شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مبلغین

حوزه/ حجت الاسلام ساکی با اشاره به آسیب‌هایی که خانواده‌ها را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: تنزل جایگاه مادری از بزرگترین آسیب‌هاست که حتی فضای مجازی، با مطرح کردن دوگانه بین تحصیل و شاغل بودن بانوان با نقش مادری، به تنزل جایگاه مادر دامن می زنند.

به گزارش برگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام رسول ساکی، دبیر ستاد راهبری جمعیت و خانواده‌های حوزه علمیه کشور، صبح امروز در جمع مبلغان برادر و خواهر سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان در خصوص موضوع گفتمان جمعیت اظهار داشت: با توجه به اینکه جمعیت کشور رو به پیری است، در نتیجه با کاهش جمعیت جوان و کمبود نیروی انسانی و دیگر آسیب‌ها روبرو خواهیم بود.

دبیر ستاد راهبری جمعیت و خانواده به آسیب‌های حوزه جمعیت اشاره کرد و افزود: در مبحث جمعیت دو محور جامعه و خانواده دچار آسیب می‌شود که در بعد جامعه، با کاهش نیروهای پژوهشگر، نیروی انسانی، آسیب‌های اقتصادی و امنیتی و… مواجه خواهیم بود.

وی با اشاره به آسیب‌هایی که خانواده‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، گفت: تنزل جایگاه مادری از بزرگترین آسیب‌هاست که حتی فضای مجازی، با مطرح کردن دوگانه بین تحصیل و شاغل بودن بانوان با نقش مادری به این تنزل جایگاه دامن می‌زنند.

ساکی از دیگر آسیب‌های جمعیتی که خانواده را تحت شعاع قرار می‌دهد، سقط جنین توسط مادر دانست و هشدار داد: برخی خانواده‌ها به دلیل عدم آگاهی از عواقب سقط جنین مرتکب چنین عملی می‌شوند و مادر ناخواسته مرتکب قتل یک انسان شده که آسیب‌های جسمی و روحی فراوانی به دنبال دارد.

وی به آسیب‌های جسمی، مانند ناباروری، بارداری خارج از رحم اشاره کرد و توضیح داد: سقط جنین آسیب‌های روحی نیز به دنبال دارد که باید اطلاع رسانی کافی در این موارد انجام شود.

دبیر ستاد راهبری جمعیت و خانواده با بیان این مطلب که آسیب تک فرزندی از دیگر آسیب‌های خانواده است، تشریح کرد: وقتی خانواده‌ای تنها به داشتن یک فرزند اکتفا می‌کند، مشکلاتی مانند استرس و توجه بیش از حد به فرزند را به همراه دارد و در نتیجه باعث می‌شود فرزند اعتماد خود را در انجام امور محوله از دست بدهد.

وی در ادامه با توجه به آسیب‌هایی که متوجه فرزندان است، بیان کرد: با تک فرزندی سرمایه خانواده در یک سبد گذاشته می‌شود و والدین باید فرصت زیادی جهت آموزش‌ها صرف کنند، در حالی که اگر تعداد فرزندان زیاد باشد، آموزش‌ها از طریق فرزندان به یکدیگر انتقال می‌یابد.

ساکی به جنبه‌های دیگر آسیب اعم از بلوغ زودرس فرزندان اشاره و تصریح کرد: کودکانی که تنها هستند و خواهر و برادری ندارند به واسطه ارتباط و همنشینی با بزرگسالان فرصت بازی و کودک بودن را از دست می‌دهند و به دلیل همین تنهایی با فضای مجازی انس می‌گیرد و اوقات خود را با آن پر می‌کند.

دبیر ستاد راهبری جمعیت و خانواده جایگاه خواهر و برادر در خانواده را حائز اهمیت برشمرد و گفت: از نیاز اصلی فرزندان داشتن برادر و خواهر است که خانواده‌ها باید به درک داشتن فرزند بیشتر برسند تا از محبت بقیه اعضای خانواده بهره مند شوند.

وی با توجه به این شعار که زمانی «فرزند کمتر زندگی بهتر» مطرح شد، اضافه کرد: حاکمیت وظیفه دارد در امر فرزند آوری توجهات ویژه‌ای به خانواده‌ها داشته و دولت باید در فرزند آوری تسهیل‌گری کند.

ساکی به نقش رسانه‌ها در نهادینه کردن برنامه‌های تولیدی و محتوایی در بحث زندگی با حیوانات خانگی اشاره کرد و افزود: بسیاری از افراد شاخص (سلبریتی) با نشر تفکر حمایت از حیوانات آن را در ذهن افراد جامعه نهادینه کردند و رسانه‌های خارج از کشور نیز به آن دامن زدند.

وی در پایان به اهمیت نقش مبلغان در فرهنگ سازی به عنوان گام اول گفتمان سازی جمعیت اشاره و خاطر نشان کرد: مبلغان باید در محافل و مجالس آسیب‌های کاهش جمعیت را مطرح و جامعه را از بحران پیری و فرسودگی نجات بخشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha