دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مسکن طلاب

حوزه/ نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویر احمد گفت: اگر دولت بخواهد طرح ملی مسکن موفق باشد باید فکری به حال اقساط داشته باشد، چرا که اقشار آسیب پذیر توان پرداخت اقساط سنگین را ندارند

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از یاسوج، نشست شورای مسکن کهگیلویه و بویراحمد، امروز با حضور معاون مسکن مرکز خدمات حوزه های علمیه کشور و به ریاست نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد.

حجت الاسلام محمدجواد جعفری مهر مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای این نشست ضمن خوش آمد گویی به معاون مسکن مرکز خدمات حوزه های علمیه کشور، به معرفی اعضا این شورا پرداخت و اساسی ترین مشکل طلاب استان را مسکن خواند و گفت: بالغ بر ۷۵ درصد طلاب متاهل فاقد مسکن هستند.

وی اضافه کرد: یک هزار نفر از طلاب متاهل داخل و خارج از استان فاقد مسکن بوده و مشکل دارند.

دولت اقساط طرح ملی مسکن را کم کند | رد شایعات قسط 7 میلیونی

حجت الاسلام سید علاء رفیعی، معاون مسکن مرکز خدمات حوزه های علمیه کشور نیز ضمن ارائه گزارشی از وضعیت مسکن طلاب و روحانیون با اشاره به تاسیس مرکز خدمات از سال ۱۳۷۰ گفت: پشتیبانی همه حوزه های علمیه کشور، طلاب و خانواده طلاب در این مرکز انجام می شود.

وی، رسالت های مرکز خدمات حوزه های علمیه را مسائل فرهنگی، معیشت طلاب و مسکن و ... اعلام کرد و ادامه داد: کار بزرگی در اولین سفر مقام معظم رهبری در قم انجام گرفت بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی در پردیسان احداث شد.

رفیعی با اشاره به اینکه ساخت مسکن طلاب کهگیلویه و بویراحمد با وجود اینکه در استان عزم جدی برای حل آن بوده و زمین تهیه شد اما به سرانجام نرسید، بیان کرد: در دولت نهم و دهم بخشی از مسکن مهر به طلاب اختصاص یافت که فضایی ایجاد شود که طلبه در موطن خود بماند.

معاون مسکن مرکز خدمات حوزه های علمیه کشور گفت: هم اینک ۲۰۷ هزار طلبه برادر و خواهر اعم از شیعه، سنی و خارجی زیر پوشش مرکز خدمات حوزه های علمیه کشور بوده و از خدمات معیشتی و فرهنگی بهره می برند.

رفیعی اظهار کرد: تاکنون حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی در شهر قم و حدود پنج هزار واحد مسکونی در دیگر شهرهای کشور ساخته و تحویل شده است. این اقدام مهم با همکاری مرکز خدمات حوزه های علمیه کشور و وزارت راه و شهرسازی انجام شده است.

معاون مسکن مرکز خدمات حوزه های علمیه کشور بیان کرد: شورای سیاستگذاری مسکن طلاب در تمامی استان های کشور به منظور رصد و پیگیری بهتر و سریعتر این موضوع راه اندازی شده است.

وی ابراز کرد: سه روش و راهکار مهم برای تأمین مسکن طلاب کهگیلویه و بویراحمد و دیگر استان های کشور شامل استفاده از مسکن های مهر بدون متقاضی، واگذاری زمین در قالب گروه های سه تا پنج نفره و نام نویسی در طرح اقدام و نهضت ملی مسکن است.

دولت اقساط طرح ملی مسکن را کم کند | رد شایعات قسط 7 میلیونی

مرکز خدمات قصد مجتمع سازی ندارد

پژمان نیک، اقبال مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد هم در این جلسه گفت: برای احداث مسکن طلاب یک هزار متر زمین در سی سخت برای پنج قطعه ۱۰ واحدی در حال انعقاد قرارداد هستیم.

وی ادامه داد: در طرح نهضت ملی مسکن استقبال خوبی از سوی طلاب در استان نداریم و از مجموع ۲۵ هزار متقاضی در استان تنها ۲۲ نفر طلبه در سایت نام نویسی کردند.

نیک اقبال، نهضت ملی مسکن را ظرفیت خوبی برای مسکن دار شدن دانست و افزود: سایت نام نویسی نهضت ملی مسکن همچنان فعال است و طلاب می توانند اقدام به نام نویسی در این سایت کنند.

وی در خصوص شایعات بالا بودن مبلغ قسط در این طرح با رد شایعات قسط هفت میلیونی، گفت: نرخ تسهیلات برای دهک های از یک تا سه، ۵ درصد و دهک های بالا به ۱۸ درصد می رسد. که طبق اعلام وزارت مربوط طلاب جزء دهک یک تا سه می باشند و درصد وام آنها به ۵ درصد می رسد.

نیک اقبال با اشاره به اینکه سهم آورده اولیه ۴۰ میلیون برای شروع کار است و نهادهای حمایتی ۲۰ میلیون برای مددجو پرداخت می کنند، ابراز امیدواری کرد: برای طلاب هم می شود این هزینه را تأمین کرد.

این مسئول افزود: آمادگی داریم برای طلاب خود مالک اگر در سامانه ارزیابی شوند و واجد شرایط باشند به بانک مسکن معرفی می کنیم در قالب نهضت ملی مسکن تسهیلات پرداخت می شود.

حجت الاسلام نصیر اسلامی مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد نیز تغییر کاربری زمین ها را از راه های حمایت اوقاف و امور خیریه در تأمین مسکن اعلام کرد.

مقدم شهردار یاسوج هم گفت: شهرداری با رأی موافق در کمیسیون ماده پنج و کاهش عوارضات مسکن طلاب را حمایت می کند.و از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

دولت اقساط طرح ملی مسکن را کم کند | رد شایعات قسط 7 میلیونی

دولت اقساط طرح ملی مسکن را کم کند

حجت الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی، نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویر احمد هم با اشاره به اینکه طلاب از جهت معیشتی در شرایط سخت بسر می برند، گفت: این وضعیت برای طلاب شهریه بگیر سخت تر است.

امام جمعه یاسوج افزود: مسئولین استانی توجه بیشتری کنند و انتظار می رود که مرکز خدمات حوزه های علمیه کشور توجه خاصی به طلاب کهگیلویه و بویراحمد داشته و بیش از پیش آنان را به لحاظ معیشتی و اقتصادی حمایت کند.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی با بیان اینکه در نهضت مسکن احساس می کنم کار خوبی هست طلاب هم ثبت نام کنند، اضافه کرد: دولت کاری کنند اقساط پایین بیاید، اقشار آسیب پذیر توان پرداخت اقساط به این سنگینی را ندارند.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اگر دولت بخواهد این طرح موفق باشد باید فکری به حال اقساط داشته باشد. طلاب استان به دلیل درآمد اندک توان پرداخت اقساط تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن را ندارند.

وی اظهار کرد: مشکل محدودیت و کمبود زمین برای ساخت مسکن ویژه طلاب کهگیلویه و بویراحمد در نقاط مختلف این استان از جمله شهر یاسوج وجود دارد که لازم است اقدام های مناسب برای رفع آن از سوی متولیان امر انجام شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha