سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
یاری

حوزه/ یک کارگردان گفت: برای ساخت سریال عاشورایی باید عاشقی را درک کرد، چراکه عاشورا چیزی جز عاشقی نیست.

داریوش یاری کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو باخبرگزاری حوزه، اظهار کرد: عاشورا چیزی جز عاشقی نیست. وقتی قرار است به عاشورا بپردازیم نباید تنها شکل ظاهری آن را مد نظر داشته باشیم، بلکه احساس و روابطی که در آن اتفاق وجود دارد جای اندیشیدن دارد. در حقیقت آنچه باعث شده عاشورا زنده بماند تفکر و احساسی است که در آن وجود دارد والا در تاریخ بشریت جنگ‌های فراوانی رخ داده که فراموش شده‌اند.

وی درباره جایگاه مفاهیم عاشورایی در سریال «در کنار پروانه‌ها» بیان کرد: برای پرداخت صحیح به موضوعات عاشورایی در آثار نمایشی دو شرط لازم است. ابتدا اینکه نسبت به موضوع آشنایی کامل داشته باشیم. برای رسیدن به آگاهی نیز باید در کنار مطالعه نسبت به موضوع علاقه و دلبستگی داشته باشیم.

این کارگردان ادامه داد: شرط دوم برای موفقیت کارهای عاشورایی آشنایی سازنده با فرم و ساختار چنین تولیداتی است. این اتفاق نیز به مدد تجربه لازم به دست می‌آید. خوشبختانه این اتفاق در سریال «در کنار پروانه‌ها» به گواه تماشاگران رخ داد.

یاری در پاسخ به این سوال که چرا برای جذب مخاطب بیشتر از بازیگران چهره در سریالش بهره نبرده است؟ گفت: متاسفانه برخی مواقع وقتی پیشنهاد بازی در کارهای عاشورایی را به بازیگران می‌دهیم بنا به دلایلی آن را نمی‌پذیرند درصورتی‌که همان بازیگران در تنزل‌ترین آثاری که ممکن است وجود داشته باشد حضور پیدا می‌کنند! جالب اینکه تنها یک یا دو مورد کار ضعیف در کارنامه چنین بازیگرانی وجود ندارد بلکه اگر دقت کنیم متوجه آثار نازل بسیاری در پرونده کاری آنها خواهید شد.

وی اضافه کرد: نکته دیگری که دست فیلمسازان را برای انتخاب بازیگر بسته نگه می‌دارد حضور بسیاری از هنرمندان در آثار شبکه نمایش خانگی است چون وقتی آنها سر کار باشند، دیگر فرصتی برای حضور در کارهای دیگر پیش نمی‌آید. در زمان ساخت سریال «در کنار پروانه‌ها» چنین اتفاقی رخ داد. یعنی ما سراغ بازیگرانی برای نقش‌های موردنظرمان می‌رفتیم آنها مشغول بازی در سریال‌های شبکه نمایش خانگی بودند.

یاری در پایان تاکید کرد: نکته دیگر به فقر بازیگری در کشورمان بر می‌گردد. متاسفانه ما در این زمینه با محدودیت‌هایی روبرو هستیم برای همین بسیاری از مواقع نمی‌توانیم بازیگران مد نظرمان را برای حضور در کارمان داشته باشیم. این کمبود در شرایطی است که ما باید به وفور بازیگرانی نظیر شهاب حسینی، نوید محمدزاده و امیر جدیدی داشته باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha