دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
خانه تاریخی

حوزه/ خانه تاریخی امام جمعه به جا مانده از قرن سیزده هجری قمری در خیابان علامه مجلسی (ره) و در حریم مسجد ثبت جهانی جامع عتیق اصفهان قرار دارد که به شماره ۱۱۵۱ سال ۱۳۴۵ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرگزای حوزه از اصفهان، چند روز گذشته خبری از سوی خبرگزاری ایرنا با تیتر «دیوار خانه تاریخی امام جمعه اصفهان تخریب شد»، منتشر شد که ظرف مدت کوتاهی در فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی بازنشر شد.

در متن این خبر به نقل از علی کامیابی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان آمده بود «یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی به محض اطلاع از تخریب ضلع شمالی خانه تاریخی امام جمعه که در حریم ثبت جهانی مسجد جامع عتیق قرار دارد، در محل حاضر شد.

تخریب دیوار شمالی خانه امام جمعه صورت گرفته که به زعم حوزه علمیه اصفهان، این اقدام برای رفع خطر و بازسازی آن بوده است، اما مجوزی به صورت رسمی و کتبی از سوی میراث فرهنگی به ما ارائه نشده و ما در حال بررسی این موضوع هستیم. برای توقف این عملیات به شهرداری نامه می نویسیم تا تخریب به طور رسمی متوقف شود».

پاسخ مشاور فنی و حقوقی دفتر امام جمعه اصفهان به جنجال رسانه ای

در همین رابطه و در پاسخ به این جنجال رسانه ای، محسن سیلانی، مشاور فنی و حقوقی دفتر امام جمعه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار کرد: در ابتدا باید تذکر داد که این خانه تاریخی به حوزه علمیه اصفهان واگذار نشده است و در حقیقت چندین سال قبل در اختیار دفتر نماینده ولی فقیه در استان اصفهان قرار گرفته بود، که در حال حاضر توسط پیمانکار در حال مرمت و بازسازی است.

وی ادامه داد: این خانه تاریخی که قدمت دوران صفوی و قاجاری را دارد و دارای شماره ثبت ۱۱۵۱ میراث فرهنگی می باشد، دارای سه حیاط است که در اثر مرور زمان مخروب شده است، به نحوی که یکی از حیاط هایی که در ضلع شمالی است، به طور کامل تبدیل به محل نخاله های چند ده ساله گردیده که برای مرمت این قسمت از خانه تاریخی، لازم است نخاله های موجود به طور کامل تخلیه و فضای کافی برای مرمت آماده گردد.

سیلانی عنوان کرد: در حال حاضر یکی از حیاط های مربوطه در حال مرمت است که عکس های زیر و در حین مرمت قابل مشاهده می باشد و هیچ گونه تخریبی که ضربه به هویت تاریخی این خانه زده شود، صورت نگرفته است و قابل تشخیص برای هرکارشناسی هست.

گفتنی است، خانه تاریخی امام جمعه به جا مانده از قرن سیزده هجری قمری در خیابان علامه مجلسی (ره) و در حریم مسجد ثبت جهانی جامع عتیق اصفهان قرار دارد که به شماره ۱۱۵۱ سال ۱۳۴۵ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

تخریب خانه تاریخی امام جمعه اصفهان از جنجال رسانه ای تا حقیقت ماجرا + عکس

تخریب خانه تاریخی امام جمعه اصفهان از جنجال رسانه ای تا حقیقت ماجرا + عکس

تخریب خانه تاریخی امام جمعه اصفهان از جنجال رسانه ای تا حقیقت ماجرا + عکس

تخریب خانه تاریخی امام جمعه اصفهان از جنجال رسانه ای تا حقیقت ماجرا + عکس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha