شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
حضور نماینده ولی ‌فقیه در استان کرمانشاه در «یادمان شهدای پاوه»

حوزه/ حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حبیب‌الله غفوری، در سفر به منطقه اورامانات، به زیارت «یادمان شهدای پاوه» رفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از کرمانشاه، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حبیب‌الله غفوری روز گذشته در سفر به منطقه اورامانات، به همراه امام جمعه شهرستان پاوه و برخی مسئولین استانی، به زیارت یادمان شهدای پاوه، رفت.

حضور نماینده ولی ‌فقیه در استان کرمانشاه در «یادمان شهدای پاوه»

«یادمان شهدای پاوه»

در مرداد ماه ۱۳۵۸ چند هزار نفر از گروهک‌های ضد انقلاب و چپ‌گرا به پاوه حمله کرده و در طرف مقابل حدود ۲۰۰ پاسدار محلی و ۶۰ پاسدار غیربومی و چند نفر از نیروهای ژاندارمری دفاع سرسختانه‌ای در برابر مهاجمان انجام دادند.

از مهم‌ترین گروه‌های معارض پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حزب دموکرات کردستان بود، حزب دموکرات که از ابتدای پیروزی نهضت، کارشکنی می‌کرد در مرداد ۱۳۵۸ برای تصرف پاوه اقدام کرد و در نامه‌ای به امام‌خمینی(ره) درباره ورود ارتش به کردستان هشدار داد.

عصر ۲۳مرداد پاوه توسط مهاجمان محاصره شد و حتی با ورود و تلاش مصطفی چمران و همراهان او در شرف سقوط قرار گرفت، تهاجم همه‌جانبه ضدانقلاب، بسته‌شدن راه‌های منتهی به شهر و اقدامات جنایت‌کارانه این گروه و کشتار مردم، موجب دستور صریح امام‌خمینی(ره) به عنوان فرمانده کل قوا در برابر آنها شد.

فرمان امام‌خمینی(ره) برای حرکت بلافاصله قوای نظامی و ختم غائله، سیل عظیمی از نیروهای مردمی و ارتشی را به سوی پاوه رهسپار کرد، چنان‌که نیروهای ضدانقلاب را حتی پیش از رسیدن قوای اعزامی وادار به فرار کرد.

درست در لحظاتی که کم مانده بود ضد انقلاب، خانه پاسدارهای پاوه را تصرف کند، پیام قاطع حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر شکستن محاصره پاوه صادر شد و در پی آن مهاجمان به کوه‌های اطراف فرار کردند و نیروهای انقلاب بر پاوه مسلط شدند.

امام‌خمینی(ره) در پیامی به سران حزب دموکرات اخطار دادند دست از مخالفت بردارند و فرمودند، کسانی که بازگردند عفو خواهند شد.

در جریان مقاومت پاوه تعداد قابل توجهی از رزمندگان به شهادت رسیدند، تنها در بیمارستان این شهر ضد انقلاب بسیاری از پاسداران بومی و غیربومی را سر بریدند و پیکرشان را متلاشی کردند.

مشهد شهدای پاوه یکی از اولین یادمان‌های ساخته شده در مناطق عملیاتی غرب کشور است و زائران نسبتاً زیادی به پاوه آمد و شد می‌کنند، همچنین مقام معظم رهبری نیز در سفر به مناطق کردنشین کشورمان، از این یادمان دیدن کردند و به زیارت مزار شهدایش رفتند.

یادمان شهدای مقاومت پاوه در این شهر زیبا و پلکانی شکل، یکی از محبوب‌ترین یادمان‌های غرب کشور است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha