شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
عباس برجویی

حوزه/ برجویی، با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری گفت: هر گروهی که در مقابل رژیم صهیونیستی بایستد جمهوری اسلامی نیز در کنار او خواهد بود.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، دکتر عباس برجویی، کارشناس تحولات منطقه در هفتاد و یکمین نشست ستاد فجر انقلاب اسلامی با موضوع بررسی موضوعات سیاسی منطقه (افغانستان، عراق، لبنان، آذربایجان) که با مشارکت مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه و چند نهاد دیگر و به صورت برخط برگزار شد، گفت: در تحولات منطقه ای یمن، مأرب در آینده نزدیک در اختیار انصارالله قرار خواهد گرفت؛ انصارالله در تلاش است که مناطق جنوبی خود تا خلیج عدن را آزاد و پاک سازی کند.

وی بیان داشت: یمن عملاً شریان های جاده ی ترانزیتی به دریای خود را تا حدودی تثبیت کرده است و اکنون نیاز به آزاد کردن قلب یمن، یعنی مأرب دارد؛ بیشتر نیروگاه های برقی، بالاترین سطح نفت و گاز، و پالایشگاه های مختلف یمن در مأرب قرار دارد.

برجویی گفت: جمهوری اسلامی با صداقت تمام در کنار جبهه مقاومت قرار گرفته و دانش روز خود را به مجاهدان منتقل می کند.

وی با اشاره به راهبردهای مورد تأکید مقام معظم رهبری اظهار داشت: هر گروهی که در مقابل رژیم صهیونیستی بایستد جمهوری اسلامی نیز در کنار او خواهد بود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تأکید کرد: انصارالله یمن در شرایط کنونی پیروز میدان سیاسی، اقتصادی و نظامی خواهد بود.

برجویی گفت: امروز انصارالله یمن به قدری قدرت پیدا کرده که کشورهای بزرگ دنیا از جمهوری اسلامی ایران درخواست می کنند واسطه شود تا با عربستان به توافق برسد.

وی مطرح کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به دست برتر انصارالله، معتقد است که جوانان مؤمن و مجاهدان یمن باید در خصوص آینده کشور خود تصمیم بگیرند.

تحولات عراق

برجویی در ادامه این نشست به بررسی تحولات عراق پرداخت و گفت: اخراج آمریکایی ها و تبعیت حاکمیت از خواسته‌های ملت عراق، در دستور کار جوانان این کشور قرار دارد.

کارشناس تحولات منطقه خاطرنشان کرد: نظام غرب با توجه به هزینه های فراوانی که در عراق متحمل شده نمی خواهد به راحتی شکست در این کشور را بپذیرد؛ بنابراین عناصری را بسیج خواهند کرد که در مقابل مرجعیت شیعه و جمهوری اسلامی ایران به صف بایستند.

وی با اشاره به تحولات داخلی عراق اظهار داشت:کشورهای حوزه خلیج فارس از نیروهای داعش و اغتشاشات در داخل عراق حمایت می‌کنند.

برجویی گفت: جریان ائتلاف الفتح به رهبری هادی عامری در انتخابات تنها ۱۷ کرسی را به دست آورده است در حالی که در دوره قبل، نزدیک به ۶۰ کرسی آرا را در اختیار داشت، برای مردم عراق این جای تعجب دارد و اعتراضاتی را نیز برانگیخته است.

وی تأکید کرد: آمریکا به دنبال آن است تا از طریق ائتلاف جریان کردی، جریان اهل سنت و جریان شیعه سکولار عراق (وابسته به بعث) ، مصوباتی را که مجلس این کشور برای خروج آمریکایی ها تصویب کرده نقض کند.

برجویی خاطرنشان کرد: متاسفانه میان جریان های شیعی تقابل وجود دارد و مقتدی صدر با شعار خلع سلاح کردن حشد الشعبی در انتخابات شرکت کرد.

وی با اشاره به سناریوهای آمریکا برای قطعه بندی کشور عراق بیان داشت: آمریکا سعی داشت عراق را به سه قطعه عراق کردی، عراق اهل سنت و بصره تقسیم نماید، لکن این سناریو شکست خورد.

برجویی در ادامه ضمن اشاره به حوادث اخیر کشور عراق حول ترور مصطفی کاظمی اظهار داشت: این مسئله از جمله سناریوهایی است که می تواند امتیازی برای نظام سلطه باشد؛ الکاظمی گزینه جمهوری اسلامی نیست؛ او تحت تأثیر فشارها وارد میدان شد، در آینده نزدیک نیز توسط پارلمان عراق کنار گذاشته خواهد شد.

تحولات آذربایجان

برجویی در ادامه نشست به بررسی وضعیت و تحولات کشور آذربایجان پرداخت و بیان داشت: حدود پنج سال است که شاهد ازدحام جوانان شیعه آذربایجان در اربعین هستیم؛ با سختی ها فراوان و از مسیرهای مختلف در اربعین حضور پیدا می کنند و این وحشت اسرائیل را به شدت برانگیخته است.

این کارشناس تحولات خاورمیانه با اشاره به تأثیر اندیشه تحول گرای انقلاب اسلامی بیان داشت: بعد از اربعین در آذربایجان، مقابل جمهوری اسلامی ایران، صف آرایی شد؛ دفتر مقام معظم رهبری در آنجا تعطیل شده و حدود ۲۰۰نفر از روحانیون مبلغ آذربایجان بازداشت شدند، دلیل آن ترس ساختار حاکمیتی آذربایجان از حضور اندیشه انقلاب اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی مستشار اسرائیلی در دستگاه حکومتی آذربایجان قرار گرفته اند، آنها تلاش می کنند آذربایجان را به ترکیه نزدیک کنند؛نظام سیاسی ترکیه نیز تلاش کرده مردم مؤمن آذربایجان را از وضعیت شیعه بودن خارج کند، ولی تاکنون ناموفق بوده است.

برجویی افزود: بیشترین حجم ترس و دلهره آذربایجان، نفوذ معنوی جمهوری اسلامی ایران می باشد.

تحولات لبنان

این کارشناس مسائل خاورمیانه سپس به بیان تحولات کشور لبنان پرداخت و گفت: لبنان به دلیل پیش قدم بودن در حوزه سیاسی با تحولات هوشمندانه ای روبه رو است.

وی خاطرنشان کرد: سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، با مدیریت خود زیرساخت های خوبی را در این کشور ترسیم کرده است.

برجویی بیان داشت: بخشی از جریان های وابسته اهل سنت و مسیحی حامی سرسخت حزب الله هستند؛ توان و قدرت موشکی و نظامی حزب الله را امنیت لبنان می دانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha