پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
مرکز نور

حوزه/ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با حدود ۲۰۰ عنوان نرم‌افزار رومیزی و بیش از ۵۰ عنوان نرم‌افزار نسخه اندروید، گام بلندی در جهت احیاء تراث و فرهنگ اسلامی و نیز تراجم و شرح حال بزرگان اسلامی، اعم از شیعی و سنی برداشته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشستی از «سلسله نشست‌های علمی علوم اسلامی و انسانی دیجیتال» با حضور ناقدان و کارشناسان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با عنوان «نقد و بررسی تجمیع و ارائه دیجیتال آثار مفاخر علمی با رویکرد نرم‌افزارهای شخصیت‌محور» در سالن اجتماعات مرکز نور برگزار گردید.

در ابتدای جلسه، کارشناسان و ارائه‌دهندگان برنامه، حجت‌الاسلام طباطبایی و حجت‌الاسلام رضایی اسفریزی ضمن اشاره به فعالیت‌های زیاد صورت گرفته جهت معرفی مفاخر اهل تسنن در سایر کشورها و مغفول واقع شدن شخصیت‌ها و مفاخر شیعی در این عرصه و همچنین لزوم پاسخگویی به شبهات مطرح شده از جانب برخی مغرضان در خصوص کم‌رنگ جلوه دادن نقش دانشمندان و علمای شیعه در ترویج علم و دین، به اهمیت و لزوم تولید و ارائه مجموعه آثار دیجیتالی مفاخر و اندیشمندان شیعی پرداختند.

همچنین اشاره گردید که به علت احاطه برخی از علما و دانشمندان شیعی به علوم گوناگون و داشتن کتب در زمینه‌های مختلف، کتب ایشان در نرم‌افزارهای مختلف به صورت پراکنده درج گردیده و برای دسترسی به مجموعه آثار این بزرگان، لازم است کتب ایشان به صورت مجتمع در یک محصول آورده شود.

ضمناً برخی کتب نیز درباره شخصیت یا حول کتب علما و بزرگان نگاشته شده که تنها در مجموعه آثار یک شخصیت علمی قابل گردآوری و عرضه است.

در ادامه ناقدان مدعو، حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری، پژوهشگر و مدیر مؤسسه کتابشناسی شیعه و حجت الاسلام والمسلمین علی صدرایی خویی مصحح، فهرست نگار و کتابشناس برجسته به بیان نظرات کارشناسی خود در این حوزه پرداختند.

کارشناسان ضمن اشاره به ضعف ارتباطات علمی و عدم دسترسی به مجامع علمی سایر کشورهای اسلامی، جلوگیری از نشر کتب شیعی در برخی از کشورهای ضد شیعی و عدم در دسترس بودن کتب دانشمندان شیعی در سایر کشورهای جهان بر لزوم دیجیتالی کردن کتب شیعی تأکید کردند.

مشکلات دسترسی به کتب خطی و ارزشمند قدیمی، مشکلات مالکیت معنوی و لزوم تشکیل گنجینه کتب خطی و اسلامی در تراز ملی، جهت تسهیل دسترسی به منابع خطی و مورد نیاز مراکز پژوهشی نظیر مرکز نور و ... از دیگر مواردی بود که کارشناسان و ناقدان بدان‌ها اشاره داشتند.

پاسخ کارشناسان مرکز نور به نقدهای ارائه شده و نیز جمع‌بندی ناقدان، بخش دوم مباحث این جلسه را تشکیل می‌داد. در انتهای جلسه نیز به سؤالات حضار در خصوص مباحث مطرح شده پاسخ داده شد.

گفتنی است: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با حدود ۲۰۰ عنوان نرم‌افزار رومیزی و بیش از ۵۰ عنوان نرم‌افزار نسخه اندروید، گام بلندی در جهت احیاء تراث و فرهنگ اسلامی و نیز تراجم و شرح حال بزرگان اسلامی، اعم از شیعی و سنی برداشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha