شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ |۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 8, 2024
کتاب تنویر مصابیح الیقین فی تفضیلِ أمیرالمؤمنین علیه السلام

حوزه/ کتاب" تنویر مصابیح الیقین فی تفضیلِ أمیرالمؤمنین علیه السلام" به قلم محمدعلی حاجی‌زاده و با تقریظ نماینده ولی فقیه در استان بوشهر منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، یکی از منابع کلامی (اعتقادی) شیعه، در علم کلام، رساله «تفضیل أمیرالمؤمنین علیه السلام»، أثر عالم و متکلم جلیل القدر شیعه، شیخ مفید (قدس سره) است.

ایشان در این رساله ارزشمند و فاخر، در هفت فصل، با براهین و إستدلالاتِ متنوّع و متعدّد، إثبات می‌کنند که بعد از پیامبر أکرم (صلی الله علیه و آله)، برترین و بافضیلت‌ترین شخصیت در عالَم، حضرت أمیرالمؤمنین إمام علی (علیه السلام) هستند و بر همین اساس، جانشینِ بلافصلِ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نیز آن حضرت می‌باشند؛ زیرا بعد از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، أمیرالمؤمنین (علیه السلام) از دیگران أفضل هستند و بقیه، مفضول هستند و عقل، تقدیم مفضول بر أفضل را جایز نمی‌داند، بلکه قبیح می‌شمارد.

محمد علی حاجی‌زاده، از طلاب و فضلای استان بوشهر ضمن نقل متن رساله شیخ مفید، ۱۱۰ بیت شعر عربی در قالب وزنی بحر رجز (نظیر ألفیّه ابن مالک) سروده و مطالب این کتاب را به رشته نظم درآورده است که حاصل آن، کتاب «تنویر مصابیح الیقین فی تفضیلِ أمیرالمؤمنین علیه السلام» است که به‌تازگی به چاپ رسیده است.

علت انتخاب عدد ۱۱۰ برای تعداد أبیات، این است که این عدد، معادل أبجدی حروف کلمه شریفه «علی» علیه السلام است.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان بوشهر طی تقریظی بر این کتاب، اینگونه نوشت:

"نرجو أن یستفید الطلاب و کلّ مَن یطلب الحقیقة" امیدواریم که طلاب و همه‌ی کسانی که به دنبال حقیقت هستند، از این کتاب استفاده کنند.

انتشار کتاب" تنویر مصابیح الیقین فی تفضیلِ أمیرالمؤمنین علیه السلام"

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عبدالله IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    5 0
    السلام علیک یا أمیرالمؤمنین علیه السلام