دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
حاج قاسم سلیمانی

حوزه / ابعاد مبارزاتی او با دشمنان قسم خورده اسلام از دوران دفاع مقدس تا مبارزه با اشرار جنوب کشور و تا این سال‌های اخیر با حضور پر رنگ و فوق العاده مؤثر در سوریه و عراق و مبارزه با داعش خبیث از طرفی و خدمات اجتماعی و رسیدگی به محرومان از طرف دیگر، همه و همه برگ‌های زرینی از دوران زندگی با برکت حاج قاسم سلیمانی است.

خبرگزاری حوزه | دو سال از شهادت سردار قاسم سلیمانی می‌گذرد و با این وجود نه تنها یاد این شخصیت کم رنگ نشده، بلکه جدی‌تر نیز شده و هر چه زمان سپری می‌شود ابعاد دیگری از زندگی این مرد الهی و مجاهد مخلص فی سبیل الله نمایان می‌شود؛ خاطراتی بیان می‌شود، کتاب‌هایی نوشته می‌شود، مستندهایی ساخته می‌شود و …؛ البته حق هم همین است.

حاج قاسم حق عظیمی بر گردن ایران و ایرانی دارد و نه تنها بر ایران، بلکه بر کل جریان مقاومت و تمام انسان‌های آزاده جهان حق بزرگی دارد. این مطلب اغراق و گزافه گویی نیست؛ واقعیتی است که گذشت زمان حقایقی از ویژگی‌های ایشان و خدمات ارزنده این رزمنده غیور را برای همگان رو می‌کند.

ابعاد مبارزاتی او با دشمنان قسم خورده اسلام از دوران دفاع مقدس تا مبارزه با اشرار جنوب کشور و تا این سال‌های اخیر با حضور پر رنگ و فوق‌العاده مؤثر در سوریه و عراق و مبارزه با داعش خبیث از طرفی و خدمات اجتماعی و رسیدگی به محرومان از طرف دیگر، همه و همه برگ‌های زرینی از دوران زندگی با برکت حاج قاسم سلیمانی است. اینکه رهبر معظم انقلاب از این شهید گرانقدر به عنوان مکتب یاد کرده است گویای ابعاد فرهنگ ساز سردار سلیمانی است و سالیان سال جای کار دارد.

تشییع جنازه با عظمت شهید سلیمانی که شاید کسی در مخیله‌اش هم نمی‌گنجید که چنین تشییع با شکوه و عجیبی از ایشان برگزار شود و این همه ابراز عشق و محبتی که از سوی اقشار مختلف مردم با گرایش‌های مختلف سیاسی و حتی عقیدتی روی داد، نشان از اخلاص و تقوای ممتاز این مرد الهی دارد.

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا؛ کسانی که ایمان آورده‌اند و عمل صالح انجام داده‌اند به زودی خداوند رحمان برای آنان محبتی قرار خواهد داد.» بی تردید حاج قاسم سلیمانی از مصادیق بارز این آیه شریفه بود که با ایمان و عمل صالح، خداوند متعال محبتش را اینگونه که شاهد هستیم در دل‌های مردم قرار داده است.

نکته بسیار مهمی که شاید کمتر به آن پرداخت شده باشد و قاعدتاً تأثیر به سزایی در این عزت و محبوبیت حاج قاسم دارد، نقش ارزنده و جدی ایشان در بازسازی عتبات عالیات است.

این نکته شاید برای خیلی از مردم ناشناخته باشد که فرمانده اصلی ستاد بازسازی عتبات، حاج قاسم سلیمانی بوده است. مدتی بعد از شهادت حاج قاسم مستندی به نام «حکمت سلیمانی» از شبکه سه سیما پخش شد که نشان می‌داد یکی از مهم‌ترین کسانی که در بازسازی عتبات عالیات و حرم ائمه علیهم‌السلام در عراق نقش داشته، حاج قاسم سلیمانی بوده است و در واقع عمده کسانی که در بازسازی عتبات فعال بودند تحت فرماندهی و مدیریت حاج قاسم بودند. همین یک عمل در کارنامه زندگی هر کسی باشد کافی است که عزت دنیا و آخرت را نصیب انسان کند. روحش شاد و راهش پر رهرو.

بابک شکورزاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha