شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ نشست مدیر و اساتید مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با مدیر و اساتید حوزه علمیه نجف اشرف

حوزه/ حجت الاسلام صافی گفت: عنصر اساسی در تعمیق محبت و دوستی بین مردم ایران و عراق ترویج نگاه توحیدی و نگاه اهل بیتی است؛ باید همه مردم بدانند که منشأ وجود همه ما خدای واحد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سید علی صافی استاد حوزه علمیه نجف، در نشست جمعی از مدیران حوزه علمیه قم که با حضور سه تن از اساتید حوزه نجف و در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه برگزار شد، گفت: همفکری بین حوزه های علمیه قم و نجف می تواند مبدأ خوبی برای وسعت دادن به دامنه علوم تولیدی این دو مرکز علمی بزرگ باشد.

وی افزود: دیدار و همفکری و هم نشینی مردم کشورهای عراق و ایران می تواند موجب تعمیق محبت بین آنان و بین علما و طلاب این دو کشور باشد.

حجت الاسلام صافی خاطرنشان کرد: عنصر اساسی در تعمیق محبت و دوستی بین مردم ایران و عراق ترویج نگاه توحیدی و نگاه اهل بیتی است؛ باید همه مردم بدانند که منشأ وجود همه ما خدای واحد است.

وی شبهات عقلی را یکی از مشکلات جدی در عصر حاضر دانست و گفت: بسیاری از ما متأسفانه در مقابل این گونه شبهات به ایراد پاسخ های نقلی می پردازیم و این درحالی است که چنین پاسخ هایی موجب اقناع مخاطب نیست.

این استاد حوزه نجف، تصریح کرد: باید با مراکز علمی مختلف در جهان اسلام یک هدف جهانی و متحدانه داشته باشند و آن بیان معارف قرآن کریم و در ضمن آن شرح عقلی این معارف است.

وی با اشاره به عدم وجود حکومت اسلامی با محوریت ولایت فقیه در عراق افزود: مراکز علمی و مؤسسات مختلفی در حوزه علمیه نجف تحت اشراف و رهبری مراجع عظام تقلید در حال فعالیت هستند.

حجت الاسلام صافی بیان داشت: هدف اصلی از راه اندازی و تأسیس مؤسسات مرتبط با علوم دینی باید تربیت انسان باشد به معنایی که مدنظر اسلام است؛ انسانی که عرب یا عجم بودن برایش مطرح نبوده و به دنبال تعالی باشد.

وی گفت: توافق و اختلاف همیشه در بین علما و مجموعه های علمی مختلف وجود داشته است؛ اما می بایست راهبردها و نظر آخر به صورت واحد و متحدانه باشد تا به پیروزی و اعتلای جهان اسلام بیانجامد.

استاد حوزه نجف، اظهار کرد: در حال حاضر بین دولت های عراق و ایران توافق حاکم است؛ در مورد حوزه های علمیه این دو کشور نیز می بایست در وهله اول در زمینه های اقتصادی و سیاسی اتفاق نظر و همکاری وجود داشته باشد تا در مراحل بعد به تولید محصولات علمی مشترک منتهی شود.

وی با تأکید بر اینکه باید هدف نهایی از تفکر پرورش انسان برای دولت کریمه حضرت بقیة الله الاعظم باشد عنوان داشت: اختلافات فکری باید در وادی عمل بتواند مایه پویایی حوزه های علمیه و تولید چنین انسان هایی گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha