یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
نریمانی

حوزه/رئیس دانشکده علوم ‌تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: یک تحقیق و کار پژوهشی، زمانی ارزشمند می‌شود که پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اردبیل، محمد نریمانی در نشست معاونان پژوهش واحدهای حوزوی خواهران اردبیل که ظهر امروز به مناسبت هفته پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه در محل سالن جلسات مدیریت حوزه خواهران استان برگزار شد، اظهار داشت: هدف اصلی از گرامیداشت هفته پژوهش، ایجاد انگیزه پژوهشی در بین طلاب، دانشجویان و پژوهشگران است با توجه به اینکه پژوهش فرایندی زمانبر است بنابراین برای تحقق این امر ابتدا باید برنامه‌ریزی لازم صورت بگیرد تا بتوان به هدف اصلی دست یافت.

وی ادامه داد: عوامل بسیاری برای انگیزه‌دهی در پژوهش وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به تأمین ابزارهای تحقیق و در دسترس قراردادن آن برای پژوهشگران، تعامل بین دانشگاه با حوزه علمیه و مؤسسات آموزشی، برگزاری همایش و جشنواره‌های علمی، برگزاری دوره‌های توانمندسازی در عرصه پژوهش، دسترسی به پایگاه‌های علمی، عضویت در کتابخانه‌های مجازی، دسترسی به پایگاه‌های مجلات، انجام کار پژوهش گروهی و ایجاد مشوق‌های بیرونی جهت تجلیل از پژوهش و پژوهشگران برتر و غیره اشاره کرد.

رئیس دانشکده علوم ‌تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه محقق اردبیلی، داشتن مهارت‌های تخصصی را نیز در افزایش انگیزه‌دهی پژوهشی تأثیرگذار دانست و بیان داشت: علاوه بر مهارت‌های عمومی، مهارت‌های تخصصی از قبیل علاقه فرد در موضوع مورد تحقیق، مهارت و توانمندی در پژوهش، آشنایی با مراحل چاپ و نشر، آشنایی و مسلّط‌ بودن به زبان انگلیسی و غیره در ایجاد انگیزه و ارتقاء پژوهشگران نقش بسزایی دارد.

نریمانی افزود: پژوهش زمانی ارزشمند می‌شود که پاسخگوی نیازهای جامعه بوده و بتواند مشکلات جامعه را به نحو شایسته حل کند، ازاین‌رو تحقیق‌های صورت‌گرفته در یک زمینه و رشته‌ای خاص، بایستی تبدیل به کتاب شود تا آحاد جامعه از نتایج آن بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: یک کار پژوهشی جدید که توأم با نیاز جامعه و نوآوری باشد از هر عامل دیگری برای حل مشکلات جامعه تأثیرگذارتر است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha