پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
کد خبر: 989617
۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

حوزه/ مردی از اهل ری، خدمت حضرت امام علی النقی(علیه السّلام) رفت، حضرت پرسید کجا بودی؟ عرض کرد به زیارت امام حسین (علیه السّلام)رفته بودم، فرمود: اگر قبر عبدالعظیم را که نزد شماست، زیارت می کردی، هرآینه مانندکسی بودی که امام حسین (علیه السّلام) را زیارت کرده باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مجتبی میرزایی در مطلبی بر جایگاه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) اشاره کرد و اینگونه نوشت:

     

مرحوم آیت الله بهجت در مورد زیارت امام زادگان می فرمودند:

زیارت هر کدام از امامزادگان همچون ویتامینی برای انسان مفید هست و شاگردان و ارادتمندان به خاندان نبوّت را تشویق به زیارت امامزادگان می کرد.

شیخ عبّاس قمی دلایلی بر واجب التعظیمی حضرت عبدالعظیم حسنی بیان کرده است که شما عزیزان را به مطالعه آن دعوت می کنم.

     

* نَسَب شریفش

با چهار واسطه، نَسَب ایشان به امام حسن مجتبی(علیه السّلام) منتهی می گردد:

عبد العظیم بن عبد الله بن علیّ بن الحسن بن زید بن الحسن بن علی بن ابی طالب.

     

* پناهگاه مردم

قبر شریفش در منطقه ری معلوم و مشهور، و مأوی و پناهگاه عموم مردم است، و بلندی مقام و جلالت شأن آن حضرت، روشن تر از آفتاب است.

     

* بزرگ راوی و صحابی ائمه

از بزرگان راویان و اعاظم علما و زاهدان و عابدان و صاحب تقوا و پرهیز و از اصحاب حضرت جواد و حضرت هادی(ع) است و به خدمت ایشان، نهایت توسّل و انقطاع را داشته است، و از آن بزرگواران، احادیث بسیار روایت کرده است. صاحب کتاب خُطَب امیرالمؤمنین و کتاب یوم و لیله است.

     

* تصدیق شده از ناحیه امام هادی(ع)

 او دین خود را بر امام زمانش حضرت هادی(ع) عرضه کرد و حضرت او را تصدیق کرد و فرمود:

یَا أَبَااَلْقَاسِمِ هَذَا وَ اللَّهِ دِینُ اللَّهِ الَّذِیاِرْتَضَاهُ لِعِبَادِهِ فَاثْبُتْ عَلَیْهِ ثَبَّتَکَ اللَّهُ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الدُّنْیَا وَاﻵْخِرَةِ.

     

* نقل کرامت او در خواب اهل ری

داستانی را دالّ بر کرامت ایشان نقل کرده اند:

حضرت عبدالعظیم از سلطان زمان خودترسید، و گریخت، و به عنوان آنکه قاصد و پیک است، در شهرها گردش می کرد تا به ری آمد، و مخفی شد، و بنا بر روایت نجاشی در سردابی در خانه یکی از شیعیان، در سکّه الموالی پنهان گشت، و در آنجا عبادت خدا می کرد و روزها را روزه می داشت و شبها به نماز می ایستاد، و پنهان از دید مردم بیرون می آمد، و قبری را که دربرابر قبر او به فاصله یک راهرو است زیارت می کرد، و می گفت: این قبر مردی از فرزندان موسی بن جعفر(علیهما السّلام) است، و پیوسته در آنجا بود و یکی دو نفر ازشیعه، از احوال او با خبر می شدند، تا آنکه بیشتر مردم ری او را شناختند، پس شخصی ازشیعیان، حضرت رسالت پناه را در خواب دید، که فرمود: مردی از فرزندان مرا، از سکّه الموالی برخواهند داشت، و کناردرخت سیب، در باغ عبدالجبّار بن عبد الوّهاب، دفن خواهند کرد، و اشاره فرمود به همان مکانی که در آنجا دفن شد، بیننده خواب نزد صاحب باغ رفت، تا آن درخت و جایش را از صاحب باغ بخرد، مالک باغ به او گفت: این درخت و جایش را، برای چه می خری؟ خریدار خوابش را تعریف کرد، صاحب باغ گفت: من نیز چنین خوابی دیده ام، و جای این درخت را با تمام باغ وقف بر آن سیّد، وسایر شیعیان کرده ام، که اموات خود را در آنجا دفن کنند.

     

* علم و دانش او

در وصف دانش عبد العظیم راوی گوید:

در شهر سُرَّ من رأی بر حضرت امام علیّ النقی(ع) وارد شدم، پس پاره ای از مسائل حلال و حرام خود را، از آن حضرت پرسیدم. سؤالاتم را پاسخ دادند، زمانی که برای بیرون آمدن از سرّمن رای، با آن حضرت وداع کردم به من فرمودند: ای حمّاد هرگاه چیزی از امور دینت بر تو مشکل شد، در ناحیه خود، یعنی در شهر ری، از عبد العظیم بن عبد الله حسنی بپرس، و سلام مرا به او برسان.

     

* سفارش به زیارت ایشان

احادیث بسیاری در فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم روایت شده، از جمله آمده است:

هرکه قبر اورا زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود.

و در روایتی دیگر آمده که:

مردی از اهل ری، خدمت حضرت امام علی النقی(علیه السّلام) رفت، حضرت پرسید کجا بودی؟ عرض کرد به زیارت امام حسین (علیه السّلام)رفته بودم، فرمود: اگر قبر عبدالعظیم را که نزد شماست، زیارت می کردی، هرآینه مانندکسی بودی که امام حسین (علیه السّلام) را زیارت کرده باشد.

خدمت امام زمان(عج) و تمامی شیعیان جهان این شب عزیز را تبریک عرض کرده و آرزوی سلامت و عافیت کرده و امیدوارم خداوند همه ما را در طریق بندگی و شناخت و معرفت نسبت به اولیاء الله موفق بدارد و از راه دور خدمت ایشان سلام عرض می کنم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha