نخست  سال فقط ۱ میلیارد و ۳۱۵ میلیون تومان فقط از سوی استانداری و معاونت برنامه و بودجه تخصیص داده شده است و حال این که بیش از ۶ میلیارد از موقوفات، برای مساجد، خصوصا مساجد اهل سنت در شمال استان هزینه شده است و باید در این حوزه ضعف های تصویب و تخصیص بودجه جبران شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با بیان این کنه سال گذشته بیش از ۱۲ هزار بسته های معیشتی بین نیازمندان و بهزیستی توزیع شده است، افزود: با توجه به محدودیت های کرونایی و عدم امکان طبخ غذا، به سمت توزیع بسته های غذایی روی آوردیم و امسال نیز در قالب طرح شمیم حسینی دوهزار بسته غذایی از اول محرم از سوی نیات واقفین تهیه و در مساجد، هیئات مذهبی در شهرستان های ارومیه، خوی، تکاب، نقده و سلماس و  ۶۵ هزار پرس غدای گرم در کل استان، توزیع شد.

وی تاکید کرد: امسال برای ۵۵۴ موقوفه اخذ سند صورت گرفته است و برخی سندهای مشکل دار باقی مانده است و در حال پیگیری هستیم و ۹۵ سند دفترچه ای و تک برگ هم برای موقافات در شش ماهه نخست سال صادر شده است.

وی با بیان اینکه اوقاف بیش از دویست میلیارد از نهادی های نظامی و دولتی طلب دارد گفت: ۵۴۰۰ متر مربع از موقوفات در تصرف شرکت مخابرات بود که با پیگیری های صورت گرفته حکم اجرای آن صورت گرفته است و در حال پیگیری مطالبات از اداره کل مخابرات استان هستیم و حدود ۲۰۰ میلیارد مطالبات اوقاف از نهادهای نظامی و  دولت؛ اداره راه و ترابری و مخابرات و ... است که هنوز نتوانستیم آن را اخذ کنیم و مطالبات ما به قیمت به روز صورت خواهد گرفت و باید با رایزنی و مصالحه این حقوق مطالبه شود و در صورتی که نتوانیم از این طریق اخذ کنیم با اقدامات قضایی دنبال خواهیم کرد. 

حجت الاسلام جوانبخت اضافه کرد: با توجه به سیاست مرکز، موقوفات به امین موقوفات که افراد خوشنام و کاربلد هستند و به سازمان معرفی و از سوی نهادهای نظارتی استعلام و تائید می شوند، سپرده خواهد شد و آن ها مسائل حقوقی را پیگیری خواهند کرد و اداره کل اوقاف فقط نظارت خواهد کرد.

وی در ادامه به فروش قبرها در امامزاده ها و بقاع متبرکه اشاره کرد و گفت: فروش قبرهای امامزاده ها که به قیمت مصوب حداکثر ۶۰ میلیون فروخته می شود  صرفا اجاره زمین است نه فروش آن و قبرستان های عمومی تحت مدیریت شهرداری است و کسانی که اموات خود را با اختیار  و رضایت خود در امامزاده ها دفن میکنند، هزینه های آن را پرداخت می کند و در آمد آن، صرف امام زاده ها می شود ودفن  والدین شهدا در امامزاده ها رایگان است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذریایجان غربی در ادامه به تعمیر ۵ هزار متر مربع از موقوفات اشاره کرد و گفت: بیش از یک میلیارد تومان برای تعمیر بقعه محمد بن خلیلان ارومیه هزینه شده است و به دنبال آزاد سازی محوطه اطراف این بقعه جهت گسترش فضای آن هستیم و همچنین امسال ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون برای تکیه ابوالفضل علیه السلام شهرستان چایپاره هزینه شده است.

وی در پایان با بیان اینکه ۵۵ هزار متر مربع برای ساخت مسکن برای نیازمندان به اداره کل راه و شهرسازی استان اختصاص داده شده است، افزود: ۵پروژه سرمایه گذاری به مبلغ حدود ۴۰ میلیارد تومان با همکاری بخش خصوصی در شهرستان مهاباد اجرا خواهد شد.

انتهای خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha