دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله سیداحمد خاتمی

امام جمعه موقت تهران: پرونده آمریکا در ایران و جهان اسلام بسیار سیاه و ننگین است و این کشور از مرداد سال ۱۳۳۲ تاکنون ۶۸ سال است که علیه مردم ایران توطئه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، آیت الله سیداحمد خاتمی، ظهر امروز در نماز جمعه این هفته تهران به سالروز ۱۳ آبان اشاره کرد و گفت: دیروز ۱۳ آبان بود که به حق روز ملی مبارزه با استکبار نام گرفته و پرونده آمریکا در ایران و جهان اسلام بسیار سیاه و ننگین است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: وقتی امام در سال ۱۳۴۳ علیه کاپیتولاسیون که به نوعی بردگی ملت ایران در مقابل آمریکا بود موضع گرفت، به دستور مستقیم آمریکا تبعید شد.

وی افزود: در ۱۳ آبان ۵۷، دانشجویان و دانش آموزان در همین فضایی که شما نشسته اید در حمایت از امام جمع شدند و به دستور امریکا به گلوله بسته شدند و ۵۷ نفر شهید و بیش از ۱۰۰ نفر مجروح شدند و این پرونده رژیمی بود که آمریکا بر ملت ایران مسلط کرده بود که هزاران کشته دیگر هم رقم خورد.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: سفارتخانه آمریکا در ایران کانون توطئه علیه نظام اسلامی بود که ۱۳ آبان ۱۳۵۸ دانشجویان مسلمان آن را تسخیر کردند و مورد تأیید امام هم قرار گرفت.

آیت الله خاتمی افزود: از دیگر جنایات آمریکا تحمیل رژیم دین ستیز، اخلاق ستیز و استقلال ستیز یعنی رژیم ننگین شاهنشاهی بود که ایران را به زندانی بزرگ تبدیل کرده بود و این کار امریکایی‌ها و حمایت آن‌ها از این رژیم ننگین بود.

وی با اشاره به این که آمریکا از مرداد سال ۱۳۳۲ تاکنون علیه ملت ایران توطئه می‌کند، گفت: جنگ تحمیلی از دیگر جنایات آمریکا بود و اگر کسی دست آمریکایی ها را در تحمیل جنگ به کشور ما از سوی صدام نبیند کودن سیاسی است، چرا که سه روز قبل از حمله صدام، برژینسکی ملاقات خصوصی با صدام داشت.

امام جمعه موقت تهران، تقویت مدام رژیم صهیونیستی را دیگر توطئه آمریکا و همه رؤسای جمهور این کشور خواند و افزود: آن‌ها خودشان را موظف کردند از این رژیم جلاد و آدم کش حمایت کنند. تقویت مدام تکفیری‌ها از جمله داعش هم که ساخته و پرداخته آن‌ها بود از دیگر جنایات آمریکا محسوب می‌شود؛ وزیر خارجه اسبق و کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا به صراحت اقرار کرد که داعش را خودشان به وجود آورده اند.

آیت الله خاتمی ادامه داد: تحریم اقتصادی ملت بزرگ ایران و به شهادت رساندن سردار رشید اسلام شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی از دیگر جنایات آمریکا است و حرکت آخر آن‌ها که این روزها انجام شد دزدی نفت ایران بود که با شجاعت شیرمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکست فضاحت باری خورد.

وی افزود: این چهره آمریکاست و به همین علت است که مردم، «مرگ بر آمریکا» می‌گویند و به صراحت می‌گویم که نفرت از آمریکا مصداق «فَمَن یَکفُر بِالطّاغوت» و همچنین مصداق البغض فی الله و تبری است که جزو واجبات دین محسوب می‌شود.

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر این که پرونده آمریکا در ایران بسیار سیاه و ننگین است، تصریح کرد: جای خرده گرفتن نیست که «شعار مرگ بر امریکا» امروز شعار مقدس ملت ایران شده است.

آیت الله خاتمی همچنین در خطبه اول نماز جمعه تهران با اشاره به هدفمند بودن زندگی افراد، گفت: هدف از خلقت قرب الهی است و در حدود ۲۰ ماه قبل آخرین خطبه را با محوریت آیه‌های یا ای‌ها الذین آمنوا و نقش زندگی قرآنی مورد بحث قرار دادیم.

وی با اشاره به آیه ۲ سوره مائده «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلَا الْهَدْیَ وَلَا الْقَلَائِدَ وَلَا آمِّینَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَرِضْوَانًا ۚ وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُوا ۚ وَلَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوکُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَنْ تَعْتَدُوا ۘ وَتَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَیٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَی الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ»، گفت: در قسمت‌های پایانی این آیه مبارکه مردم را به همکاری با یکدیگر دعوت کرده و این که افراد در گناه همکاری نکنند.

امام جمعه موقت تهران افزود: واژه های، تعاون به معنای (همکاری)، بِر به معنای (نیکی)، بَر به معنای (نیکوکار) و واژه تقوا به معنای (حفظ حریم خداوند) است و این افراد خودشان را در محضر خدا ببیند، در مقابل این کلمات به واژه اثم به معنای «گناه فردی» و عدوان به معنای «تجاوز به حقوق دیگران» اشاره شده که افراد به صورت کلی باید مراقب امر و نهی خدا باشند و حریم الهی را حفظ کنند.

آیت الله خاتمی در ادامه براساس این آیه مبارکه دو تکلیف را برای جامعه اسلامی مطرح کرد، اول این که باید در جامعه اسلامی افراد با یکدیگر همکاری داشته باشند و نیکوکاری، تقوا، فرهنگ دین و معنویت مهم است.

وی در ادامه به مصادیق واژه بِر به معنای (نیکی) اشاره کرد و گفت: مردم کمک به حل معیشت یکدیگر و تقویت نظام اسلامی را مدنظر قرار دهند؛ کسی که کشور را اداره می‌کند و در راستای گسترش عدالت خداوند گام برمی دارد نیازمند حمایت مردم است و انتظار می‌رود مردم به مسئولان در ایجاد امنیت و رواج سبک جامعه دینی کمک کنند.

امام جمعه موقت تهران به مصادیق واژه اثم (گناه) در آیه ۲ سوره مائده اشاره کرد و افزود: در این قسمت از آیه به این مسئله اشاره شده که مردم در همکاری‌های ممنوع نباید حضور پیدا کنند، یعنی در تجاوز به حقوق یکدیگر نباید کمک کنند، در تضعیف نظام اسلامی نباید یاری برسانند و در پخش شایعات (در فضای مجازی) نباید دامن بزنند، چرا که پخش شایعات حرام است و مردم نباید چراغ سبز به دشمنان نشان دهند و به آن‌ها کمک کنند و دشمنان اسلام را محرم راز خود قرار ندهند

آیت الله خاتمی با اشاره به آیه ۷۰ سوره احزاب «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا» از همه خواست قول محکم داشته باشند و حرف حساب بزنند و از دروغ و شایعات پرهیز کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    43 1
    روسیه چطور؟ پرونده‌اش سفید یا رنگین است؟
    • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      0 28
      روسیه همراه ایران در مبارزه با تروریستهای تولید آمریکا ، تکمیل کننده و راه اندازنده نیروگاه اتمی بوشهر ، همکاری در تبادلات اقتصادی ، دفاع از موضع بحق ایران در برابر آمریکا و ... البته این به معنای تفاوت است نه بی نقصی که نوع روابط خارجی فراز و نشیبهایی داشته و خواهد داشت
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      31 0
      دوست بزرگواری که نوشتید: «روسیه همراه ایران در...»؛ اجازه دهید مطلب شما را بازنویسی کنم: «روسیه همراه آمریکا در تحریم حداکثری ایران با رأی مثبت (و نه حتی ممتنع) به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، تکمیل‌کننده و راه‌اندازنده نیروگاه اتمی بوشهر با تأخیر چندین ساله و تحمیل هزینه چندبرابر و خسارات فراوان مالی و فنی، هم‌پیمان بدعهد با کارشکنی و عدم تحویل به‌موقع سامانه‌های موشکی اس-۳۰۰ (وزیر دفاع ایران، مصطفی محمدنجار از تحویل این سیستم خبر داد و بهمن‌ماه سال 1387برای مذاکرات در این باره به روسیه سفر کرد. قراردادی میان طرفین جهت دریافت ۵ سامانه اس-۳۰۰ به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار منعقد شد، اما روسیه از تحویل آن به ایران خودداری و نیکولای ماکارف، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح این‌کشور در ۲۲سپتامبر برابر با ۳۱ شهریور ۱۳۸۹ اعلام کرد: روسیه به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، تصمیم گرفته‌است که موشک‌های اس-۳۰۰ را به ایران تحویل ندهد و موشک‌های اس-۳۰۰ بی‌تردید شامل تحریم است. او در پاسخ به این سؤال که آیا قرارداد مربوط به خرید این سیستم دفاع موشکی با ایران لغو خواهد شد یا خیر؟ گفت: «این مسئله به رفتار ایران بستگی دارد»!!) ملاحظه فرمودید؟ آیا به نظر شما این روسیه واقعاً طرفدار ماست یا از اختلافات ما و جهان غرب حداکثر استفاده را برای تأمین منافع خود می‌کند؟ دوست بزرگوار! در دنیای امروز هم‌پیمان واقعی وجود ندارد. این پنبه را از گوش مبارک بیرون کنید و تاریخ را بخوانید تا بدانید که بیشترین جنایات را همین روس‌ها علیه ملت ایران مرتکب شده‌اند. مناطق زرخیز شمال‌غرب کشور عزیزمان را کدام کشور از ما گرفت؟ عهدنامه‌های ذلت‌بار گلستان و ترکمن‌چای با چه کشوری بسته شد؟ قزاق‌های روس در ایران عزیز چه‌ها نکردند؟ جنایات آمریکایی‌ها به‌جای خود محفوظ و قصد تطهیر یانکی‌ها در کار نیست، اما چطور در استکبارستیزی، تاریخ آمریکا را شخم زده و از کودتای 28 مرداد و غیره سخن می‌گوییم، اما جنایات و بدعهدی‌های روس‌ها را به بوته نسیان مصلحتی سپرده و می‌گوییم اینان با پیشینیان‌شان متفاوت‌اند؟!