شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 990563
۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴
علی اکبر سبزیان

حوزه/ مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی ابراز کرد: گام دوم انقلاب اسلامی، گام همراه با کتاب است و مدیر تراز گام دوم انقلاب «مدیرکتابخوان» است.

حجت الاسلام علی اکبر سبزیان به مناسبت آغاز هفته کتاب و کتابخوانی در گفت و گو با خبرگزاری حوزه در مشهد با تاکید بر اینکه گام دوم انقلاب اسلامی گام همراه با کتاب است و مدیر تراز گام دوم انقلاب «مدیرکتابخوان» است، گفت: «جامعه کتابخوان»، زمانی محقق می‌شود که حداقل بخش قابل توجهی از کارگزاران و مدیران جامعه کتابخوان باشند و مردم اثرات انس با مطالعه و کتابخوانی را در گفتار، رفتار و نوع تصمیم مدیران شان مشاهده کنند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات، مشاهدات و تجربیات خود به عنوان یک کنشگر فرهنگی، می توان برای مدیرانی که کتاب می‌خوانند ۴۰ ویژگی برشمرد، ابراز کرد: انس با کتاب و کتابخوانی برکات و ثمراتی بیشتر از این چهل مورد برای "مدیران کتابخوان" دارد اما این ویژگی ها به طرز ملموس و محسوسی در رفتار، گفتار و تصمیمات "مدیران کتابخوان" قابل مشاهده است.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی تقید به مطالعه روزانه، داشتن سیر مطالعاتی به ویژه در حوزه کاری شان، رجوع دادن به یک کتاب یا مطلبی از آن در صحبت ها، هدیه کتاب به دیگران و خرسندی از هدیه گرفتن کتاب را از جمله این ویژگی ها برشمرد و اظهار کرد: اینگونه مدیران، معلومات عمومی بالایی دارند و کارهای خود را مبتنی بر برنامه ریزی های انجام شده و با تکیه بر نوآوری انجام می دهند.

وی، تحت تاثیر تبلیغات قرار نگرفتن، تکراری حرف نزدن، وسعت دایره لغات و تبحر در استخدام کلمات و اصطلاحات، ریسک پذیری، حافظه قوی و ذهن خلاق، قدرت همدلی و هم احساسی، دقت در گزارشات، توانایی و مهارت نوشتاری و نگارش و سرعت همراه با دقت و بدون شتابزدگی در کارها را از دیگر خصوصیت های «مدیران کتابخوان» عنوان کرد و گفت: این دسته از مدیران، سخنرانی های طولانی، بی‌محتوا و بدون مطالعه نمی‌کنند و علاوه بر اینکه داشتن مهارت بالای گوش کردن، در شنیدن انتقادات سعه صدر داشته و از سخن درشت خیرخواهان نمی رنجند.

حجت الاسلام سبزیان با بیان اینکه این دسته از افراد اهل فکر می باشند و از تصمیم گیری زود و حرف نسنجیده، دور هستند، ابراز کرد: نقدپذیری و سازنده دانستن نقد منصافه، عذرخواهی از اشتباهات، مشورت و استفاده از نظرات، تخیل و رویا پردازی مثبت، بازتاب مطالعات در رفتار و گفتار خود، تمرکز بالا، نداشتن لجاجت، با جرئت بودن و واهمه نداشتن، به دنبال تازه های نشر بودن، اهل یادداشت برداری و توان تجزیه و تحلیل از دیگر خصوصیت های مدیران کتابخوان است.

وی به ویژگی های دیگری همچون: اهل گفتگو، واقع بین، آرام، صبور، متین، اهل یادگیری و مهارت افزایی بودن و نیز شایعه پذیر نبودن، اشاره و خاطر نشان کرد: این دسته از اهالی کتاب، خود را ذوفنون ندانسته و در همه زمینه ها اظهار نظر نمی کنند و برای نظرات کارشناسی احترام قائلند.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی به ویژگی کتابخوانی به عنوان یک تفریح برای این افراد یادشده اشاره کرد و گفت: آنان احساسات و هیجانات خود را به خوبی کنترل می کنند و کتاب جزو نیازهای ضروری زندگی شان محسوب می‌شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که مدیران و کارگزاران نظام همانند رهبر عزیز و کتابخوان انقلاب اسلامی، ضمن برنامه ریزی برای انس بیشتر با کتاب و مطالعه، قبل از دعوت جامعه و مردم به کتابخوانی، خود پیشگام نهضت کتابخوانی باشند چرا که در این مسیر نگاه مردم به کارگزاران نظام است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha