دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مهدوی

حوزه / آیت الله مهدوی گفت: طبق آیات شریفه قرآن، یکی از موانع نزول باران گناه است ولی فقط منحصر به این علت نیست، استغفار و استیصال شروط اقامه نماز باران است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، امروز در خطبه های نماز باران، که با حضور آحاد مردم در گلستان شهدای اصفهان برگزار شد، اظهارکرد: اقامه نماز باران بعداز مدتها همزمان با میلاد بانوی اسوه و صبر حضرت زینب مصادف شد و امید که خداوند به واسطه اشک های ریزان عقیله بنی هاشم رحمتی به مردم این سرزمین کند و بارش نزولات آسمانی خود را عطا کند.

وی ادامه داد: نماز باران در حقیقت یک نوع طلب باران از خالق هست و رفتن به سراغ علت العلل است، خالق از ما خواسته که به سراغ علت ها برویم همچون دریافت دارو در هنگام بیماری علت اصلی شفا اراده خداوند است.

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: باران هم عوامل ظاهری چون آمدن ابرها است، ولی علت العلل ها همه آن خالق هستی است که نباید مورد غفلت قرار گیرد.

وی افزود: کسانی که مومن باشند می دانند که همه علت ها در ید اختیار خالق است، ولی کسی که کافر و منکر خدا باشد علت ها را در عوامل ظاهری می بینند.

آیت الله مهدوی ابراز کرد: اگر کسی سراغ ریشه اصلی رفت به معنای قبول نداشتن علت های ظاهری و علمی نیست؛ چنانکه در آیه ۱۰سوره نوح آمده که حضرت نوح به قوم خودش فرمان داد «بروید به درب خانه خدا استغفار کنید که خداوند بسیار آمرزنده است که اگر استغفار کردید خداوند پیاپی باران نازل می کند و ...»

وی بیان کرد: طبق این آیه شریفه یکی از موانع نزول باران گناه است، ولی منحصر به این علت نیست، که برخی بیان کنند که چرا در دنیای غرب علی رغم گناه باران وجود دارد.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: ندامت و پشیمانی و حالت استغاثه و تضرع در دستور اقامه نماز باران است و براین اساس دستور داده شده است که در هنگام نماز باران نمازگزار لباس خود را از نشانه استیصال برعکس بپوشد.

وی در خطبه دوم نماز باران گفت: قرآن کریم در آیه ۱۶سوره جن می فرماید «اگر مردم بر صراط مستقیم استقامت داشته باشند ما آنها را از آب سیراب می کردیم»، این سفارش صریح قرآن است.

استاد حوزه تصریح کرد: چه بسیار افرادی بودند که در کنار امام بودند و انقلاب را به پیروزی رساندند ولی در ادامه راه استقامت نکردند و همین روال در صدر اسلام هم بود که عده ای همراه رسول مکرم بودند ولی در ادامه همراهی نکردند و تعداد کمی وفای به عهد نمودند.

وی افزود: در آیه۳۰ فصلت آمده است «افرادی بعد از انکه توحید می آورند تا اخر استقامت می کنند، اینها رستگار می شوند»؛ برادران و خواهران ما یک میثاق و پیمانی با خون شهدا بسته ایم که محکم در مسیر آنها بایستیم، نباید از این میثاق غفلت کرد، باید از گردنه های زندگی با توسل به این شهدا رد شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha