جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
تصاویر/ نشست خبری هفته پژوهش معاونت پژوهش جامعةالمصطفی

حوزه/عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه گفت: مسئله کتابداری تنها وظیفه‌ای در صحن و سرای کتابخانه نیست؛ کتابداری، پایه‌ای مهم در پیشرفت علمی کشور به شمار می‌رود و از سود معنوی بالایی بهره‌مند است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،‌حجت‌الاسلام والمسلمین مجید عبادی امروز شنبه ۲۹ آبان ماه در دومین گردهمایی مدیران و کتابداران جامعةالمصطفی که در سالن عارف‌الحسینی مجتمع جامع امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی، هم‌اندیشی کتابداران را ضرورتی انکارناپذیر دانست و افزود: مسئله کتابخوانی، از الزامات پیشرفت پایه‌های علمی هر جامعه است.

معاون پژوهش المصطفی، با بیان اینکه در جامعه از نقش کتابداران آنگونه که شایسته است سخن به میان نمی‌آید، اظهار کرد: نقش کتابداران ارزشمندی خود را در افق گسترده‌ای نمایان‌تر می‌سازد؛ مسئله کتابداری تنها وظیفه‌ای در صحن و سرای کتابخانه نیست؛ کتابداری، پایه‌ای مهم در پیشرفت علمی کشور به شمار می‌رود و از سود معنوی بالایی بهره‌مند است.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه، با تأکید بر اینکه کتابداران همواره در مسیر پیشرفت علم گام برمی‌دارند، خاطرنشان‌کرد: مسائل و مباحث کتابداران و ارائه نظرات و دیدگاه‌های آنان در این هم‌اندیشی بسیار ارزشمند بوده و در فرایند عملیاتی‌سازی قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی، به کاستی‌های کتابخانه و نیروی انسانی مرتبط با آن اشاره و بر تقویت روزافزون بانک‌های اطلاعاتی کتابخانه‌های المصطفی تأکید کرد.

در ادامه این نشست علمی حمیدرضا قلی زاده، مدیرکل سامان‌دهی و پشتیبانی پژوهشی جامعةالمصطفی در جمع کتابداران و مدیران کتابخانه‌های المصطفی، تأکید کرد: همواره قدردان شما بزرگوارانی هستیم که در خط مقدم ارائه خدمات علمی و پژوهشی به طلاب و اساتید هستید و در مجموعه‌ کتابخانه‌های جامعةالمصطفی خدمت رسانی می‌کنید.

وی قدردانی از تلاش، تبادل نظر و هم‌افزایی در مورد فعالیت کتابداری را از مهم‌ترین اهداف این نشست عنوان کرد و گفت: امیدواریم هرچه زودتر شاهد آن باشیم که تمام کتابخانه‌های جامعةالمصطفی به سامانه هوشمند کتابداری وصل شده و از خدمات پویای آن بهره‌مند گردیم.

مدیرکل سامان‌دهی و پشتیبانی پژوهشی المصطفی، ضمن تأکید بر اهمیت تدوین آیین‌نامه جامع و تخصصی کتابخانه و کتابداری، گزارشی از ظرفیت کتابخانه‌ای مراکز مختلف المصطفی ارائه کرد و افزود: سال گذشته در مجموعه کتابخانه‌های جامعةالمصطفی با کتابداران دیدار داشتیم و متعاقب آن مقرر شد سلسله نشست‌هایی با مسئولان کتابخانه و کتابداران جامعةالمصطفی داشته باشیم؛ از این رو، سال گذشته نخستین گردهمایی مدیران و کتابداران برگزار گردید.

قلی‌زاده، با تأکید بر اینکه کارگاه‌های تخصصی به منظور آشنایی با الزامات کتابداری جدید و فهرست نویسی برگزار خواهد شد، اذعان کرد: این کارگاه‌ها در آینده‌ای نه چندان دور و به صورت حضوری و آنلاین با حضورعلاقه‌مندان برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است، در این گردهمایی، جمعی از مدیران کتابخانه‌ها و کتابداران جامعةالمصطفی به مسائلی از جمله؛ «تدوین آیین نامه‌ای داخلی کتابداری»، «قفسه باز بودن کتابخانه‌ها و ضرورت راه اندازی سیستم RFID»، «ارائه نسخه الکترونیکی کتاب‌های چاپی انتشارات المصطفی به منظور تقویت کتابخانه برخط»، «تأسیس و راه‌اندازی رشته کتابخانه و کتابداری، در قالب شاخه دانشی تحصیلی، در جامعةالمصطفی»، «ارتقای بانک اطلاعاتی کتابخانه‌ای و نمایه‌سازی‌های تخصصی» پرداختند.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha