شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
فرهاد عباسی

حوزه/ مطالبات اصلاح‌­گری و تحول خواهی در زمینه کتب درسی حوزه، اگر بر مبنای درست استوار نباشد نه تنها اقناع­‌گری نخواهد داشت، بلکه به روند آموزش هم نمی­ تواند کمک کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری‌حوزه، حجت الاسلام والمسلمین فرهاد عباسی در نشست همافزایی با اساتید مدرّس متن کتاب مغنی در حوزه علمیه قم، گفت: در دوره جدید مدیریت دفتر تدوین ضمن تقدیر از خدمات بسیار ارزشمند انجام شده در این دفتر، باید آن راه پر خیر و برکت را درست ادامه بدهیم و لازمه مهم درست انجام دادن این کار آن است که هم برای اقدامات خود مبنا داشته باشیم و از سوی دیگر میدان را هم خوب بشناسیم. آن چه مسلم است مبانی استفاده از یک متن باید قابل دفاع، شفاف، بومی حوزه، مبتنی بر بایسته‌های نظام آموزشی حوزه باشد.

وی افزود: مطالبات اصلاحگری و تحول خواهی در زمینه کتب درسی حوزه، اگر بر مبنای درست استوار نباشد نه تنها اقناعگری نخواهد داشت، بلکه به روند آموزش هم نمی تواند کمک کند.

مدیر دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه بیان کرد: با این نگاه، استفاده از تراث و میراث بزرگ گذشته میسرتر خواهد بود، مراد از مبانی آن است که هر انتخاب متنی باید دلیل و اساسی داشته باشد این که چرا طلبه کتاب مغنی بخواند و در چه مقطعی آن را بخواند برخاسته از یک مبنایی است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی گفت: و الا تصمیم گیری صرفا بر اساس عادت یا این که چون تا کنون چنین بوده یا تشخیص ما چنین بوده، امروز دیگر اقناع گری ندارد. اگر مبنای روشن نداشته باشیم در صورت ایجاد تغییر در کتاب مغنی دلیل تغییر را نخواهیم دانست و نمیدانیم در کجای کتاب باید تغییر صورت گیرد.

مدیر دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه، افزود: تجربه می گوید که اگر استاد با مبانی آشنا نباشد، امکان دارد استاد به جای ایفای نقش منتقل کننده پیام درس نقش معکوس ایفا کند یا این که طلبه تنها مسائل کتاب مغنی را یاد بگیرد ولی هدف اصلی از این کتاب معلوم و محقق نشود.

وی، گفت: در حال حاضر حدود ۵۰۰ مدرسه علمیه در کشور فعال می باشد و همه طلاب آنها قطعا کتاب مغنی را می خوانند اما آیا می توان گفت در همه این مدارس علمیه اهداف تعیین شده تحقق می یابد؟ باید کاری کنیم هدف از خواندن این کتاب به دست آید.

مدیر دفتر تدوین متون حوزه های علمیه افزود: بنابراین باید مبانی سوالاتی مانند چرا مغنی و چگونه مغنی بحث و بررسی شود و دفتر تدوین متون در ادامه بر اساس همین مبنا کتاب را اصلاح کند.

در گام اول اساتید اتخاذ مبانی کردند و بر اساس آن کتاب مغنی جدید آمد که در دفتر تدوین متون نسخه جدیدی از این کتاب با عنوان «مغنی الاریب» ارائه شده که حاصل گفتگو و بررسی علمی اساتید محترم است. اساتید فی الحال مشغول تدریس آن هستند ممکن است در بعضی از مبانی اتخاذ شده خللی باشد یا امکان دارد مبنایی مورد غفلت قرار گرفته باشد، رفع این مشکل در جلساتی مانند این جلسه محقق می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی گفت: قطعا اساتید در حین تدریس به نکاتی به عنوان مبانی کار رسیده و این دفتر هم بر خود لازم میداند آن مبانی را از شما بشنود و برگزاری این جلسه نیز برای همین است.

مدیر دفتر تدوین متون ادامه داد: این اهتمام جدی است که گروه با توجه به بایسته های مبنایی و میدانی وارد سطح جدیدی از فعالیت ها شود. نکته دیگر هم آن که فعالیت های دفتر تدوین متون منحصر در کتب سطح یک نخواهد بود کتب مقطع سطح یک، کتب مقطع سطح عالی و کتب رشته های تخصصی، همه در حیطه و گستره کار قرار خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: در درختواره رشته های تخصصی یک موضوع مهم، رشته ادبیات است که به دنبال راه‌اندازی رشته‌های ادبی در رشته‌ها و مقاطع مختلف سطح سه و چهار حوزه است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی گفت: بحمدالله اساتید ادبیات جزء دقیق ترین اساتید هستند و یافته‌های علمی آنها در حاشیه کتابهایشان سرمایه علمی ارزشمندی است که در موارد زیادی می تواند در قالب مقاله علمی منتشر شود.

وی، افزود: نهایت سخن این که در بحث کتاب مغنی باید به مبنا و میدان توجه داشت هر چند که تعدادی استاد با مبناهای محکم زحمت آماده سازی کتابی را کشیده ولی در صحنه تدریس باید توجه داشت آیا کتاب مغنی آماده شده، پاسخگوی شرایط فعلی است یا نه؟ اینها در گرو تجربه میدانی و تدریس اساتید است که اگر به صورت مرتب این تجربه به دفتر تدوین متون درسی منتقل شود میتواند به ارزش و اعتبار علمی کتب بیفزاید.

مدیر دفتر تدوین متون حوزه بیان کرد: ارتباط مستمر بین اساتید و دفتر تدوین متون ضروری است و باید از طریق جلسات حضوری و تالارهای مجازی گفت‌وگو و سایتی که طراحی می شود استمرار یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسینی IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    0 0
    سلام علیکم ضمن تقدیر از زحمات با توجه به تجربیات فراوان میدانی در بیش از دو دهه تدریس کتاب‌های حوزوی، افت علمی و تنزل انگیزه های تحصیلی را در غیر از متون اصیل آموزشی باید جستجو کرد، بنظر میرسد موضوع *تغییر متون*ظلم به علم و حوزه است. سربلند باشید