شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام مقیمی حاجی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی با بیان این که به سمت واقعی کردن و کاربردی‌سازی پژوهش‌های درسی حوزه حرکت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: برآنیم تا در راستای دانش افزایی پژوهشی اساتید حوزه، کارگاه های دانش افزایی تخصصی را در حوزه های استانی برقرار نماییم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،‌ حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی در نخستین روز از اجلاسیه مدیران استانی، معاونان و مدیران ستادی حوزه های علمیه، ضمن تبیین اهم برنامه‌ها و طرح‌های تحولی در حال اجرا و در افق آینده معاونت پژوهش ارائه کرد.

وی در ادامه گزارشی از کانون های پژوهشی حوزه های علمیه در سراسر کشور ارائه و با بیان این که از کانون‌های فعال تقدیر به عمل خواهد آمد، اظهارداشت: اطلاعات برنامه پژوهش درسی مدارس سطح یک و وضعیت آماری حوزه های استانی در این عرصه احصا شده است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه، با بیان این که به سمت واقعی کردن و کاربردی‌سازی پژوهش‌های درسی حوزه حرکت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: برآنیم تا در راستای دانش افزایی پژوهشی اساتید حوزه، کارگاه های دانش افزایی تخصصی را در حوزه های استانی برقرار نماییم.

وی ضمن ارائه آماری از نشریات پژوهشی حوزه‌های استانی، خاطرنشان کرد: نشریات علمی مشوقی برای طلبه است تا گام های مستحکم تری در مسیر تحقیق و پژوهش بردارد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، آشنایی با مهارت های عمومی پژوهش، برپایی کارگاه های مهارتی ویژه اساتید و کارگاه های پژوهشی ویژه طلاب را از دیگر رویکردهای معاونت پژوهش دانست و ابراز داشت: ناظر به ظرفیت ها، نیازها و استعدادهای منطقه‌ای، تربیت مربیان پژوهشی واحدهای آموزشی حوزه های علمیه استان ها هدفگذاری شده است.

وی ضمن ارائه گزارشی از برنامه های حوزه های علمیه در هفته پژوهش، بر اهمیت وضعیت سنجی مسائل فرهنگی در پایان نامه ها اشاره کرد و ابراز داشت: وضعیت سنجی مسائل دینی و فرهنگی و اشراب آن در پایان‌نامه‌ها، تحقیقات و مقالات طلاب از امتیازات خاصی برخوردار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت پژوهشگرایی متون درسی تاکید کرد و اذعان داشت: سامانه هوشمندی برای وضعیت سنجی ظرفیت‌ها پژوهشی مدارس علمیه سراسر کشور طراحی و کارگاه های تخصصی ویژه اساتید و طلاب طراحی شده است؛ موفقیت در عملیاتی‌سازی آن نیازمند اهتمام روزافزون مدیران استانی حوزه‌های علمیه است.

اهم مباحث مطرح شده مدیران استانی حوزه های علمیه ناظر به عرصه پژوهش به شرح ذیل است:
- نگاه پروسه‌ای به پژوهش و آموزش مهارت‌های پژوهشی داشته باشیم.
- علاوه بر آموزش‌های روشی، کتابی پژوهش محور تبیین و تدریس شود.
- نسبت به اخذ رتبه های علمی پژوهشی نشریات حوزوی اهتمام بیشتری صورت گیرد.
- در کنار امورات آموزشی دوره یا درس ادبیات پژوهشی نیز برگزار گردد.
- درس نامه پژوهش برای تقویت بنیه های پژوهشی اساتید و طلاب برگزار شود.
- دستورالعمل‌های انگیزشی و ابزارهای تشویقی برای تقویت پژوهش در حوزه مد نظر قرار گیرد.
- زمینه ها و الزامات آموزش پژوهش محور به صورت جد پیگیری شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha