شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حمید اذکائی

حوزه/ با وجود آن که آیت الله مدنی(ره) فقیهی دانا و توانا بودند، اما هر جمعه که قرار بود ایشان به ایراد خطبه بپردازند، حتما چند ساعتی را در بیت خود از همه افراد دوری می‌کردند و به مطالعه می‌پرداختند تا در خطبه‌ها حتما برای مردم، مطالب جدید و آموزنده بیان شود، چرا که معتقد بودند برای وقت مردمی که به مراسم می آیند باید احترام قائل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان،   ۲۰ شهریور سال ۱۳۶۰ یادآور روزی تلخ در حافظه مردم انقلابی ایران و علی الخصوص استان همدان است.

در این روز مردم انقلابی و شهید پرور همدان و البته تبریز شخصیتی را از دست دادند که در طول عمر پر برکت خویش خدمات فراوانی را از خود برجای گذاشت و همیشه یاور محرومان بود و این شخصیت کسی نبود جز شهید آیت الله اسدالله مدنی(ره).

مروری بر زندگینامه شهید مدنی(ره)

شهید آیت الله مدنی(ره) مبارزه خود علیه رژیم پهلوی را در شهر قم آغاز کرد و به دلیل همین تحرکات به آذر شهر تبعید شد. در آذرشهر در اولین اقدام با فرقه ضاله بهائیت به مبارزه برخاست و مردم را به برچیدن کارخانه مشروب‌سازی این شهر دعوت نمود.

به دلیل ادامه مبارزات، مجبور به ترک شهر شد و به نجف اشرف عزیمت کرد. پس از تبعید امام خمینی(ره)، همواره در کنار ایشان بود و بارها و بارها به ایران آمد و در شهرهای مختلف پیام‌آور ادامه مبارزه شد.

به همین دلیل شدیداً تحت نظر ساواک بود. در سال ۱۳۵۱ به خرم‌آباد رفت و با سمت نماینده و وکیل تام‌الاختیار امام(ره) در مبارزه، به فعالیت پرداخت. ساواک که از نفوذ وی در بین مردم می‌ترسید با نوشتن شب نامه و نامه‌های‌ توهین‌آمیز سعی در ترور شخصیت این عالم مبارز کرد که با هوشیاری مردم و علما این طرح ناکام ماند.

 سال ۱۳۵۴ ایشان را به نورآباد ممسنی تبعید کردند، ولی سخنرانی‌ها و افشاگری‌ها و محبوبیتش در بین مردم باعث شد تا از آنجا به گنبد کاووس تبعید شود، اما از آن‌جا که در هر جا پا می‌گذاشت آن‌جا را به کانون مبارزه بدل می‌کرد ساواک او را به بندر کنگان و سپس به مهاباد تبعید کرد.

در تمام این شهرها، مردم را به تقلید از حضرت امام‌خمینی(ره) دعوت کرده و رساله ایشان را با تمام محدودیت‌های موجود بین مردم پخش می‌کرد.

آیت الله مدنی(ره) در اوایل‌ دی‌ ۱۳۵۷ در میان استقبال‌ مردم‌ همدان‌ وارد این‌ شهر شد و رهبری‌ مبارزات‌ ضد رژیم‌ مردم‌ را بر عهده‌ گرفت. در ۲۱ بهمن‌ همان سال که‌ لشکر ۸۱ زرهی‌ کرمانشاه‌ برای‌ سرکوب مردم‌ انقلابی‌ به‌ سمت‌ تهران‌ به‌ حرکت‌ درآمد، با دستور ایشان مردم‌ کفن‌پوش‌ همدان‌ با دست‌ خالی‌ ضمن‌ تقدیم‌ شماری‌ شهید، از حرکت‌ تانک‌ها جلوگیری‌ کردند.

بیشتر بخوانید:

 خاطراتی از از روزهای انقلاب؛ نقشی موثر و کلیدی شهید مدنی در بسیج مردم همدان

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با تشکیل‌ مجلس خبرگان قانون اساسی، ایشان از طرف‌ مردم‌ همدان‌ به‌ نمایندگی‌ در این‌ مجلس‌ انتخاب‌ شد و به‌ دستور امام‌(ره) با اختیارات‌ کامل‌ به‌ امامت‌ جمعه این‌ شهر منصوب شد.

پس‌ از شهادت‌ سید محمدعلی قاضی طباطبایی، اولین‌ شهید محراب و امام جمعه و نماینده‌ امام‌(ره) در تبریز، آیت الله مدنی(ره) در دهم‌ آبان‌ ۱۳۵۸ با حکم‌ امام‌ خمینی(ره) به‌ عنوان‌ امام‌ جمعه‌ تبریز منصوب‌ شد.

در نهایت آیت الله مدنی(ره) در ساعت ۱۳:۴۵، ۲۰ شهریور ۱۳۶۰، پس از اتمام مراسم نماز جمعه توسط سازمان مجاهدین خلق به شهادت رسید و در بیست و یکم شهریورماه پیکر او در تبریز و قم تشییع و در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

امام خمینی(ره) در پیامی ایشان را شخصیتی دانست که عمری را در تهذیب نفس و خدمت به اسلام و تربیت مسلمانان و مجاهده در راه حق علیه باطل گذراندند و جز درباره خدمت به اسلام و مسلمانان نمی‌اندیشید.

از جمله خدمات اجتماعی که شهید مدنی در طول دوران حیاط پربرکت خود در شهرهای مختلف انجام دادند می‌توان به احداث مهدیه، راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه، احداث درمانگاه مهدیه در همدان، ساخت حمام، حسینیه، مسجد و مدرسه، کتابخانه و صندوق قرض الحسنه در روستای دره مرادبیگ همدان، راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه در قصر شیرین، احداث تعدادی خانه در یکی از روستاهای بویین‌زهرا و ساخت مسجد در نورآباد ممسنی اشاره کرد.

در این رابطه با حمید اذکائی یکی از یاران و نزدیکان شهید آیت الله مدنی به گفت‌وگو پرداخته‌ایم تا با ابعاد شخصیتی این شهید والامقام بیشتر آشنا شویم.


از نحوه آشنایی و ارتباط با شهید مدنی(ره) بگویید؟

در مدت زمانی که آیت الله شهید مدنی(ره) در همدان اقامه نماز می‌کردند و به عنوان امام جمعه همدان در خطبه‌ها به بیان مطالب عبادی سیاسی می‌پرداختند، بنده به عنوان مکبر، موذن و مسئول تکبیر نماز افتخار همراهی با ایشان را داشتم و در بسیاری از مراسمات در کنار این فقیه بزرگوار حضور داشتم.

ویژگی های آیت الله مردمی از زبان مکبر و مؤذن شهید محراب | ساواک را خسته کرده بود

نوع برخورد آیت الله شهید مدنی(ره)  با اطرافیان و مراجعه کنندگان چگونه بود؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی شهید مدنی(ره) برخورد با لطف و کرامت بالا با همه مردم و مراجعه کنندگانی بود که بیت ایشان را ملجائی برای رفع مشکلات خود می‌دانستند و در کنار این مسئله با افرادی که از نزدیک ارتباط داشتند نیز به نحوی دوستانی و صمیمی در ارتباط بودند که گویی یک پدر به فرزند خود ابراز لطف و محبت می‌کند.

به طور مثال آیت الله مدنی(ره) همیشه بنده را به جهت فعالیتم در ستاد نماز جمعه با عنوان "بلال" خطاب می‌کردند و اینگونه به ابراز محبت می‌پرداختند.

از دیگر ویژگی‌های برجسته شهید آیت الله مدنی(ره)، اقتدار و صلابت در برخورد با مسائل بود، به نحوی که ایشان در مواجه با افرادی که برای حل اختلاف و رفع مشکل مراجعه می‌کردند، با تلطیف قلوب، در مسیر رفع مشکلات مردم با تمام وجود اقدام می‌کردند.

از نمازهای جمعه شهید مدنی(ره) و نوع بیان خطبه‌ها بگویید.

با وجود آنکه آیت الله مدنی خود مجتهدی فوق العاده و فقیهی دانا و توانا و از شاگردان حوزه علمیه نجف بودند و از شخصیت بالای علمی برخوردار بودند، اما هر جمعه که قرار بود به ایراد خطبه های نماز جمعه بپردازند، حتما چند ساعتی را در بیت خود از همه افراد دوری می‌کردند و به مطالعه می‌پرداختند تا در خطبه‌ها حتما برای مردم، مطالب جدید و آموزنده بیان شود، چرا که معتقد بودند برای وقت مردمی که به نماز و یا حتی سخنرانی می آیند باید احترام قائل شد.

ویژگی های آیت الله مردمی از زبان مکبر و مؤذن شهید محراب | ساواک را خسته کرده بود

به جهت همین اهمیت دادن به سخنرانی ها، همه افرادی که در صفوف نماز جمعه حاضر بودند بر خاص و آموزنده بودن خطبه ها تاکید داشتند و این یک ضرورت است که باید در نسل جدید رعایت شود و از آن به عنوان الگو یاد شود تا بدون مطالعه به مراسمی نروند.

ارتباط شهید مدنی(ره) با رهبر کبیر انقلاب به چه نحو بود؟

شهید مدنی(ره) را می توان فردی دانست که به معنای واقعی کلمه ذوب در ولایت بود، در عین اینکه خودشان عالم و فقیهی دانا بودند، اما در تبعیت از امام خمینی(ره) یک نمونه بارز و روشن بود و بارها به افرادی که در کنار ایشان حضور داشتند تاکید داشتند که باید در برابر امر ولی فقیه تسلیم محض باشیم.

ویژگی های آیت الله مردمی از زبان مکبر و مؤذن شهید محراب | ساواک را خسته کرده بود

به خاطرم هست که بعد از شهادت آیت الله قاضی، زمانی که در اوایل هفته ابلاغ امامت جمعه تبریز از سمت حضرت امام(ره) به ایشان رسید، با بوجود آنکه چند روز تا روز جمعه مانده بود، اما شهید مدنی به محض دریافت به سرعت شهر همدان را ترک کردند که نکند لحظه ای در پیام رهبر کبیر انقلاب تاخیر بیفتد.

کلام آخر.
شهادت ایشان حادثه ای واقعا دردناک بود و نبود ایشان در بین مردم همدان و تبریز خلاء بزرگی محسوب می شد و می توان با قطعیت گفت که شهادت آیت الله مدنی(ره) مصداق بارز آیه  "إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهِ" بود.

 امروز لازم است تا همه سعی کنیم با قدرت از مسیری که شهید مدنی(ره) آن را ترسیم کردند و با شهادت خود به تبیین آن پرداختند و قطعیت راه را به اثبات رساندند، پاسداری کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha