یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیرحوزه‌های علمیه خطاب به مدیران برنامه ریزی و نظارت حوزه در سراسر کشور توصیه هایی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی شامگاه یکشنبه در آیین اختتامیه نخستین گردهمایی مدیران برنامه‌ریزی و نظارت حوزه‌های علمیه استان‌ها که در مجتمع فرهنگی تربیتی ولایت قم برگزارشد، اظهارکرد: آنچه طی سالهای اخیر و با عدم وجود کمبود منابع مالی اتفاق افتاده است، حاصل تلاش‌های همه همکاران صف و ستاد است که در مسیر برنامه تحولی حوزه رقم خورده است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، برنامه راهبردی را از ضرورت های دفاتر برنامه ریزی و نظارت عنوان کرد و افزود: برحسب وظیفه ای که برعهده دارید، باید نسبت به تقویت عقل و هوش راهبردی اهتمام داشته باشید.

وی، ضمن گرامیداشت نام و یاد شهید سلیمانی گفت: باید بگویم بنده قریب به ۲۰ سال با ایشان به جهت فعالیت‌های بین المللی که داشته‌ام مرتبط بودم و جالب بود که حاج قاسم از یک عقل و هوش راهبردی خارق‌العاده‌ای برخوردار بودند و با این توانایی بر محیط مسلط بودند. لذا بخشی از هوش راهبردی ذاتی و بخشی دیگر بر اثر مطالعه و تلاش قابل شکوفایی است.

امام جمعه قم ادامه داد: اعتماد به خود و امید به تغییر اصل مهمی است که همه باید نسبت به آن توجه لازم و کافی داشته باشند، رویکردی جامع به مسائل داشتن و کار را برای امروز فردا ندیدن خیلی مهم است، رویکرد باید آینده نگرانه باشد. شناخت وضع موجود نکته پراهمیتی است که همکاران ما در برنامه ریزی و نظارت باید نسبت به این رویکرد عنایت ویژه ای داشته باشند.

آیت الله اعرافی بیان کرد: احیای «آمار و ارقام» لازمه کار شما است. بنده طی این سه چهار سال اخیر ۲۶ استان را سفر کرده ام و غالباً با آمارهای مرتبط به نظام روحانیت، مؤسسات و مراکز حوزوی خوب آشنا نیستند. اینکه مسئولان مرتبط و ذیربط در استان‌ها آمار و ارقام مجموعه‌های تحت اشراف خود یا مرتبط با خود را نمی‌دانند، ضعف بزرگی است، لذا باید نسبت به تهیه دقیق و صحیح آمار و ارقام اهتمام جدی صورت بگیرد.

عضو شورای عالی حوزه، ادامه داد: «شناخت ظرفیت‌ها، فرصت‌ها، تهدیدات و موانع» و «تبدیل تهدیدات به فرصت و در واقع فرصت سازی» از نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: «روانشناسی درست عوامل انسانی در جهت‌گیری یک برنامه»، «برنامه ریزی برای ارتقا، طراحی و اجرا با نیروی انسانی سروکار پیدا می‌کند، لذا نسبت به این مهم باید توجه بیشتری داشت»، «محیط شناسی به معنای عام یعنی شناخت استان و منطقه و به معنای خاص یعنی حوزه شناسی. در واقع در بخش محیط شناسی به معنای خاص باید یک رویکرد تعاملی با سایر مراکز حوزوی داشت و علاوه بر ممیزات نسبت به ویژگی های مشترک آن آگاهی لازم را باید کسب کرد».

مدیر حوزه های علمیه به «خروجی محوری و برنامه ریزی در این عرصه» اشاره کرد و گفت: همکاران باید توجه داشتند برای اینکه یک طرح یا برنامه ای دارای خروجی باشد، مراقبت کنند دچار بروکراسی های پیچیده اداری نکنند، امروز برنامه ۵ ساله با ۹۶۶ شاخص تدوین شده است و لذا برای این برنامه باید بین ۵۰ تا ۱۰۰ خروجی تعریف شود.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: خروجی آخر خط مهم است، در بین مسیر با خروجی هایی مواجه هستیم، ولی کافی نیست وعاقبت اندیشی یک اصل بسیار مهم و کلیدی برای کار شما است.

عضو فقهای شورای نگهبان، تأکید کرد: مدیران برنامه ریزی و نظارت استان ها باید توجه داشته باشند که دستشان در تهیه برش های استانی بسیار باز است و متناسب به استان ها و اقتضائات محیط خودشان اقدام به برنامه و برش یکساله خود کنند و حتی می‌توانند فراتر و از ما جلوتر گام بردارند و اگر موردی را هم می‌خواهند بر اساس طرح آمایش محیط خود به برنامه اضافه کنند همکاران خود را در ستاد مطلع کنند.

مدیر حوزه های علمیه «صف محوری» را مورد توجه جدی قرار داد و تصریح کرد: صف محوری، موضوع ساده ای نیست. آنچه برای ما و همه خادمان حوزه مهم است، جایگاه طلبه و استاد است، همه ما خادمان طلبه و اساتید هستیم و همه برنامه و طرح های ما باید در راستای رضایت آنها باشد تا خروجی ما ارزشمند شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اسناد تولید شده در حوزه های علمیه، افزود: اسناد حوزه را مورد مطالعه قرار دهید، ما تاکنون یک برنامه ۵ ساله تقریبا پشت سر گذاشته ایم و اگر بگویم این مدت آزمایشی بوده است از سال ۱۴۰۱ این طرح و برنامه اجرایی خواهد شد، لذا از همگان می خواهم اسناد، آیین نامه ها، برنامه ها و طرح های حوزه را مورد مطالعه قرار دهید.

آیت الله اعرافی ادامه داد: مطالعه اسناد و آیین نامه ها یک ضرورت است و باید نسبت به این مهم یک فرهنگ سازی شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، تصریح کرد: برنامه جامع حوزه با تعامل، تفاهم و تعارف با سایر مجموعه های حوزوی اجرایی خواهد شد، لذا با عنایت به طرح آمایش منطقه خود نسبت به این تعامل و همکاری سازنده و مفید با سایر مراکز حوزوی اهتمام داشته باشید.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha