شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
میرباقری

حوزه/ برای پیشرفت و رفتن به حکمرانی اسلامی نیازمند شکل گیری اراده ملی، راه افتادن گفتمان عمومی در ارتباط با انقلاب اسلامی و اصلاح دستگاه محاسباتی حکمرانی دولت و شکل گیری عقلانیت عمومی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در شانزدهمین همایش کشوری ستاد فرهنگی دهه فجر انقلاب اسلامی که در اداره کل تبلیغات اسلامی قم، برگزار شد، گفت: امروز در کشور شاهد شکل گیری حکمرانی اسلامی، جامعه اسلامی و در نزدیک باید منتظر شکل گیری تمدن اسلامی باشیم.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، افزود: اگر دوگانه تمدن اسلامی با انقلاب غرب را نفهمیم، اساسا این گفت و گوها با هم فائده ای ندارد و باید بدانیم این دو انقلاب باهم فرق دارند و باهم چالش در مقیاس جهانی دارند. ما دنبال این هستیم انقلاب را به جهان معرفی و غرب هم در همین مسئله در تلاش است.

وی بیان داشت: جریان غرب به دنبال توسعه فراگیر در عنوان ۲۰۳۰ و ما هم دنبال پیشرفت هستیم. در مسئله حکمرانی اسلامی این دو چالش توسعه و پیشرفت خود را بیشتر نشان می دهند و نکته مهم و روح اصلی این دو جریان اراده انسانی است. اگر نتوانند اراده انسانی را با خود همراه کنند به هیچ وجه این دو جریان به پیشرفت و توسعه نخواهد رسید.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان این که یکی از کارهایی که غرب انجام داده، سامان دهی نظام آموزش رسمی بود، افزود: این نشان می دهد غرب برای توسعه فرهنگ خود، روی اراده انسان سرمایه گذاری ویژه ای کرده تا بتواند لایه های اعتقادی انسان را مورد تصرف قرار دهد و این همان کاری است که باید انجام دهیم.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، افزود: شکل دادن علوم انسانی و علوم سایبر برای مهندسی کردن انسان کاری دیگری بود که غرب برای توسعه جریان خود انجام داده است و این مسئله برای این است که انسان را موجودی مادی می دادند، لذا به دنبال تغییر انسان هستند. اگر ما هم دنبال پیشرفت هستیم باید تحول را در لایه های عمیق انسانی شروع کنیم.

وی بیان داشت: پیشرفت معطوف به انسان پیشرفت است و لذا برای برای تغییر بافت لایه های عمیق انسانی باید روی مسئله هویت هم تمرکز جدی کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری، گفت: تشتت هویتی مسئله ای است که این روزها در کشور ما و در دنیای اسلامی وجود دارد و گرفتار آن شده است. غرب توانسته روی این اصل مهم اثرگذار باشد و روی همین ما هم باید تمرکز ویژه ای داشته باشیم.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، افزود: امروز با انسانهایی مواجه هستیم که دارای تشتت هویتی هستند و باید برای رساندن انسانها به سمت پیشرفت با مانع مهم و ذائقه جدی روبرو هستیم و افراد هم حاضر نیستند برای رسیدن به پیشرفت در انقلاب دست از هویت و تعلقات دنیایی و مادی خود دست بردارند.

وی بیان داشت: دنیای غرب، دنبال توسعه هویت مادی است و ما هم دنبال پیشرفت و هویت الهی هستیم و باید بدانیم که دستگاه شیطان از طریق نفس به دنبال تحقق اهداف خود و ما هم برای پیشرفت باید روی لایه های عمیق تر، چون معنویت و فطرت و... توجه ویژه ای داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین میر باقری گفت: باید توجه داشته باشیم این دو تمدن روی چه موضوعی تصرف کرده و روی کدام لایه عمیق سرمایه گذاری کرده اند و نهایتا ایجاد پیشرفت و تعالی انسان متعالی هم با این چالش مهم، بسیار سخت می شود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، افزود: ما با انسان انقلابی مواجه هستیم که این انسان گرفتار هویت غربی شده و حاضر نیست از این تعلق به سادگی عبور کند و این مانع بزرگ و چالش جدی در بحث پیشرفت است.

وی بیان داشت: ولی با همه این چالش ها هویت دینی، هویت غالب خواهد بود و می توانیم به شکل گیری دولت و حکمرانی اسلامی هم امیدوار باشیم و این هم شکل خواهد گرفت.

استاد حوزه علمیه قم، گفت: درحال حاضر باید توجه داشته باشیم که دولت، انقلاب و حکمرانی اسلامی با غرب درگیر است و آنها هم برنامه های خود را بر اساس تغییر حکمرانی به فضای مجازی در حال سوق دادن هستند که در این رابطه می توان به شکل گیری سند ۲۰۳۰ اشاره کرد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی افزود: امروز با همه این تهدیدها که مهمترین آن توسعه هویت غرب مدرن است، ما هم فرصت خوبی داریم در این تغییر جغرافیا، برای ساخت جامعه جهانی تلاش کنیم.

وی بیان داشت: اما ما برای رسیدن به پیشرفت اسلامی باید کارهای انجام دهیم که از جمله تبیین و تبدیل ایمان به محصولات سبک زندگی و لایه های مختلف مردم شود و نمی توان انگیزه مادی را در ساختار هویتی قرار داد و باید هویت ایمانی تبدیل به پیشرفت شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری گفت: باید به توسعه اختیار فکر کنیم و ظرفیت اختیار انسان را توسعه دهیم و این به معنای آزادی و رهایی از خدا نیست. روی همین نمی توانیم در فضای جبر پیشرفت کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha