سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 993696
۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
احترام به مادر

حوزه/ مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا با تاکید بر جایگاه ویژه نیکی به مادر برای دستیابی به سعادتمندی در دنیا و آخرت، گفت: در روایتی از پیامبر گرامی اسلام نقل شده است که اگر کسی گناهان بسیاری داشته راهکار قبولی توبه‌ و مورد عفو قرار گرفتن زودتر گناهانش، نیکی به مادر است.

حجت الاسلام محمدمهدی حاجیلویی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، در ادامه سلسله گفت‌وگوهای «زندگی موفق»، با اشاره به شیوه برخورد و رفتار فرزندان با مادر، به روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) پرداخت و اظهار داشت: روزی مردی نزد پیامبر گرامی اسلام(ص) رسید و گفت "هیچ کار زشتی نیست مگر اینکه آن را در دنیا انجام داده‌ام، آیا راه توبه و بازگشت برای من وجود دارد؟ " پیغمبر گرامی اسلام در جواب فرمودند: " به پدرت تا می‌توانی نیکی کن، اما ای کاش مادرت زنده بود چرا که سریعتر به خواسته‌ات می‌رسیدی. "

وی افزود: این جمله و سفارش از نبی خداوند به این معنی است که اگر این فرد مادر داشت و به مادرش خدمت می‌کرد، زودتر گناهانش مورد عفو قرار می گرفت و گذشته‌اش جبران می‌شد.

حجت الاسلام حاجیلویی با تاکید بر جایگاه ویژه نیکی به مادر برای دستیابی به سعادتمندی در دنیا و آخرت، مطرح کرد: در روایتی دیگر از حضرت زهرا(س) نقل شده که انسان همیشه باید در خدمت مادر و پایبند به او باشد و این یعنی انسان هر وقت مادر او را فراخواند بلافاصله موظف است تا نیازهای او را برآورده کند.

این حدیث از مصطفی اندر مقام مادر است ای پسر جنت نهان در زیر گام مادر است

مادر دانا کند فرزند دانا تربیت هرکه بر هر جا رسد از اهتمام مادر است

وی به تشریح دیگر وظایف فرزندان در برابر مادر پرداخت و گفت: در کنار احترام گذاشتن به مادر و برآورده کردن نیازهای او، فرزندان باید با لقب نیکو آنها را صدا بزنند و اگر در قید حیات هستند، در خدمت رسانی به آنها تمام توانشان را قرار دهند و اگر از این دنیا رفته اند برایشان دعا کنند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه فرزند حق ندارد به صورت خشمگین به والدین نگاه کند و با صدای بلند با آنها حرف بزند، خاطر نشان کرد: در حدیثی قدسی آمده است که خدای عزوجل به عزت و جلال خود قسم یاد کرده که اگر کسی عاق والدین شود، با وجود داشتن عبادتی به اندازه جمعی پیغمبران، باز هم این مقدار از او پذیرفته نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هرجا حقوقی وجود دارد در مقابل آن تکلیف و وظیفه‌ای نیز مطرح شده، یادآور شد: در برابر این مسائل، مادر هم نسبت به فرزند دارای تکالیف و وظایف متقابلی است که از جمله آن می‌توان به تربیت نیکو و مهرورزی به فرزند اشاره کرد.

انتهای پیام.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha