جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 10, 2024
زینب کبری

حوزه/ استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران ضمن تبیین نقش محوری زینب کبری(س) در ماندگاری و پیام رسانی نهضت حسینی، ایشان را والاترین الگوی صبر و عفاف برای همه زنان جامعه بشری توصیف کرد.

فاطمه انصاری در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری حوزه، ضمن تبریک ولادت عقیله بنی هاشم(ع) و گرامیداشت روز پرستار ابراز داشت: نهضت عاشورای حسینی از چنان جایگاه والایی برخوردار است که توانسته تحولات عمیقی در تاریخ انسانیت پدید آورد و به این طریق بسیاری از مردم را از تاریکی ها و گمراهی ها به سمت روشنی و سعادتمندی هدایت نماید.

ایثار زینب(س)؛ رمز ماندگاری قیام حسینی

وی افزود: بی شک یکی از دلایلی که قیام سیدالشهدا(ع) توانست این قدر در دنیا ماندگار شده و بتواند هدایت بخش انسان ها باشد، به خاطر نقش آفرینی خواهر بزرگوار ایشان حضرت زینب (س) است که در ماجرای کربلا حضور موثری داشت و بعد از شهادت مظلومانه سیدالشهدا(ع)، در کنار امام سجاد(ع)، هدایت کاروان اسرای اهل بیت(ع) را به سمت کوفه و شام برعهده گرفت.

استاد حوزه علمیه خواهران همچنین بیان داشت: امام حسین (ع) پیش از شهادت خود، وظیفه حفظ و مراقبت از زنان و کودکان و پرستاری از ‌بیماران را به خواهرش زینب کبری(س) سپرده بود چون ایشان با شناختی که ‌از شخصیت بی‌نظیر خواهرشان داشت به خوبی می‌دانست که تنها زینب(س) است ‌که می‌تواند پناهگاه و تکیه‌گاه آنان باشد.

کربلا در کربلا می ماند اگر...

وی اضافه کرد: این بانوی بزرگوار اسلام که ما در فرهنگ شیعی از ایشان به خاطر مصیبت ها و سختی های فراوانی که از کودکی تا پایان عمر دیدند، به عنوان " ام المصایب" یاد می کنیم، در کنار سرپرستی اطفال و زنان رنج دیده و مصیبت زده، پیام رسان خون های پاک و مقدس امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان بودند و به راستی که اگر ایشان نبودند، کسی از واقعه خونین کربلا و مظلومیت امام حسین(ع) آگاهی پیدا نمی کرد و داستان عاشورا در همان صحرای کربلا باقی می ماند.

انصاری همچنین گفت: زینب کبری(س) پس از شهادت امام حسین(ع) با وجود آن که در اسارت دشمنان اهل بیت(ع) بود اما با شجاعت تمام در خطبه هایی که در کوفه و شام قرائت کرد، پرده از چهره ریاکارانه، دروغین و فساد یزید و خاندان و هواداران او برداشت و مردم را با حقایق زمان خود به خوبی آشنا کرد.

وی افزود: سخنان ایشان در کنار فرمایشات زین العابدین(ع) توانست علاوه بر آن که جنایات حکومت یزید را برای مردم غافل و جاهل آن ایام، بر ملا کند در حفظ و حراست از اصل اسلام و ارزش های اسلامی نیز بسیار تاثیرگذار بود.

بانویی که حضور نیمی از ۱۴ معصوم را درک کرد

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان داشت: ایشان در دوران حیات نورانی خود، حضور هفت تن از چهارده معصوم را درک کرد و با وجود جایگاه والایی که داشت اما در همه حال از امام و حجت معصوم خود حمایت می کرد و هر حرف و سخنی که ولی زمان خود داشت با جان و دل گوش فرا می داد و به آن ها عمل می کرد.

وی گفت: در حقیقت زینب کبری(س) را باید الگوی راستین ولایت مداری بنامیم که در همه صحنه های سخت تاریخی، حامی و تابع ولایت بود و تسلیم بی چون چرای اوامر ایشان.

وی افزود: حضرت از همه چیز خود در راه اسلام و حفظ عزت و کرامت حسینی گذشت، حتی دو نوجوان خود را در راه خدا در دشت کربلا فدا کرد اما با این حال حاضر نشد که زیر بار ننگ و ذلت رود و امام خود را در برابر دشمنان جنایت کار و ظالمش تنها بگذارد.

الگوی والای عفت و پاکدامنی

این پژوهشگر حوزه علمیه خواهران تاکید کرد: زینب کبری (س) با وجود همه سختی ها و مصیبت هایی که کشیدند اما از انجام اوامر و دستورات الهی به هیچ وجه غافل نشدند به طوری که کاملا حجاب خود را رعایت کرده و علاوه بر اقامه نمازهای واجب، حتی در شب عاشورا و شام این روز سخت، نماز شب که یک عبادت مستحبی است را نیز به جای آوردند.

وی افزود: امروز به خصوص جامعه ما به ویژه زنان و دختران ما بیش از هر چیز نیاز به الگوگیری از عفت و پاکدامنی چنین بانویی دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha