شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام اصغر صفرزاده

حوزه/معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان گفت: تحقیق و پژوهش شاخص رشد یا عقب ماندگی هر مجموعه ای است.

حجت الاسلام اصغر صفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در استان کردستان ضمن گرامیداشت هفته پژوهش، در بیان ارزش تحقیق و پژوهش به روایتی از امام صادق (ع) استناد کرد و اظهار داشت: رئیس مذهب جعفری در بیانی نورانی می فرمایند: (إِنَّ اَللَّهَ خَصَّ عِبَادَهُ بِآیَتَیْنِ مِنْ کِتَابِهِ أَنْ لاَ یَقُولُوا حَتَّی یَعْلَمُوا وَ لاَ یَرُدُّوا مَا لَمْ یَعْلَمُوا وَ قَالَ عَزَّ وَ جَلَّ «أَ لَمْ یُؤْخَذْ عَلَیْهِمْ مِیثاقُ اَلْکِتابِ أَنْ لا یَقُولُوا عَلَی اَللّهِ إِلاَّ اَلْحَقَّ» وَ قَالَ «بَلْ کَذَّبُوا بِما لَمْ یُحِیطُوا بِعِلْمِهِ وَ لَمّا یَأْتِهِمْ تَأْوِیلُهُ») ؛خدا بندگان(پیرو قرآن)خود را به دو آیه از کتابش تخصیص و ترغیب کرده است:اول آنکه سخنی بر زبان نرانند جز بر پایه علم و دیگر اینکه سخنی در مقام نفی و رد نگویند جز براساس علم و یقین. خدای عز و جل فرماید: مگر از ایشان در کتاب آسمانی پیمان نگرفتیم که جز حق بر خدا نگویند(یعنی بر خدا دروغ نبندند)و فرمود: بلکه چیزی را که به علم آن نرسیده اند و از تاویل آن خبر ندارند تکذیب کردند.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان گفت: ملا صالح مازندرانی یکی از شارحین اصول کافی بعد از نقل این روایت، چنین می گوید: «پس بر هر عاقل متدینی واجب است تا در مورد آنچه که به آن علم ندارد نگوید و اثبات یا رد و نفی نکند بلکه ساکت شود و حقیقت امر آن را از اهل علم، جستجو و سؤال کند».

وی ادامه داد: در هر حال هر شخصی طبق این فرمایش، برای اینکه مطلبی را بپذیرد یا انکار کند یا در مجلسی رای دهد (موافق یا مخالف) موافقت یا مخالفت وی باید عالمانه و محققانه باشد. اگر در کتابهای علمی در مقام پذیرفتن یا رد نظری است باید محققانه و عالمانه باشد. آرای شخص مومن چه در مراکز علمی، چه در مراکز تصمیم گیری یا در زندگی ساده خود باید محققانه باشد. این اختصاص به مسائل سیاسی و مسائل کلی ندارد بلکه مسائل جزئی را نیز شامل می شود.

حجت الاسلام صفرزاده اظهار کرد: تحقیق و پژوهش شاخص رشد یا عقب ماندگی هر مجموعه ای است. همانطور که مقام معظم رهبری می فرمایند: «پژوهش و تحقیق در نظامهای آموزشی دنیا رکن اساسی و مایه بقای آن است و شاخص رشد و یا عقب ماندگی هر مجموعه آموزشی و تحقیقی، به چگونگی و جایگاه پژوهش آن بر می گردد، از این رو برای تحول و پیشرفت در حوزه، باید به نظام پژوهشی آن عنایت ویژه بشود.»

حجت الاسلام صفرزاده در پایان خاطرنشان کرد: معاونت پژوهش حوزه علمیه استا با عنایت به کاستی های موجود در این عرصه، با کمک مدیران، اساتید، معاونین پژوهش و طلاب در تلاش است چرخ تحقیق و پژوهش را در مدارس علمیه این استانرا بیش از پیش به حرکت در آورد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha