سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تصاویر / نشست تخصصی درخصوص سریال بازی مرکب در خبرگزاری حوزه

حوزه/ کارشناس و پژوهشگر اقتصاد تصریح کرد: شناخت صحیح مسأله، نخستین گام موفقیت در عرصه پژوهش های علوم انسانی از جمله در اقتصاد است.

حسین عباسی فر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهار داشت: در زمینه علوم انسانی باید به دنبال شناخت مسأله باشیم، کما این که مثلاً در عرصه اقتصاد، درک درست مسأله بسیار حائز اهمیت است تا بعد بخواهیم برویم دنبال این که پاسخ مسأله چیست.

وی با بیان این که شناخت صحیح مساله، اولین گام توفیق در پژوهش های علوم انسانی است، افزود: در واقع این که به عنوان مثال بدانیم مسأله امروز اقتصاد کشور ما، بیکاری یا کسر بودجه، تورم یا هر موضوع دیگری است، قبل از هر چیز اهمیت دارد و به دیگر سخن، سطح اول ناظر به مسأله است و این که مسأله چیست که در این سطح به نظر بنده ما در شناخت اولویت های مسایل کشور به ویژه در فضای اقتصادی، تا حدودی قافیه را به رسانه باخته ایم، به این معنا که برای فضای دانشگاهی و حوزوی و مسئولان ما از این حیث مساله سازی شده است.

وی گفت: از این منظر بنده به شدت معتقدم که پیش از هر چیزی دیگری ما باید مسایل را دقیق تر و به شکل عملیاتی در نظر بگیریم، نه این که در برابر موج رسانه ای منفعل باشیم و از سویی دیگر، ببینیم تأکیدات امامین انقلاب روی چه مسایلی بوده و امروز به خصوص دیده بان حکیم و بیدار انقلاب چه مسایلی را پیش روی ما قرار داده است.

این پژوهشگر اقتصادی همچنین بیان داشت: باید آگاه باشیم که آیا مسایل را رسانه برای ما می سازد یا فلان چهره دانشگاهی که معتقد به لیبرالیسم است، یا این که نه، واقعاً مسایل برآمده از رهنمودها و دیدگاه های امام و رهبری است و ما به این ظرافت ها توجه لازم را داریم.

وی افزود: پس از شناخت صحیح مسأله، مرحله دوم، ناظر به علت هاست. این که تورم و بیکاری و رکود و ... در جامعه وجود دارد اما ما باید بدانیم که علل و ریشه های آن چیست. در فضای علت یابی نیز باید مراقب باشیم که دچار خطا نشویم یعنی هم باید مساله را به درستی بشناسیم و هم این که در شناخت علت ها و ریشه ها به درستی عمل کنیم و مراقب باشیم که دچار انحراف نشویم.

عباسی فر تصریح کرد: در هشت سال حاکمیت دولت های یازدهم و دوازدهم مرتب این بحث تکرار می شد که مشکل کشور ما تورم است. علت تورم نیز کسری بودجه است. کسری بودجه نیز به دلیل کاهش منابع ارزی است و این هم ریشه در تحریم دارد و لذا برای رفع تحریم ها باید به دنبال مذاکره باشیم تا تحریم ها برداشته شود.

وی گفت: به این نحو مشاهده می کنیم که مسیر را به کلی عوض می کنند و به جای آن که برای رشد و شکوفایی اقتصاد به دنبال حمایت از تولید داخل و رفع موانع فراروی آن همچنین مقابله با تبعیض و فساد، بانکداری ربوی و ... باشیم، همه توجه خود را مصروف مذاکره با غرب می کنیم تا بلکه برای کشور گشایشی رخ دهد.

کارشناس و پژوهشگر اقتصاد ادامه داد: در واقع برای مردم این طور جا می اندازند که مشکل اصلی ما تحریم است و حال آن که دلیل و علت اصلی چیز دیگری است. البته نمی خواهم بگویم که تحریم تأثیر ندارد اما مساله و مشکل اصلی ما در بحث اقتصاد، چیز دیگری است.

وی افزود: بنابر این باید آگاه باشیم که در فرآیند تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها نیز باید مساله، علت ها و راه حل ها به درستی مورد توجه قرار گیرد و ما باید به ویژه در بحث اقتصادی، حواسمان به مقصران و بانیان این وضع نامطلوب باشد. بنابر این مجدداً تکرار می کنم که اولاً باید مراقب باشیم که برای ما مسأله سازی نکنند و بعد این که در شناخت مسایل و اولویت ها به سراغ مردم و محرومین برویم، نه این که مرعوب فشار رسانه ای برخی افراد صاحب قدرت و نفوذ شویم.

عباسی فر بیان داشت: بنده به طور جدی معتقدم که در فعالیت های علمی و کارهای پژوهشی در ساحت های گوناگون علوم انسانی از جمله در اقتصاد باید به سراغ اندیشه های امام و رهبری برویم و از آن بهره مند شویم.

وی گفت: چه بسیار افرادی که ظاهرالصلاح هستند و حتی شاید نشانه های انقلابی هم داشته باشند اما در اندیشه و تفکر لیبرال هستند و بر اساس اقتصاد لیبرالی کار را دنبال می کنند و ما باید مراقب باشیم که در دام این افراد نیفتیم، ضمن آن که در توجه به نخبگان نیز به دنبال افرادی باشیم که حقیقتاً از غرب و شرق اعلام برائت کرده و معتقد باشند که ما ضمن رفع نقاط ضعف می بایست به داشته ها و توانمندی های خودمان تکیه کنیم.

وی در خاتمه افزود: بر اساس کلام مقام معظم رهبری در بحث نفوذ، همچنین باید مراقب کسانی باشیم که خواسته یا ناخواسته اهداف و برنامه های دشمن را دنبال می کنند، به ویژه در بحث اقتصاد که این مساله بسیار قابل توجه است و امروز متأسفانه عده ای با فشارهای رسانه ای برای ما به غلط مساله سازی می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha