جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
نشست

حوزه/ نشست علمی دفتر امور فضلای حوزه علمیه اصفهان با عنوان " ستارگان درخشان حوزه علمیه اصفهان " با محوریت تشریح سیره بزرگان و علمای حوزه علمیه اصفهان در چند صد سال اخیر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، نشست علمی دفتر امور فضلای حوزه علمیه اصفهان صبح امروز با عنوان «ستارگان درخشان حوزه علمیه اصفهان» برگزار شد.

در این نشست که در مدرسه علمیه صدر بازار اصفهان برگزار گردید، به تشریح سیره اساتید دروس خارج حوزه علمیه اصفهان در صدسال اخیر پرداخته شد.

حجت الاسلام مجید جلالی با بیان این نکته که موسس حوزه علمیه اصفهان در ۵ قرن پیش، محقق کرکی بوده که بعد از این علامه، ملاعبدالله شوشتری هم در شکل گیری و تثبیت این حوزه زحمات زیادی متحمل شد، گفت: علامه محمدتقی مجلسی در مورد زحمات علامه شوشتری می فرمایند که «مرحوم ملاعبدالله شوشتری با ۱۴ سال تدریس در حوزه اصفهان باعث شد حلقه طلاب علوم دینی از ۵۰ نفر به ۱۰۰۰ نفر افزایش پیدا کند.»

مدیر مدرسه علمیه صدربازار در ادامه به زحماتی که علمای بزرگ در حفظ و بسط حوزه علمیه اصفهان داشتند، اشاره کرد و با ذکر اسامی بعضی از این علما، از آن جمله مرحوم شیخ بهایی، میرداماد، مرحوم علامه محمد تقی مجلسی، علامه محمد باقر مجلسی، ملا اسماعیل خواجویی، مرحوم حاجی کلباسی، سید شفتی و مرحوم سید محمدباقر درچه ای، به زحماتی که این علما در مقوله تربیت شاگردان در دروس حوزی و در مسیر حفظ و توسعه حوزه علمیه شیعی اصفهان داشتند، پرداخت.

این پژوهشگر حوزوی با بیان تحقیقی که در زمینه تاریخ و زندگی علمای اصفهان شده است، تصریح کرد: تعداد شاگردان مرحوم محمدباقر درچه ای طبق تحقیق انجام شده بیش از ۱۷۰ نفر ذکر کردند که همگی از علمای مبرز و صاحب نام حوزوی می باشند.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از اساتید حوزه علمیه اصفهان، مرحوم سید ابوالقاسم دهکردی اصفهانی بوده اند که بیش از ۴۰ سال در حوزه اصفهان تدریس داشته و صدها شاگرد در این مسیر تربیت نموده اند.

حجت الاسلام جلالی در ادامه یادآور شد: از دیگر اساتید حوزه علمیه اصفهان، مرحوم آقا سیدعلی نجف آبادی است که یکی از شاگردان ایشان مرحوم علامه فانی است که سلسله شاگردان و علمای اصفهان تا به الان ادامه دارد.

وی بیان کرد: از دیگر اساتید حوزه علمیه اصفهان، مرحوم محمدتقی نجفی صاحب کتاب ارزشمند هدایه المسترشدین هست، البته از علمای دیگری که در صدسال اخیر می‌توان نام برد؛ مرحوم سید حسن مدرس و مرحوم محمدرضا خراسانی می باشد.

استاد حوزه اشاره ای هم به علمای معاصر حوزه علمیه اصفهان داشت که ازجمله می توان به آیت الله خادمی اشاره کرد که بعد از پیروزی انقلاب ریاست حوزه اصفهان را عهده دار بودند و از علمای هم عصر ایشان مرحوم آیت الله صادقی و آیت الله صافی که زحمات زیادی برای تربیت طلاب و رونق هرچه بیشتر حوزه اصفهان داشتند هم می توان اشاره کرد.

حجت الاسلام مجید جلالی در پایان، وظیفه همه طلاب و مسئولین حوزوی را در حفظ و توسعه این حوزه کهن و پرثمر، خطیر و حیاتی دانست.

نشست علمی «ستارگان درخشان حوزه علمیه اصفهان» برگزار شد

نشست علمی «ستارگان درخشان حوزه علمیه اصفهان» برگزار شد

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha