یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
محمد ملک زاده

حوزه/ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم تصریح کرد: حقیقتاً خدمات اعجازگونه بسیج در عرصه های مختلف، مورد اتفاق نظر دوست و دشمن در طول بیش از چهار دهه اخیر بوده است.

حجت الاسلام محمد ملک‌زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت هفته مبارک بسیج اظهار داشت: با گذشت بیش از چهار دهه از عمر با برکت انقلاب اسلامی، نقش بسیج را می‌توان در عرصه‌های گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و دفاعی مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: بی شک امروز دستاوردهای افتخارآفرین جمهوری اسلامی و کسب اقتدار و پیروزی در برابر دسیسه‌های قدرت های جهانی، مرهون فداکاری‌ها و از خودگذشتگی‌های نهاد انقلابی بسیج می‌باشد. در جمهوری اسلامی ایران، گرچه دستور تشکیل بسیج پس از پیروزی انقلاب و تشکیل شورای انقلاب صادر شد اما در واقع باید نقش بسیج به معنای حرکت و حضور نیروهای مردمی تحت رهبری انقلاب را از قبل از پیروزی انقلاب مورد توجه قرار داد.

وی همچنین اضافه کرد: در این نهضت همواره نقش بسیج بسیار چشمگیر بوده است. پس از پیروزی انقلاب و تشکیل نهادهای قانونی نیز این نهاد مردمی، در مسیر اصلاحات و سازندگی جامعه اسلامی قدم نهاد و تحت رهبری و هدایت ولی امر در برابر توطئه‌ها و دسیسه‌های گوناگون دشمنان انقلاب ایستاد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: نیروی بسیج در این دوره، وظیفه اولیه خود را حفاظت و حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست. چند ماه قبل از آغاز جنگ تحمیلی و همزمان با افزایش تهدیدات و مخاطرات علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی، با فرمان رهبر فقید انقلاب در آذرماه ۱۳۵۸، بطور رسمی عضویابی، آموزش و سازماندهی نیروهای بسیجی انجام گرفت.

حجت الاسلام ملک زاده، یادآور شد: هدف اصلی از تشکیل بسیج، فراهم کردن زمینه و بستر دفاع در برابر هرگونه تجاوز احتمالی و دفاع همه جانبه از کشور، نظام جمهوری اسلامی و همچنین کمک به مردم هنگام بروز بلایا و حوادث غیرمترقبه بود. در شرایط خاص این دوره، شرایطی ایجاد شد که این نهاد انقلابی و مردمی کارکرد نظامی و دفاعی خوبی داشته باشد.

وی گفت: با شروع جنگ تحمیلی، کارکرد دفاعی بسیج آشکارتر گردید یعنی زمانی که انبوه نیروهای آموزش دیده به صورت داوطلب به سوی جبهه‌ها حرکت می‌کردند تا با حداقل امکانات به دفاع از کشور بپردازند. در همان ماه‌های اولیه جنگ بسیج نیروها به عهده سپاه پاسداران گذاشته شد. نیروی سپاه که مسئولیت امنیت داخل کشور را بر عهده داشت، با شروع جنگ به کمک ارتش جمهوری اسلامی ایران شتافت و از همان آغاز تجاوز دشمن بعثی، عرصه نبرد را حوزه مأموریت خود دانست.

حجت الاسلام ملک زاده افزود: از ابتدای جنگ تحمیلی نیروهای بسیجی جزو نیروهای اصلی عمل کننده در مناطق جنگی به حساب می‌آمدند و عمده نیروهای اعزامی به جبهه‌ها، از میان افراد بسیجی بودند. انجام عملیات های بزرگ در جبهه های جنوب و غرب که از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام می گرفت و یا به صورت مشترک با ارتش اجراء می شد، با حضور انبوه عظیم مردم بسیجی بود.

وی همچنین ابراز داشت: نقش مثبت بسیج در طی سالها سازمان بسیج را گسترش بیشتری داد و پایگاههای مقاومت بسیج علاوه بر مساجد و محلات که پایگاه مردمی را تشکیل می دادند، دامنه آن به دیگر اقشار جامعه و طبقات اجتماعی توسعه داد.

حجت الاسلام ملک زاده،افزود: با تشکیل بسیج دانش آموزی در مدارس، التهاب و هیجان نوجوانان و جوانان دانش آموز برای دفاع از نظام اسلامی با تشکیل واحدهای مقاومت در سطح مدارس بیشتر شد. از این رو در میان رزمندگان، نوجوانانی مشاهده می شدند که نشاط و شادابی حضورشان در جنگ، حماسه ای دیگر آفرید که شهید محمدحسین فهمیده تنها یک نمونه از آن حماسه هاست؛ همان بسیجی جان برکفی که بنیانگذار جمهوری اسلامی درباره‌اش تعبیر به رهبر نمود.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه همچنین گفت: بر اساس آمار موجود، در طول مدت جنگ، بیش از ۵۵۰ هزار دانش آموز بسیجی به جبهه ها عزیمت نمودند که از میان آنان بیشتر از ۳۶ هزار دانش آموز شهید شده و چندین هزار نفر نیز جانباز و مجروح و یا آزاده گشتند و افتخار بزرگی برای این قشر در مسیر دفاع از میهن اسلامی کسب نمودند.

وی تأکید کرد: نیروی بسیج در میان سایر اقشار اجتماعی از جمله روحانیت که همواره در عرصه‌های مختلف از جلوداران انقلاب اسلامی بوده‌اند نیز شهدای فراوانی را تقدیم نظام و انقلاب نموده‌اند. حضرت امام(ره) با اشاره به خیل عظیم شهدای بسیجی روحانی فرمود: "از روحانیت راستین اسلام و تشیع جز این انتظار نمی‌رود که در راه خونینی مبارزه مردم، خود اولین قربانی‌ها را بدهد و مهر ختام دفترش شهادت باشد" امام خمینی(ره) با افتخار دانستن شهدای بسیجی روحانی برای نظام و انقلاب همچنین فرمودند: "خدا را سپاس می‌گزاریم که از دیوارهای فیضیه گرفته تا سلول‌های مخوف و انفرادی رژیم شاه‌ و از کوچه و خیابان تا مسجد و محراب امامت جمعه و جماعات و از دفاتر کار و محل خدمت تا خطوط مقدم جبهه‌ها و میادین مین، خون پاک شهدای حوزه و روحانیت افق فقاهت را گلگون کرده است و در پایان افتخارآمیز جنگ تحمیلی نیز رقم شهدا و جانبازان و مفقودین حوزه‌ها نسبت به قشرهای دیگر زیادتر است. "(صحیفه امام، ج۲۱، ص ۲۷۶)

حجت الاسلام ملک زاده،بیان داشت: با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل مبنی بر آتش بس بین ایران و عراق و پایان جنگ تحمیلی، مرحله جدیدی از ماموریت نیروی بسیج با حضور در عرصه سازندگی آغاز شد. در این دوره گرچه جنگ نظامی خاتمه یافت اما وظایف و مسئولیتهای بسیج سنگین‌تر گردید زیرا جنگ واقعی به تعبیر حضرت امام (ره) تازه شروع شد و انقلاب و نظام در برابر توطئه‌هایی به مراتب سنگین‌تر از جنگ نظامی قرار گرفت.

وی افزود: ابتکار استراتژیک رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در این دوره، ایجاد تحول در ساختار و سازمان بسیج و تبدیل واحد بسیج مستضعفین به نیروی مقاومت بسیج بود که در آن ماموریت های اساسی نیروی مقاومت به دقت تبیین می‌شد. این ابتکار که به ارتقاء و تقویت سازمان بسیج انجامید نیروی بسیج را در مسیر سازندگی و عمران، دانش افزایی و مقابله با توطئه‌ها قرار داد و آنان به حق در عرصه‌های مختلف سازندگی، کشاورزی، تولیدات صنعتی و فنی، ساخت مسکن، خدمات رفاهی و علمی و اشتغالزایی، مقابله با تهاجم فرهنگی، و سایر عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی نیز حماسه‌ای دیگر آفریدند.

حجت الاسلام ملک زاده همچنین اظهار داشت: در این مقطع که دشمنان از موفقیت در عرصه نظامی ناامید گشته و به سایر عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی روی آورده است بدون شک کارامدی بسیج کمتر از دوران تجاوز نظامی نبوده و نخواهد بود.

وی در خاتمه گفت: نیروی بسیج امتحان خود را در سال های اخیر و در زمینه امنیت و آرام سازی شهرها و مناطق مختلف کشور به خوبی نشان داده، از این رو رهبر معظم انقلاب، بسیج را در جمهوری اسلامی پدیده‌ای عظیم و معجزه‌گون، استثنایی و کم‌نظیر توصیف کرده و آن را حقیقتی شبیه افسانه‌ها نامیده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha