دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تقابل «پیشه و عدم پیشه کردن قناعت»

مدیر هنری پروژه دیوار نگاره‌های مناسبتی خانواده محور با اشاره به طراحی دیوارنگاره با موضوع تقابل «پیشه و عدم پیشه کردن قناعت»از مراحل طراحی این اثر گفت و بیان داشت: این اثر یکی از مجموعه اقدامات موثر رسم زندگی بهتر است که همزمان با ایام میلاد حضرت رسول(ص) تولید شد. دیوارنگاره بدین صورت ترسیم می شود که تقابل در پیشه و عدم پیشه کردن قناعت را به مخاطب منتقل کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، پیامبر اسلام را الگویی برای همه شئونات زندگی انشان می دانند. ایشان در تعبیری که برگرفته از آیات قرآن است میفرمایند: «زندگی و شخصیت بی‌نظیر پیامبر اکرم برای همه‌ی دوران تاریخ اسلام یک درس و الگوی همیشگی است؛ «لَکُم فی رَسولِ اللهِ اُسوَةٌ حَسَنَةٌ» با این مجاهدت، تعالیم اسلام در تمام تاریخ پراکنده شد.جای خالی این الگو در خانواده های امروزی خود را بیشتر از گذشته نشان می دهد. 

ایمان زندی نیا، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه یکی از دغدغه های این نهاد را فرهنگ سازی در موضوع خانواده عنوان می کند و می گوید: معرفی یک الگوی حسنه برای زندگی و تعامل با خانواده و اجتماع پیرامون، ما را بر آن داشت تا با همکاری جوانان هنرمند و فعال در موضوع خانواده در شهر بوشهر، به معرفی گوشه ای از ابعاد گسترده زندگی ایشان به عنوان یک الگو نیک برای مردمان بپردازیم. 

وی افزود: یکی از ویژگی های بارز نبی اکرم (ص) که همواره خود بر آن استوار بود و مردم را به آن تشویق و ترغیب می کرد، پیشه کردن قناعت در زندگی است. قناعت به معنای اکتفا کردن به اندازه نیاز و در مقابل حرص، آز و طمع است. این موضوع و این خصلت پیامبر اعظم (ص) موضوع جدید دیوارنگاره مناسبتی خانواده محور است که در ادامه فرهنگ سازی و الگو سازی در خانواده های بوشهری اکران می شود.

احسان طوسی، مدیر هنری پروژه دیوار نگاره‌های مناسبتی خانواده محور از مراحل طراحی این اثر گفت و بیان داشت: این اثر یکی از مجموعه اقدامات موثر رسم زندگی بهتر است که همزمان با ایام میلاد حضرت رسول(ص) تولید شد. دیوارنگاره بدین صورت ترسیم می شود که تقابل در پیشه و عدم پیشه کردن قناعت را به مخاطب منتقل کند.

وی افزود: از یک سو خانواده ای که در ظاهر منزل خود از هیچ چیزی در زندگی کسر و کمبود ندارند و تمامی وسایل زندگی محیا و حتی فراتر از آن هم محیاست ولی به سبب گرفتاری به امور دنیا، رفع نیازهای که شاید نقطه ی پایانی برای آن نمی شود متصور بود درگیر کار و پیگیری و تلاش حتی در حین غذاخوردن است و همواره در حرکت و بدور از آرامش هستند. 

طوسی ادامه داد: از آن سوی خانواده ی بوشهری دیگری که در زندگی وسایل و نیازمندی های روزانه و ضرور را دارا می باشند و خود را از ابتلاء به گرفتاری بیشتر دور نگاه داشته و به حد وسع و توان خود راضی بوده تا بتواند از مشغولیات فراون ناشی از زیاده خواهی بدور باشد و مابه ازای آن وقت خود را با خوشی در کنار خانواده سپری کند. 

وی بیان داشت: طبق آیه قرآن و روایات فراوان از ائمه معصوم و پیامبر عظیم الشان اسلام، آن خانواده با پیروی کردن به سخن پیامبر در مورد پیشه کردن قناعت، باعث شده است تا نور هدایت از گنبد پیامبر در خانهی آن ها تجلی داشته باشد و به سبب همین نور و روشنایی زندگی با خیر و برکتی در کنار آسایش و آرامش برایشان رقم بخورد. 

طوسی گفت: به سبب مناسبت تاریخی یعنی میلاد پیامبر (ص) استفاده از ریسه های رنگی و القا حس خوشبختی و شادی به مخاطب، بکارگیری شده است استفاده از رنگ گرم در کنار روشن بودن اثر به سبب ایام خجسته میلاد پیامبر، استفاده از پنجره سنتی به منظور فضاسازی بوم استان بوشهر و خانه ها و ... از ویژگی های ظاهری اثر می باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha