دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
تقدیر و تدبیر

حوزه/مدرسه علمیه خواهران تفرش به مناسبت هفته پژوهش، کرسی آزاداندیشی با موضوع «تقدیر و تدبیر» برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، به مناسبت هفته پژوهش، مدرسه علمیه معصومیه تفرش صبح امروز کرسی آزاداندیشی با موضوع «تقدیر و تدبیر» را در دارالقرآن تفرش برگزار کرد .

این جلسه با حضور استاد ارائه دهنده حجت الاسلام مجیدخدادادی و دبیر نشست حجت الاسلام احمد شهرجردی و استاد ناقد حجت الاسلام محمد مهدی داورپناه برگزار شد.

حجت الاسلام خدادادی در آغاز بحث گفت: جبر در معنای اصطلاحی، به معنای وادار کردن به کار است و بر نفی فعل از انسان و نسبت دادن آن به خدا اطلاق می‌شود.

وی افزود: دیدگاه شیعه که جبر و اختیار مطلق را نفی کرده و چیزی بین این دو را قائلند؛ "لا جبر ولا تفویض بل امر بین الامرین".

در ادامه حجت الاسلام داور پناه اظهار کرد: در آیه ۲۲ سوره مبارکه حدید آمده است ؛ما أَصابَ مِنْ مُصِیبَةٍ فِی الْأَرْضِ وَ لا فِی أَنْفُسِکُمْ إِلَّا فِی کِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِکَ عَلَی اللَّهِ یَسِیرٌ / هیچ مصیبتی در زمین و نه در جسم و جانتان به شما نرسد، مگر آن که پیش از آنکه آن را پدید آوریم در لوحی ثبت است، همانااین امر بر خداوند آسان است.

وی ادامه داد: حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله که موجب تخریب منازل و مزارع‌ «مُصِیبَةٍ فِی الْأَرْضِ» و یا جراحات و مرگ و میر «فِی أَنْفُسِکُمْ» می‌شود، بر اساس نظام از پیش پایه‌گذاری شده الهی است، نه اموری تصادفی که از تحت قدرت خداوندخارج باشد.

در پایان دبیر جلسه گفت: بحث تقدیر الهی و تدبیر انسان در واقع همان بحث مجبور یا مختار بودن انسان و حدود آن است، در این باره بایدگفت که خداوند انسان را مختار آفریده، اما تدبیر الهی از مسیر اراده بشر می گذرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha