شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
المصطفی

حوزه/ در عرصه پژوهش باید ضمن احصای ظرفیت‌ها، جهت‌ها را ناظر به استعدادها و نیازها ترسیم نموده و برنامه‌ریزی متقنی برای پیمودن این مسیر داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ خالق‌پور، پیش از ظهر امروز در آیین اختتامیه برنامه‌های هفته پژوهش و نمایشگاه متمرکز دستاوردهای پژوهشی جامعةالمصطفی، ضمن اشاره به شخصیت والای حضرت زهرا(سلام‌الله علیها)، با بیان اینکه ایشان حد اعلای نقش‌های زندگی مادی و معنوی را عملیاتی نمودند، خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله علیها) عالی‌ترین، زیباترین، عالمانه‌ترین و جامع‌ترین نقش و الگوی زنانه را به پهنای همه ملیت‌ها مطرح نمودند.

جانشین ریاست المصطفی، به نقش مادری زهرای مرضیه(سلام‌الله علیها) برای نسل رسول‌الله(صلی‌الله علیه و آله) تا گستره تاریخ اشاره نمود و با بیان اینکه حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) در نقش دخترانه خود، چنان ایفای نقش نمودند که رسول‌الله(صلی‌الله علیه و آله) به او لقب «ام‌ابیها» دادند و حضرت(سلام‌الله علیها) نقش دختری را در کنار نقش مادری متجلی ساختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ خالق‌پور افزود: رضایت مطلق و سطح رضایت زهرای اطهر(سلام‌الله علیها) چنان عالی بود که رضای خداوند متعال با رضای ایشان گره خورده است.

وی در تشریح ویژگی‌های بارز برنامه‌های هفته پژوهش، با بیان اینکه برنامه‌های هفته پژوهش مبتنی بر عقل جمعی پیگیری می‌شد، اظهار داشت: معاونت پژوهش تلاش نمود ضمن بهره‌برداری از ظرفیت‌های داخلی، خود میدان‌داری در این مسیر را بر عهده داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ خالق‌پور انسجام‌بخشی به کارآمدی و توانمندی بدنه را برای حرکت‌های بعدی، یکی از دستاوردهای برنامه‌های هفته پژوهش در سال جاری دانست و یادآور شد: تقویت هم‌افزایی با فعال‌سازی ظرفیت روابط عمومی، انتشارات، دانشگاه مجازی و همه صفوف و مجموعه‌های ستادی و مراکز پیوسته و تابعه، تجربه جدیدی برای تقویت هم‌افزایی‌های داخلی جامعةالمصطفی رقم زد.

وی، با بیان اینکه عقل جمعی در کنار تقویت هم‌افزایی، دستاوردهای بی‌شماری در پی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: باید ظرفیت‌های پژوهشی بالقوه در وادی توانمندی قرار گیرد و معاونت پژوهش از رسالت مدیریت صرف حوزه پژوهش، به سمت قرارگاه مرکزی برای مدیریت همه ظرفیت‌های پژوهشی جامعةالمصطفی حرکت نماید.

جانشین ریاست المصطفی حاکمیت، مدیریت و اقتدار و هدایت مجموعه‌های پژوهشی را در عین پرهیز از تصدی‌گری، از رسالت‌های معاونت پژوهش جامعةالمصطفی دانست و تصریح کرد: ترسیم سند راهبردی برای تحقیقات و طرح‌های فاخر علمی و عملیاتی، که ناظر به نیازها ترسیم می‌گردد، باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ خالق‌پور اهمیت احیای تراث و ظرفیت‌های پیرامونی آن را مورد تأکید قرار داد و یادآور شد: در حرکت‌ها باید ضمن احصای ظرفیت‌ها، جهت‌ها را ناظر به استعدادها و نیازها ترسیم نموده و برنامه‌ریزی متقنی برای پیمودن این مسیر داشته باشیم.

وی افزایش هماهنگی پژوهش با آموزش و پیگیری خدمت‌رسانی متقابل آموزش و پژوهش را از رسالت‌های مسیر ارتقای بنیه‌های آموزشی و پژوهشی دانست و یادآور شد: نیاز است کاستی‌های حوزه آموزش در رشته‌های آموزشی، با حضور پژوهش مرتفع شده، بخش آموزش نشست‌های علمی فاخری ناظر به موضوعات خاص پژوهشی، که براساس نیازسنجی‌ها احصا شده است، عملیاتی نماید.

جانشین ریاست المصطفی بر استفاده از ظرفیت‌های خارج از کشور، انجمن‌های علمی داخل و خارج و دانش‌آموختگان تصریح کرد و اذعان داشت: علاوه بر نمایش تولیدات، نوآوری‌هایی که در این دور از نمایشگاه عرضه شد، مسرت‌بخش بود و وجهه‌ای از اقتدار علمی طلاب و دانش‌پژوهان به شمار می‌رفت و معرف ظرفیت بالای دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ خالق‌پور تربیت نیرو با نصاب‌های تعینی و خروج از حداقل‌پنداری‌های پژوهشی در افق بلند فعالیتی جامعةالمصطفی را مهم دانست و اظهار داشت: باید ببینیم در افق بلند جامعه بشری از جامعةالمصطفی، که پرچم رسالت انبیا و اوصیا را بر دوش دارد، چه انتظاراتی وجود دارد تا براساس آن، برنامه‌ریزی به منظور پاسخ‌گویی به نیازها شکل جدیدی به خود بگیرد.

شایان ذکر است: در پایان این مراسم، از غرفه‌داران برتر در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی جامعةالمصطفی تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha