شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ مصاحبه با معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران خانم ظهیری

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: برای حضور و فعالیت در فضای مجازی در عرصه بین الملل، به زبان های مختلف نیاز داریم تا ادبیات دینی و علوم اسلامی را به زبان های زنده دنیا و یا مخاطبان خاص عرضه کنیم.

معصومه ظهیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به استفاده از ظرفیت فضای مجازی اظهار داشت: باید از روش های سنتی تبلیغ دین به سمت تکنولوژی و فضاهای مجازی حرکت کنیم ما اکنون به منبرهای یک دقیقه ای، کلیپ های تولید شده با موضوعات خاص و برای همه سنین نیاز داریم.
وی افزود: امروزه با پیشرفت های بشریت و تغییر در الگوی رسانه و فراگیر شدن آن در فرا مرزها و رسانه جهانی، ما فضای مجازی را داریم که این فضا باید از چند جهت بحث رسانه، تبلیغ، پیام رسانی و توزیع پیام مورد توجه قرار گیرد.
کارشناس امور خانواده و زنان، با بیان اینکه پیامرسانی سبقه طولانی دارد گفت: خداوند پیامبران را فرستاد و پیام رسانی را جزو وظایف انبیا قرار داد و امروز شکل های پیام رسانی تغییر کرده است.
وی ابراز داشت: امروز مباحثی از جمله سواد رسانه، کنترل نرم افزارها، کاربران، مدیریت کاربران فضای مجازی، فضای توزیع، نشر و بازنشر و مدیریت استفاده از رسانه برای سنین را در ذیل سواد رسانه می شود تعریف کرد.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در هیچ کجای دنیا دسترسی بی محابا به فضای مجازی تعریف نشده است که اینگونه دسترسی آسان را برای استفاده یکسان همه سنین از کودکان تا بزرگسالان از این فضا داشته باشیم.
وی با تاکید بر آموزش و سواد رسانه در استفاده از فضای مجازی گفت: امروز فضای مجازی مانند مواد مخدری است که سم آن در بین مردم توزیع شده یا طبق ضرب المثلی تیغ در دست زنگی است.
ظهیری گفت: همه هر نوع استفاده ای را که می خواهند، می توانند از این فضای نامحدود داشته باشد از این رو در راس امور به آموزش و سواد رسانه ای در این عرصه نیاز است.
وی با بیان اینکه تولید و توزیع محتوا در فضای مجازی امری ضروری است گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات مختلف به استفاده ایجابی و سلبی از فضای مجازی پرداختند و تاکید کردند که" امروز همه‌ی ما بایستی در میدان فضای مجازی حرکت بکنیم؛ هر کدام به نحوی و با سهمی که در این راه داریم.اگر رهبر نبودم فضای مجازی را مدیریت می کردم".
استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: باید متولیان امور فرهنگی و دست اندرکاران رسانه را مدیریت و ساماندهی کنند، مدیریت فضای مجازی نیاز به عزم ملی دینی و همگانی دارد و تنها بر عهده یک وزارتخانه مربوطه نیست، ما انگشت اشاره را به سوی کسانی گرفته ایم که تنها ابزار و تکنولوژی را در دست دارند.
وی تصریح کرد: وظایف حوزه های علمیه و کسانی که در حوزه علوم اسلامی و انسانی کار می کنند به مراتب سخت تر و سنگین تر است چراکه آنان می توانند کتب و علوم را به زبان قابل عرضه در فضای مجازی تبدیل کنند.
این کارشناس، با اشاره بر اینکه هیچ گونه مدیریتی بر روی فضای مجازی اعمال نمی شود گفت: یک عرصه و بستر بدون ساماندهی و بی سامان است زیرا برخی از سرورها در اختیار ما نیست و از کشورهای دیگر اعمال می شود.
وی گفت:برای مدیریت فضای مجازی و رسانه نیاز به آموزش و پژوهش در موضوعات مختلف داریم، برای تولید محتوای متناسب در عرصه رسانه در فضای مجازی باید اقدام کرد به علت اینکه نیاز امروز ما در مرزهای جغرافیایی و فرامرزی است و بسیاری از تشنگان علوم اسلامی و انسانی به دنبال پاسخ سوالات و شبهات هستند در همین راستا باید در این عرصه نیز آماده باشیم.
استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: وعده الهی روزی محقق خواهد شد و روزی هستی از آن ما خواهد شد از این رو برای فراگیری و حکومت جهانی نیاز به بستر و زمینه سازی داریم، یکی از این عرصه های مهم در این زمینه، فضای مجازی است که می توانیم با استفاده از آن با همه دنیا ارتباط برقرار کنیم.
وی بیان داشت: امروزه رقیب ما، ناجوانمردانه رقابت می کند در تولید محتوا و در نوردیدن فضاها از ما پیشی گرفته است و سرعت کار ما در آموزش و پاسخگویی ها در فضای مجازی باید زیاد شود، ما منفعلانه در فضای مجازی عمل می کنیم انقدر باید به سرعت خود بیافزاییم که از زمان و وقایع جلوتر باشیم و سوال هایی که احتمال می دهیم ایجاد شود را نیز مطرح و پاسخگوباشیم.
ظهیری تاکید کرد: باید در مقابل غول های رسانه ای رقیب باید قوی و منسجم وبا محتوای غنی وبه روز ومناسب وارد عمل شویم، لشکر سایبری و تشکل های منسجم و گروه های فعال تربیت شده داشته باشیم، امروز نیاز به کارتیمی ومنسجم بیشتر از گذشته احساس می شود و نیاز داریم ضمن اینکه ضرورت کار مفید و موثر فردی در جای خود محفوظ است اما کار تیمی و عزم همگانی تاثیرگذارتر است.
وی خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در این باره بیان داشتند که "میتوانید در فضای مجازی به معنای واقعی کلمه جهاد کنید اما بایستی از شیوه‌ اخلاقی در این کار پیروی کرد. امروز همه‌ی ما بایستی در میدان فضای مجازی حرکت بکنیم؛ هر کدام به نحوی و با سهمی که در این راه داریم."
ظهیری به بیانات رهبری در جنبش نرم افزاری اشاره کرد و گفت: تغییر در محتواها، به روز رسانی، خلاصه کردن آن و نشر آن در فضای مجازی مورد تاکید است از این رو باید وقایع را پیش بینی کرده و فضاهایی که بحران ایجاد می کند را بشناسیم و در این زمینه آماده باشیم.
وی گفت: باید سفارش های رهبری برای ما آیینه ای باشد که خود را برای فضای مجازی و ولنگاری در این عرصه مهیا کنیم.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha