یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
رئیس دانشگاه اصفهان

حوزه/ هرسیج گفت: از حوزویان ودانشگاهیان باید انتظار داشت احیاگر تمدن نوین اسلامی باشند، بنابراین برای بقای نظام اسلامی و اقتدار انقلاب باید حوزویان و دانشگاهیان در دو ساحت اقتصاد و قدرت نرم باهم جدی ورود کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حسین هرسیج، شامگاه چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه که به میزبانی دانشگاه اصفهان، در سالن پیامبر اعظم(ص) برگزار شد، اظهار کرد: سؤالی که همواره در ذهن داشتم، این است که چرا دشمن درصدد ترور بزرگان علمی چون شهید مطهری، شهید مفتح، شهید شهریاری، علیمحمدی و فخری‌زاده برآمد، به راستی مگر این شهدا چه شاخصه های داشتند.

وی بیان کرد: پاسخی که برای این سؤالم یافتم این است، علی رغم آنکه شهدا در دو نهاد مجزای علمی تحصیل کرده اند، عده ای در حوزه علمیه و عده ای دیگر در دانشگاه ها، ولی نقاط مشترکی با یکدیگرداشتند که دشمن را مجبور به ترور آنها کرد.

رئیس دانشگاه اصفهان تصریح کرد: نخستین نقطه مشترک این افراد، دانش اقتدارساز و علم قدرت ساز است، همه این شهدا به معنای واقعی عالم بودند و با دیگر همکاران و هم‌ردیفان خود تفاوت داشتند، اغلب شهدای دانشگاه و حوزه علمیه، نظریه پرداز و مغز متفکر بودند.

وی با اشاره به تقسیم بندی قدرت از منظر یک کارشناس علم سیاست آمریکایی گفت: سه نوع قدرت متصور هستیم، ابتدا قدرت نظامی، دوم قدرت اقتصادی و سوم قدرت نرم مطرح است.

هرسیج عنوان کرد: در دهه های گذشته به اذعان آمار و اعداد بودجه ای، قدرت اول نظامی جهان، آمریکا تلقی می شد، در بحث قدرت های اقتصادی هم کشورهایی چون چین امریکا، فرانسه و آلمان و ... همواره مطرح بوده اند، اما قدرت نرم در صحنه عالم بازیگران متفاوت دارد و مبتنی بر اطلاعات و داده ها بوده و دیگر در انحصار فقط چند کشور نیست.

وی افزود: باتوجه به تحولات اخیر رخداده در جهان هستی، ایران در سه قسم قدرت مطرح شده حرف برای گفتن دارد ولی نقطه قوتو ضعف هایی است که باید ضعف های کشور دراین باب با کمک حوزویان و دانشگاهیان به قوت تبدیل شود.

رئیس دانشگاه اصفهان عنوان کرد: ایران در سالهای اخیر قطعا در قدرت نظامی اقتدار خود را به جهان اثبات کرده است، اما در بحث اقتصاد مدل های متعددی در دهه‌های گذشته انقلاب رقم خورده است.

وی ابراز کرد: مشکلاتی که امروز ما با آن مواجه هستیم به دلیل این است که براساس مدل های لیبرالیستی و سوسیالیستی در مقاطع مختلف عمر انقلاب عمل کردیم و این نارضایتی مردم را به وجود آورده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان توضیح داد: معتقدم که در این محل باید حوزه و دانشگاه هم اندیشی کنند و ضعف های کشور را برطرف کنند تا نارضایتی مردم حل شود.

وی اذعان کرد: هیچ کس جز دانشگاهیان و حوزویان، توانایی اثبات ناکارآمدی مدلهای اقتصادی غربی و تثبیت کارآمدی مدلهای اسلامی و دینی در امر اقتصاد را ندارند.

هرسیج گفت: متاسفانه همیشه به دنبال وارد کردن مدلهای اقتصادی بودیم و صرفا ترجمه گر عمل کردیم، در این عرصه حوزه و دانشگاه خوب عمل نکرده است، چرا که برای قدرت برتر شدن کشور در امر اقتصاد چاره ای جز حل این نقطه ضعف نداریم.

رئیس دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: در باب فصل قدرت نرم هم وضعیت به همین شکل است، اطلاعات و داده ها و تسلط بر فضای مجازی امروز برای کشورها اقتدار زا است، در این عرصه هم متفکرین حوزه علمیه و دانشگاه باید برای اقنای افکار کار کنند.

وی تاکید کرد: استدلال، منطق و اقنای افکار و اذهان عموم، در قدرت نرم، حرف اول را می‌زند که در ساحت وظایف حوزویان و دانشگاهیان است.

هرسیج خاطرنشان کرد: ما برای اینکه در این عرصه قدرتمند شویم و از آسیب ممانعت کنیم، باید مسائل فرهنگی و خواسته های جوانان که مولفه های قدرت نرم است را شناسایی، احصا و در نهایت پاسخ دهیم.

وی بیان کرد: تغییر در افکار و باورها از طریق قدرت نرم با بستر فضای مجازی خواسته دشمن است که باید در این عرصه مجهز شویم، شناسایی مسئله، نخستین کار است.

رئیس دانشگاه اصفهان یادآور شد: از حوزویان و دانشگاهیان باید انتظار داشت احیاگر تمدن نوین اسلامی باشند، بنابراین برای تداوم، بقای نظام اسلامی و اقتدا کشور باید حوزویان و دانشگاهیان در دو ساحت اقتصاد و قدرت نرم جدی با هم ورود کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha