چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
آموزش

حوزه/ معاون آموزش مدرسه علمیه ولی عصر(عج) بندرعباس با بیان اینکه شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در جامعه به درستی شناخته نشده است خواستار پرداختن بیشتر محققین به ایشان شد.

حجت الاسلام محمد سهرابی، معاون آموزش مدرسه علمیه ولعیصر(عج) بندرعباس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در بندرعباس به مناسبت فرارسیدن ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اظهارداشت: ولادت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه واقع شده است و مدّت ۷۹ سال عمر با برکت ایشان با دوران امامت سه امام معصوم یعنی امام رضا علیه السّلام، امام محمّدتقی علیه السّلام و امام علیّ النّقی علیه السّلام مقارن بوده است.

وی افزود: البته برخی از محققان و اندیشمندان حوزه حدیث و تاریخ اسلام این چنین بیان داشته‌اند که حضور در عصر سه امام معصوم بِدان معنا نیست که به محضر همه آنها هم رسیده و یا از آنها سخنی نقل کرده است. 

استاد مدرسه علمیه ولی عصر(عج) بندرعباس بیان کرد: آنچه قطعی و مسلّم است، این است که حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) محضر امام جواد(علیه السلام) و امام هادی(علیه السلام) را درک نموده و از آنها احادیث فراوانی نقل کرده‏ است  و همچنین در دوران امام علی نقی (ع) وفات می‌کنند. 

حجت الاسلام سهرابی عنوان کرد: کنیه حضرت، ابوالقاسم و ابوالفتح است و حرم ایشان در شهر ری واقع شده و بنا بر روایات زیارت شاه عبدالعظم ثوابی بسیار حتی برابر با زیارت مقبره امام حسین (ع) دارد؛ امام هادی (ع) در این باره فرموده اند:أمّا إنّک لَو زُرتَ قَبرَ عَبدِ العَظیمِ عِندَکم لَکنتَ کمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِیِّ (ع) که در خطاب به یکی از اهالی ری حضرت امام هادی علیه السلام می فرمایند:بدان که اگر قبر عبد العظیم در شهر خودتان را زیارت کنی، همچون کسی باشی که حسین بن علی (ع) را زیارت کرده باشد.

معاون آموزش مدرسه علمیه ولی عصر(عج) در ادامه عنوان کرد: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به تقوا پیشگی و درستکاری معروف بوده است. محدث نوری از صاحب بن عباد نقل می‌کند: عبدالعظیم مردی پارسا، معروف به امانت، صداقت در گفتار، عالم به امور دین، قائل به توحید و عدل و دارای احادیث بسیار بود و همچنین علامه حلی نیز از او به عنوان عالم پرهیزکار نام برده است.

حجت الاسلام سهرابی عنوان کرد: حضرت عبدالعظیم حسنی از نظر مقام علمی نیز در مرتبه بالایی بوده و نقل شده است که امام هادی علیه السلام به ابو حماد که اهالی ری بود فرمودند: «یا أبا حَمّاد! إذا أَشکَلَ عَلَیک شَی‏ءٌ مِن أمرِ دینِک بِناحِیَتِک فَسَل عَنهُ عَبدَ العَظیمِ بنَ عَبدِ اللَّهِ الحَسَنِیّ و أقرِئهُ مِنّیِ السَّلامَ.ای ابو حمّاد! هنگامی که چیزی از امور دینی در منطقه ات برای تو مشکل شد، از عبد العظیم بن عبد اللَّه حسنی بپرس و سلام مرا به او برسان» که این موضوع نشان از مقام تائید شده ی وی در برابر معصومین و جایگاه والای علمی او دارد. 

استاد حوزه اظهار کرد: یکی از مطالب معروف در رابطه با حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفتگویی است که میان امام هادی و او صورت گرفته و به "حدیث عرض دین" معروف شده است، که جناب عبدالعظیم دین و اعتقادات خود را به جهت تصحیح و تایید به امام هادی(ع) عرضه می کنند و امام هادی به جناب عبدالعظیم حسنی می‌فرماید: یا اباالقاسم! تو به حق، ولی ما هستی، تو همان دینی را که پسندیده خداست، از ما گرفته‌ای، خداوند تو را با گفتار ثابت در دنیا و آخرت تثبیت کند.

وی ادامه داد: احادیث بسیاری از ایشان در متون روایی آمده است که از امام جواد (ع) و امام هادی (ع) روایت می‌کند و حتی عده‌ای از بزرگان شیعه احادیثی را از خود حضرت عبدالعظیم حسنی روایت کرده‌اند و شیخ صدوق، مجموعه روایات وی را با عنوان «جامع اخبار عبدالعظیم» گردآوری کرده است. 

حجت الاسلام سهرابی خاطرنشان کرد: حضرت عبدالعظیم حسنی، شخصیتی بزرگ از نظر علمی و دینی بوده است که متاسفانه در جامعه امروز ما به اندازه کافی شناخته نشده است و جا دارد که محققان علوم دینی و تاریخی بیشتر به ایشان پرداخته و فضایلش را به جوانان بشناسانند. 

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha