شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
علی عباسی

حوزه/رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: با توجه به برنامه‌های تحولی شکل گرفته در حوزه، شاهد حرکت خوبی در مسیر رشته‌های تخصصی متناظر بر نیازهای جامعه شگل گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه در گفت‌و گو با خبرگزاری حوزه ، برگزاری نمایشگاه «دستاوردهای علمی، پژوهشی و تحقیقاتی واحدهای آموزشی- تخصصی حوزوی»  اظهارکرد: برگزاری چنین نمایشگاهی امیدآفرین است و نشان می‌دهد حوزه‌های‌علمیه در چند سال اخیر حرکت خوبی به سمت رشته‌های تخصصی و مورد نیاز جامعه گام برداشته‌اند.

وی افزود: مدیریت حوزه و کسانی که با احساس مسئولیت آمده‌اند و از این مراکز تخصصی حمایت می‌کنند، عملکرد خوبی در زمینه متخصص شدن طلاب، تولید علم و عالم دارند. این حرکت بسیار در خور توجه است که نشان می‌دهد مسیر خوبی در توجه به رشته‌های تخصصی، مطابق با نیازهای علمی و فرهنگی کشور و جهان در پیش گرفته شده است.

رئیس جامعةالمصطفی تخصصی شدن رشته‌ها را برای حوزه‌های علمیه، نیازی مبرم و ضروری دانست و گفت: این امر برای حوزه‌های‌علمیه ضروری است و با یک رشته آموزشی نمی‌توان به همه نیازهایی که حوزه در قبال آنها مسئولیت دارد، پاسخگو بود.

وی تصریح کرد: حوزه‌علمیه تاکنون بیش از سه دهه نسبت به این ضرورت توجه ویژه داشته و گام‌هایی نیز برداشته است، ولی در سال‌های اخیر شاهد سرعت فوق‌العاده‌ای در این زمینه هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در ادامه این گفت و گو ، با اشاره به تحصیل ده‌ها هزار دانش‌پژوه غیر ایرانی از ۱۳۰ ملیت مختلف جهان در جامعةالمصطفی، یادآور شد: حوزه‌های دانشی المصطفی شامل سه قلمرو کلان «علوم اسلامی»، «علوم انسانی» و «زبان و فرهنگ شناسی» است. نزدیک به ۱۶۰ رشته و گرایش در مقاطع مختلف در جامعةالمصطفی در حال اجراست که براساس طرح تحول آموزشی، به بیش از چهارصد رشته و گرایش افزایش خواهد یافت. المصطفی در کنار نظام سطوح حوزوی، از نظام دانشگاهی با مدارک رسمی وزارت علوم و فناوری بهره می‌برد و مدارک دانش پژوهان خود را براساس نیازهای منطقه‌ای آنان ارائه می‌کند.

وی آموزش مجازی را از محورهای مهم توسعه المصطفی معرفی کرد و گفت: المصطفی در قالب دانشگاه مجازی، از تجربیات خوبی در بخش آموزش غیرحضوری بهره‌مند است و تلاش داریم این بخش در آینده توسعه بیشتری یابد. مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌ مدت و فرصت‌های مطالعاتی نیز یکی دیگر از مراکز مهم جامعةالمصطفی به شمار می‌آید که سالانه میزبان هزاران استاد و دانش‌پژوه از سراسر جهان است.

رئیس جامعةالمصطفی آموزش زبان فارسی را به غیر فارسی‌زبانان، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای جامعةالمصطفی دانست و افزود: بنا به اذعان مسئولان آموزش زبان فارسی کشور، جامعةالمصطفی در سالیان گذشته بیشترین دستاورد را در آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان داشته است. دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی در سراسر جهان با تسلط بر زبان فارسی از بهترین سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خود هستند.

وی ادامه داد: دانش‌آموختگان المصطفی بهترین عقبه و مهم‌ترین سرمایه فرهنگی برای جمهوری اسلامی ایران و گفتمان انقلاب اسلامی به شمار می‌آیند و این سرمایه امروز در اختیار همه بخش‌های کشور قرار دارد.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha