یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ دیدار استاندار سابق قم با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با بیان این که ارتقای حوزه امداد نیازمند پشتوانه تحقیقی و پژوهشی است، اظهار داشت: برطرف‌سازی نیازهای پژوهشی و مطالعات اجتماعی توأمان باید ناظر به ظرفیت حوزه و دانشگاه پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی عصر امروز در دیدار رئیس هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره)، که در دفتر مدیر حوزه های علمیه در قم برگزار شد، به تجربه‌های ارزشمند مدیران این مجموعه اشاره کرد و ابراز داشت: بر اساس وظیفه الهی و اسلامی باید قدردان همه کسانی باشیم که در جریان کمیته امداد حضور داشته، خدمات فراوانی را در حوزه فقرزدایی رقم می‌زنند.

وی در ادامه با بیان این که قم در روح، باطن و ملکوت خود تمام کشور و جهان اسلام را جای داده است، اظهار داشت: شهر قم، ضمن استقبال سالانه از زائران چند میلیونی سراسر ایران و جهان، میزبان چند ده هزار نفر از غیر ایرانیانی است که از ۱۰۰ کشور جهان گردهم آمده‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که بیش از ۱۰۰ هزار طلبه از تمام اقصی نقاط کشور در قم ساکن هستند، یادآور شد: حوزه‌ علمیه در ده های اخیر خاستگاه انقلاب و قطب سرآمد عرصه‌های علمی و دینی و نخستین محور نشر معارف اسلامی و دینی است.

امام جمعه قم، ضمن اشاره به ظرفیت‌های پویای این شهر، با بیان این که قم قلب تپنده‌ای است که خون و فکر معارف اسلامی و اندیشه دینی را به جهان بازتاب می‌دهد، خاطرنشان کرد: صدها مرکز در ایران و جهان ناظر به عقبه فکری و معرفتی حوزه قم فعالیت می‌کنند.

وی با تاکید بر این که باید جایگاه قم خوب شناخته و معرفی شود، اظهار داشت: قم و تهران الگوی کشور و فرهنگ‌ساز جامعه ایران هستند؛ تاثیر تمام اقدام‌های این شهرها به تمام کشور خواهد رسید؛ در عین بازتابی خیر و خوبی، آسیب ها و ضعف ها نیز بازتاب فراگیری خواهد داشت. قم باید الگویی سرآمد و موفق برای کشور و جهان باشد.

آیت الله اعرافی توجه به قم را توجه به همه کشور دانست و ابراز داشت: امداد در منطق اسلام نظریه جامع، کامل و تفکر فلسفی داشته، در بردارنده احکام و قواعد اخلاقی و فقهی است؛ امداد و دستگیری از نیازمند که در روند زندگی با مشکلاتی روبرو هستند، مقوله ای فقهی، فلسفی، اخلاقی، فرهنگی و تمدنی است که محورهای فراوانی ناظر به آن ترسیم می‌گردد.

وی با بیان این که کمیته امداد با آن سابقه درخشان و با تمام عناصر مهم، باید الگویی از نظریه اسلامی در حوزه امدادرسانی باشد، اظهار داشت: حرکت امداد و کمک به نیازمند، باید روح تقرب، اخلاص و معنویت به خود گرفته، در شعاع آن عشق به خدمت تجلی یابد؛ قطعا در پرتو اخلاص و عشق آسیب‌ها و ضعف‌ها تلطیف خواهد شد.

مدیر حوزه‌های علمیه، حفظ کرامت امدادگر و مددجو را از والاترین و مهمترین مولفه‌ها برشمرد و اذعان‌داشت: امداد باید نمادی از حرکت جهادی، اسلامی و انقلابی باشد.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که ارتقای حوزه امداد نیازمند پشتوانه تحقیقی و پژوهشی است، اظهار داشت: برطرف‌سازی نیازهای پژوهشی و مطالعات اجتماعی توأمان باید ناظر به ظرفیت حوزه و دانشگاه پیگیری شود.

وی ضمن تبیین طرح‌ها و برنامه‌ها به رویکردهای علمی، فرهنگی و ظرفیت‌های پویای حوزه‌های علمیه اشاره کرد و ابراز داشت: در حوزه‌ علمیه بالغ بر ۵۰۰ طرح ناظر به پژوهش های مورد نیاز نظام ترسیم شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، با تاکید بر این که در حوزه فرهنگ‌سازی و مددکاری اسلامی کارهای خوبی صورت گرفته است، یادآور شد: انسانی در کارهای خود موفق خواهد بود که در عین برخورداری از برنامه راهبردی و کلان‌نگر، عمل‌گرا نیز باشد.

آیت الله اعرافی در پایان سخنان خود بر ضرورت توجه به توانمندسازی جامعه در حوزه‌های مختلف تاکید کرد و اظهار داشت: علی رغم تمام سختی‌های دوران کرونا، شاهد ارتقاء کمک‌های مردمی هستیم؛ پدیده مبارک مشارکت مردم و ادامه این روند در عین برکات مادی، برکات فرهنگی تقویت حس تعامل و همدلی را در بر خواهد داشت.

ایجاد وحدت میان خیرین جهان اسلام در فراموشی

انواری رئیس هیئت امنای کمیته امام امام خمینی(ره) در ابتدای این دیدار به ظرفیت کارهای پژوهشی و مطالعاتی حوزه‌های علمیه در مقوله فقرزدایی اشاره نمود و تصریح کرد: منابع عظیم حوزه می تواند در مسیر بهینه سازی خدمات قرار گیرد.

وی اظهار داشت: ایجاد وحدت میان خیرین جهان اسلام و شکل‌دهی اتحادیه خیرین جهان اسلام از جمله اقداماتی است که در سالیان اخیر آغاز، ولی در فرایند فراموشی قرار گرفته است.

رئیس هیئت امنای کمیته امام امام خمینی(ره) الگوبرداری از کمیته امداد برای تشکیل و تقویت هسته های مقاومت حمایتی در کشورها را از جمله ظرفیت های همکاری متقابل با حوزه های علمیه برشمرد و اذعان داشت: ارائه آموزش‌های تخصصی برای ایجاد پایگاه‌های عام المنفعه و جذب و ساماندهی خیرین را می توان در دستور کار قرار داد.

وی بر ضرورت توجه به فقر علمی، فقهی و فرهنگی حاکم بر جامعه اشاره کرد و افزود: امروز فقر در فرهنگ اجتماع، ریشه دوانده است؛ فقر علمی و فرهنگی بسیاری از عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را تحت الشعاع قرار داده است.

انواری تصریح کرد: نیازمند مدل‌سازی و الگوپردازی در حوزه ارتقاء سطح فرهنگ عمومی هستیم، در این میان می توان از ظرفیت دانشی حوزه‌های علمیه استفاده حداکثری نمود.

انتهای پیام 313/1

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha