شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
موسوی حسب

حوزه/ پژوهشگر حوزوی گفت: عمل به شاخصه های سبک زندگی نبوی، نسخه درمانگر چالش های امروز بشریت به خصوص در زمینه مباحث اخلاقی و رفتاری است.

حجت الاسلام سیدمحمود موسوی حسب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت فرارسیدن بیست و هشتم ماه صفر اظهار داشت: امروز جامعه ما و به طور کلی جوامع بشری با مشکلات عدیده اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی مواجه هستند که بی شک رمز عبور از این مشکلات و رسیدن به ساحل آرامش و سعادت، بازگشت به سیره و سبک زندگی حضرات معصومین(ع) به ویژه پیامبر اکرم(ص) به عنوان الگوی والایی است که قرآن از ایشان به عنوان اُسوه حسنه و خُلق عظیم یاد می کند.

وی افزود: به ویژه در زمینه مسایل اخلاقی که در برهه کنونی واقعاً یکی از نیازهای بسیار جدی بشریت محسوب می شود، چنانچه نه فقط امت اسلامی که همه امت ها از سیره و سبک زندگی نورانی پیامبر اعظم (ص) الگوگیری کنند، قطعاً بسیاری از مشکلات رفع شده و شاهد شکل گیری مدینه فاضله حقیقی خواهیم بود.

این کارشناس فرهنگی همچنین گفت: آنچه بایسته است این که در همه امور و به خصوص در بحث اخلاق و رعایت اصول اجتماعی و مبانی معاشرتی به سیره رسول الله(ص) و ائمه اطهار(ع) رجوع کرده و در همه لحظات زندگی به این الگوهای بی نظیر و جامع و کامل، به معنای واقعی پایبند باشیم.

وی در ادامه با اشاره به این که در کلام و رفتار و سیره پیامبر(ص)، اخلاق و توجه به مساله کرامت انسانی، جایگاه خاص و ویژه ای دارد، گفت: در بیانات و سیره ایشان و به طور کلی آموزه های دین مبین اسلام، کرامت انسانی از جایگاه بسیار والایی برخوردار است تا آن جا که خدای متعال در قرآن می فرماید : " لقد کرمنا بنی آدم" بدین معنا ما به انسان کرامت دادیم و این کرامت الهی به یقین، بالاترین نعمت برای بشریت است به شرط آن که قدردانش باشد و همیشه در مسیر عبودیت گام بردارد.

حجت الاسلام موسوی حسب همچنین با بیان این که به اذعان خود محققان و پژوهشگران غربی، اسلام در اجرای حقوق بشر پیشگام بوده است، افزود: پیامبر (ص) جدای از اخلاق والایی که در امور عادی بدان اعتقاد داشته و تاکید می فرمودند، به حقوق زنان و کودکان، غیرنظامیان و مواردی که باید در جنگ ها به آن توجه شود، تأکید ویژه می کردند و سپاهیان خود را از پایمالی این حقوق به شدت بر حذر داشته و راه رسم اخلاق نیکو را توصیه می نمودند.

وی یادآور شد: البته باید توجه داشت که همه حضرات معصومین (ع) و در رأس آن ها خاتم الانبیا(ص) «به انسان به ما هو انسان» توجه می کردند؛ اگرچه مسلمان دارای اجر، قرب، عظمت و ارزش است، اما پیامبر و امامان ما فراتر از این، بر ارزش انسانی تأکید می کردند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین تأکید کرد: پیامبر اعظم(ص) از همه مردم بخشنده تر و از همه در معاشرت اجتماعی، بزرگوارتر بود و با کرامت در مواجهه با دیگران رفتار می کردند، چنان که امیرالؤمنین(ع) در همین باره می فرمایند: " پیامبر(ص) عذرخواهی کسی را که او معذرت می طلبید، به راحتی قبول می کرد. "

وی، صبوری و تحمل بالای حضرت رسول(ص) در برابر ناملایمات را مورد توجه قرار داده و افزود: اساساً در مدیریت اجتماعی و اخلاق معاشرت، صبر بر جفاها و تندی ها و صبوری در برابر ناملایمات و حرف های نادرست و نسنجیده دیگران، از جمله عوامل اصلی موفقیت است و پیامبر(ص) این خصلت ها را در اوج خود دارا بودند، کما این که در تاریخ به عنوان مثال آمده که روزی یک عرب بادیه نشین سراغ پیامبر آمد و در برخورد، به شدّت ردای آن بزرگوار راکشید، تا آنجا که حاشیه ردا، بر گردن نازنین پیامبر(ص) خط انداخت و اثر ناگواری بر جای گذاشت، در همان وضعیت رو به پیامبر (ص) کرد و گفت: یا محمّد! از آن اموال خدا که در اختیار توست، دستور بده که به من بدهند! حضرت به او توجّهی کرده، لبخندی زده و دستور دادند که چیزی به او بدهند.

وی در خاتمه گفت: صبوری و بردباری حضرت، به خصوص نسبت به غریبه ها و تازه واردها به مدینه بیشتر بود، چرا که آنان بیشتر می بایست جذب خلق و خوی نبی اعظم(ص) و مجذوب آیین آسمانی اسلام می شدند. در واقع آنان که مقام معنوی و عظمت آن حضرت را نمی دانستند، در سخن گفتن، مساله ای را مطالبه کردن، برخورد کردن و ...گاهی گستاخانه و بی ادبانه رفتار می کردند، با این حال رفتار والا و حُسن خُلق رسول الله(ص) موجب می شد که همه مردم بیش از پیش شیفته مکارم اخلاقی حضرت ختمی مرتبت شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha