یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حاج علی اکبری

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد حاج علی اکبری امام جمعه تهران و رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور ضمن حضور در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی از نزدیک با فعالیت‌ها و تولیدات مرکز نور آشنا شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد حاج علی اکبری امام جمعه تهران و رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه سراسر کشور به همراه حجج اسلام حسنی سعدی و مسعودی از مدیران ارشد شورای سیاست‌گذاری، ضمن حضور در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی از نزدیک با فعالیت‌ها و تولیدات مرکز نور آشنا شده و با حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین بهرامی، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی دیدار و گفتگو نمودند.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین بهرامی، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، ضمن تشریح اهداف تأسیس مرکز نور و نقش بی‌بدیل مقام معظم رهبری در تأسیس و رشد مرکز و حمایت‌های فراوان معظم‌له، به دستاوردهای ارزشمند مرکز نور طی سه دهه گذشته مانند: در اختیار داشتن نسخه دیجیتال اکثر متون علوم اسلامی در موضوعات مختلف و غنی سازی و فرآوری این متون و عرضه آنها در قالب صدها نرم افزار و ده‌ها پایگاه محتوایی اینترنتی، ایجاد بانک محتوایی مجلات مختلف حوزه‌های علوم اسلامی و انسانی در پایگاه نورمگز، پیش گامی در داده‌کاوی هوشمند و استفاده از فناوری هوش مصنوعی در بیش از ۳۰ محصول و عرضه برون خط و برخط آنها، بهره‌مندی از منابع انسانی متخصص در حوزه علوم اسلامی و فنی، ارتباط و تعامل با طیف وسیعی از مخاطبان و کاربران محصولات نور در داخل و خارج کشور که اعتماد بالایی به محصولات نور دارند، اشاره کرد.

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام راشدی نیا معاون پژوهش مرکز نور ضمن توضیح روند تولید نرم افزارها و پایگاه‌های مرکز و بیان شیوه‌های غنی سازی و فرآوری متون علوم اسلامی و انسانی به معرفی محصولاتی مانند: معجم های موضوعی، پایگاه‌های جامع قرآن، جامع الاحادیث، جامع تاریخ، قاموس نور، نورلایب و نورمگز پرداخت.

دکتر نیکنام معاون فنی مرکز نور نیز با اشاره به افتتاح آزمایشگاه هوش مصنوعی در قالب پایگاه ai.inoor.ir در هفته پژوهش، برخی از پروژه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند: گروه بندی احادیث، شناسایی آیات و روایات از متون موجود در کتب و مقالات، ocr، شناسایی ترجمه روایات و… تشریح کرد.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در سخنانی به کار ارزشمند مرکز نور اشاره کرد و افزود: سال‌هاست که با محصولات نور آشنا و مأنوس هستم و جزو دوستان قدیمی مرکز نور می‌باشم و حتی کار اولیه شما در بحارالانوار را به یاد دارم که برایم خیلی جالب بود. دائماً از تولیدات مرکز نور استفاده می‌برم و این مجموعه دین بزرگی بر گردن بنده دارد. مرکز نور مرکزی پیشرو در مقوله نرم افزاری است که نتیجه نگاه متفاوت مقام معظم رهبری به این مقولات است و حضور بهنگام ایشان در این زمینه، حاصلش مجموعه نور شده است.

امام جمعه موقت تهران افزود: امامان جمعه در سراسر کشور افسران میدانی ولی امر هستند و به تعبیر مقام معظم رهبری، ائمه جمعه امتداد دستگاه رهبری در کشورند، لذا پشتیبانی فکری و محتوایی از ائمه جمعه اهمیت بسزایی دارد و ایشان باید مجهز به مهارت‌هایی در حوزه‌های فکر و محتوا شوند و قطعاً مرکز نور و تولیدات دیجیتالی آن می‌تواند برای ائمه جمعه و پشتیبانی محتوایی ایشان بسیار مفید واقع شود و امیدوارم همکاری خوبی بین دو مجموعه شکل گیرد تا نتایج ارزشمندی حاصل گردد.
در پایان جلسه طرفین بر امضای تفاهم نامه همکاری‌های علمی و پژوهشی تأکید نمودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha