شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسرو پناه، گفت: علامه طباطبایی در حوزه‌ فلسفه، مؤسس فلسفه‌ نو صدرایی است، یعنی وی فلسفه‌ ملاصدرا را با مقتضیات زمان ترکیب کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسرو پناه، مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در سومین نشست علمی حوزه علمیه خوزستان با موضوع «نوآوری‌های فلسفی و تفسیری علامه طباطبایی (ره)»، به بیان نوآوری‌های علامه در عرصه‌های مختلف پرداخت و اظهار داشت: علامه طباطبایی در حوزه‌ی فلسفه، مؤسس فلسفه‌ نو صدرایی است، یعنی وی فلسفه‌ ملاصدرا را با مقتضیات زمان ترکیب کرد تا بتواند پاسخگوی سؤالات و مشکلات جدید باشد.

وی افزود: علامه طباطبایی متوجه شد که اگر کسی معرفت‌شناسی عمیقی نخواند، نمی‌تواند پاسخگوی شبهات زمانه باشد و اگر فلسفه بخواهد به‌عنوان یک دانش مبنایی به مسائل و مشکلات زمانه پاسخ دهد باید از معرفت‌شناسی شروع شود.

مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ادامه داد: دانش معرفت‌شناسی یک دانش مبنایی بوده و از جهتی بر هستی‌شناسی مقدم است؛ ازاین‌رو علامه طباطبایی در کتاب فلسفه و روش رئالیسم مباحث فلسفی را از معرفت‌شناسی شروع کرده است و این مطلب یکی از نوآوری‌های ایشان است.

وی عنوان داشت: شاگردان علامه طباطبایی مانند علامه جوادی آملی، شهید مطهری و آیت الله مصباح به تبعیت از استاد خود مطالب معرفت‌شناسی را در ابتدای فلسفه مطرح کرده و به‌خوبی به بحث معرفت‌شناسی پرداخته‌اند به صورتی که در حال حاضر مباحث معرفت‌شناسی با رویکرد حکمی و اسلامی به فراوانی در حوزه علمیه پرداخته‌شده و کتاب‌های زیادی در این رابطه نوشته‌شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسرو پناه، بیان داشت: بنده به حوزویان و دانشجویان تأکید می‌کنم که مطالب معرفت‌شناسی را به‌خوبی مطالعه کرده و در رابطه با آن‌ها تحقیق کنند تا بتوانند پاسخگوی سؤالات و شبهات جدید باشند.

وی در پایان علامه طباطبایی را در عرصه معرفت‌شناسی و منابع شناخت، انسان‌شناسی اسلامی، نظریه اعتبارات، علم منطق، رابطه علم و دین و فلسفه اجتماعی اسلامی دارای ابداعات و نوآوری‌های فراوان دانسته و به‌صورت اختصار به آن‌ها اشاره کرد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha