سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی در پیامی به آیین بزرگداشت هفته پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران اظهار داشتند: پژوهش های حوزه باید کاربردی و معطوف به مسائل جامعه، حکمرانی و حل مشکلات معرفتی و دفع شبهات و هجمه های معاندان باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله سبحانی، پیامی به آیین بزرگداشت هفته پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران ارسال کردند که متن آن به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

... یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ(مجادله ۱۱)

از جمله متعالی ترین ارزش ها در منظومه معارفی اسلام، پرسش و پرسشگری است. امر به «تفکر در آیات آفاقی و انفسی» و «تدبر در حوادث و احوالات اقوام و امت های پیشین»، از جمله مواردی است که در آیات قرآن کریم و نیز در روایات ماثور از حضرات معصومین علیهم السلام مکرر بیان شده است. از همین رو تشویق و ترغیب به فراگیری علوم، حضور در مجالس علمی و تکریم و تمجید اهل علم، از محوری ترین عرصه های دعوت پیشوایان دین، به شمار می آید.

این تشویق به علم آموزی در آموزه‌های اسلامی، توانست در زمانی بسیار اندک به درخشش دانشمندان اسلامی در عرصه‌های گوناگون علمی منجر شود. بدون تردید خاستگاه و محل نشو و نمای چنین شخصیت‌هایی، حوزه های علمیه بوده اند که در گوشه گوشه جهان اسلام تاسیس و راه اندازی شده و با کمترین هزینه، بهترین خروجی ها و دستاوردها را داشته اند.

ملاک عمل در این حوزه های علمیه، تزکیه و تعلیم و فراگیری با هدف خدمت به فرهنگ و اعتلای انسان ها بوده است. رشد و تعالی جامعه، حل مشکلات دین و دنیای مردم، تحقیق و تتبع، بهره گیری از محضر عالمان و عرضه نکردن علم در متاع بازارهای دنیا از عناصر اصلی توفیق و تعالی حوزه های علمیه و حوزویان بوده است.

امروز نیز باید بر این ارزش های متعالی و پرثمر اصرار و تاکید نمود و نباید به هر دلیلی اجازه داد تحقیق و سخت کوشی علمیِ فراگیر در حوزه ها کمرنگ شود و باید اصرار و درخواست اساتید و طلاب و وجهه همت دست اندرکاران عرصه های علم و پژوهش، بسط و فراگیری فعالیت های علمی در همه لایه‌های تعلیم و تربیت باشد.

در همین راستا و به مناسبت تکریم و تجلیل از پژوهش و پژوهشگران در هفته پژوهش توجه حوزویان معزز خصوصا خواهران طلبه و بانوان عالمه را به نکاتی چند جلب می کنم:

ـ از اصلی ترین کوشش ها و پژوهش های حوزویان باید این باشد که توحید و باورهای وحیانی بندگان را تقویت و زمینه های پیشرفت و اطاعت و تلاش در جهت کسب رضایت حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداء را فراهم آورد.

ـ ارتباط با آثار علمای سلف و شناخت آنان و سبک زندگی و روش های علمی آنان و احیاء و بازآفرینی این آثار باید مورد اهتمام ویژه قرار گیرد تا با تکیه بر میراث مستحکم علما ان شاءالله مسیر پژوهش با اتقان و استواری طی شود.

ـ پژوهش های حوزه کاربردی و معطوف به مسائل جامعه، حکمرانی و حل مشکلات معرفتی و دفع شبهات و هجمه های معاندان باشد.

ـ آگاهی از دانش های نوپدید و رصد مسائل نوپیدا و توجه به عناوین و عرصه های فعالیت مراکز علمی دنیا از دیگر عرصه‌های مورد تاکید است.

ـ آسیب شناسی فرهنگ پژوهش و کاربردی نمودن آن در همه شئون حوزه، هم به لحاظ هماوردی با دیگر مدعیان و هم به لحاظ حضور اثرگذار در اقصا نقاط جهان ضروری است.

ـ لازم است در راستای فرهنگ‌سازی پژوهش، حدی از تحقیق و تتبع در تمامی سطوح علمی حوزه، مورد توجه و اقدام باشد.

در پایان ضمن گرامی داشت هفته پژوهش از تمامی فعالان عرصه پژوهش و مدیران و اساتید که در ساحت تحقیق و تتبع و در جهت اعتلا و عظمت اسلام تلاش و فعالیت می نمایند و در سرعت بخشی درتحقق تمدن نوین اسلامی نقش بی بدیلی را برعهده دارند تقدیر و تشکر می نمایم و ادعیه زاکیه حضرت بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف را برای همگان مسئلت دارم.

موفق و سربلند باشید.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha