شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری

حوزه/ معاون ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه کشور به تشریح ظرفیت ها و چالش های و راهبردهای تبیینی عملیات "وعده صادق" پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمفید حسینی کوهساری دقایقی قبل در همایش بین المللی "فردای صادق" با محوریت "بررسی تحولات دانشجویان اروپا و آمریکا" در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه قم گفت: تاریخ منطقه را باید به قبل و بعد تحولات اخیر و عملیات وعده صادق تقسیم کرد.

بیشتر بخوانید:

آغاز همایش بین المللی "فردای صادق" در قم / پخش زنده از حوزه نیوز

معاون ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه کشور افزود: نخبگان حوزوی باید در تحلیل و تبیین این رویداد تلاش جدی و جهادی انجام دهند تا تحلیل های دقیق از قضایای اخیر تولید شود و راهبردهای خاصی برای فعالیت ایجاد گردد.

وی بیان کرد: چند رویداد مهم در حوادث اخیر روی داد که این حوادث را متمایز می کند. اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی یک حمله نظامی به یک رژیم غاصب انجام شد که یک نقطه عطف بزرگ در تاریخ انقلاب اسلامی و منطقه بود.

معاون ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه کشور گفت: در حوادث اخیر ایران اسلامی یک حمله نظامی کاملا گسترده با صدها موشک و پهپاد به شکل اعلام شده به رسانه های بین المللی و منطبق بر ضوابط بین المللی انجام داد. ایران پس از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در سوریه به سازمان ملل اعلام رسمی کرد و پس از آن اعلام کرد که انتقام این حمله را به شکل رسمی خواهد گرفت. عملیات وعده صادق در حوزه عملیات سخت یک نقطه عطف بود که در امتداد آن بازدارندگی جمهوری اسلامی در یک تراز بین المللی در مقابل چشم همگان مشهود شد که نظام جمهوری اسلامی دارای یک قدرت بازدارنده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری تصریح کرد: عملیات وعده صادق یک عملیات ترکبیبی نظامی، رسانه ای و بین المللی بود. اینکه چرا این نقطه عطف را نقطه عطف جهانی و تاریخی می دانیم دارای یک سوال واضح است.

وی افزود: همه مناسبات بین المللی ایران با معیار مقابله با اسرائیل غاصب و آمریکای جنایتکار تنظیم شده است و اتفاقات اخیر چهره ظالم و جنایت کار و غیر قابل گفتگو و تعامل رژیم صهیونیستی بر همگان آشکار شد.

معاون ارتباطات و بین الملل حوزه علمیه کشور بیان کرد: رژیم صهیونیستی به مناسبات ادیانی و انسانی و نظام بین الملل پایبند نیست و حقانیت گفتمان انقلاب اسلامی را در محیط بین الملل بر همه آشکار ساخت.

وی ادامه داد: نقطه عطف دیگر آن است که هیچ زمان معیارهای دوگانه تمدن غربی این گونه مفتضح و رسوا نشده بود. کشورهایی که مدعی شعار دموکراسی و آزادی بودند در این حوادث چهره خود را نشان دادند. در واقع تمدن غرب هویت واقعی و دروغین بودن شعارها و آرمان های خود را بر همه آشکار کرد. به شکلی فریاد بسیاری از سیاستمداران غربی و کارمندان کاخ سفید و سازمان ملل نیز برآمد. بسیاری از مسئولان آمریکایی و اروپایی بارها و بارها بر این مسأله اعتراض کردند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری تصریح کرد: نکته دیگر آنکه در درون دنیای اسلام هیچ زمانی گفتمان های رقیب گفتمان انقلاب اسلامی این همه جدی با هم به رقابت نپرداخته بودند. در ماه های اخیر، گفتمان های تکفیر و جهادی و سلفی چهره خود را نشان دادند. این گروه ها که مدعی شهادت طلبی بودند در عین انتظاری که همگان از حرکت جدی آنها داشتند چهره واقعی خود را به همه دنیا نشان دادند. حتی گفتمان اخوانی و سایر گفتمان هایی که در جهان اسلام وجود دارند نیز در مقایسه با گفتمان انقلاب اسلامی وزن خود را عیان کردند.

وی افزود: بدنه افکار عمومی و دنیای اسلام و همچنین طیف وسیعی از آزادی خواهان سراسر جهان در این ماجرا با گفتمان انقلاب اسلامی همراهی کردند که اتفاق بسیار بزرگی داشت.

راهبردهای نقش آفرین تبیینی حوزه های علمیه

معاون ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه کشور بیان کرد: راهبردهای برائت، مقاومت، وحدت و فطرت در این عرصه کارآمدی دارند.

وی تصریح کرد: در اصل برائت باید گفت که مقام معظم رهبری فرمودند حج امسال باید حج برائت باشد. دشمنی با دشمنان خدا باید به یک راهبرد جدی در جهان اسلام مبدل شود. باید رژیم صهیونیستی را به عنوان رژیم خونخوار و ساختگی که با اندیشه های دینی جعلی و تحریف شده و آخرالزمانی کار خود را پیش می برد به جهان معرفی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری اظهار کرد: در این زمینه باید یک خط رسانه ای جدی داشته باشیم و بر این وضعیت رو به احتضار رژیم صهیونیستی ضربه پایانی را بزنیم و این مسأله به یک گفتمان فرهنگی نیازمند است. همچنین تبیین چالش ها و دوگانه ها و تعارضات تمدن غربی و بحران ها و چالش های تمدن غربی از دیگر اموری است که باید در راهبرد برائت دنبال کنیم.

معاون ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه کشور بیان کرد: در راهبرد مقاومت نیز باید روی چند محور تاکید کنیم. نکته اول، تبیین منظومه فکری گفتمان مقاومت است. برای بسیاری از آحاد بشریت سؤال جدی است که با وجود درگیری های سالهای مدید با رژیم صهیونیستی چه مسأله ای رخ داده است که ورق مقابله مسلمانان با رژیم صهیونیستی برگشته است.

عملیات وعده صادق علیه مردم عادی نبود

وی گفت: عملیات وعده صادق علیه مردم عادی نبود بلکه حمله ما حمله هوشمندانه علیه اهداف نظامی دشمن بود که با اخلاق و حکمت و احترام به موازین بین المللی آمیخته بود و یک روند عقلانی و حکیمانه و اخلاق مدار را دنبال کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری تصریح کرد: نکته بعدی بیان دستاورهای مقاومت است. همچنین در این محور باید ضعف های گفتمان های رقیب را نیز بیان کنیم. در تبیین گفتمان مقاومت باید جریان های رقیب را نیز مورد نقد قرار دهیم.

وی افزود: در راهبرد وحدت که باید در حوزه های علمیه به آن توجه شود باید ضمن پیگیری تبیینی پیروزی های اخیر نباید از راهبرد وحدت شیعه و سنی غفلت کنیم. گفتمان مقاومت در بستر یک گفتمان وحدت و تقریب شکل گرفته است. مردم فلسطین برادران و خواهران اهل سنت هستند ولی ایران اسلامی ثابت کرد که نگاه واقعی او گفتمان اصیل جامعه اسلامی است. وحدت مذهبی و وحدت جریان های اسلامی و سایر امت های غیر مسلمان از جمله اموری است که باید در این راهبرد دنبال شود.

معاون ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه کشور بیان کرد: در راهبرد فطرت باید عناصر گفتمان فطرت را بشناسیم و روی عناصر فطری نیز تمرکز کنیم و حرکت جهانی معنوی و تمدنی و فطری در دنیا تسریع کنیم.

چالش ها و تهدیدات

وی در توضیح چالش ها گفت: یکی از چالش هایی که دشمنان ممکن است برای ما ایجاد کنند، مسأله ایران هراسی و شیعه هراسی است زیرا برخی به دنبال نهادینه کردن این بحث هستند که ایران ممکن است این حمله را علیه کشورهای اسلامی به کار بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری تصریح کرد: چالش مذهبی از دیگر چالش ها است که ممکن است دشمنان روی آن به شدت کار کنند و بگویند که ایران به دنبال شیعه کردن مردم مسلمان است.

وی افزود: تقلیل پیروزی های اخیر به یک پیروزی نظامی و سیاسی از چالش های جدی این حوزه است. به نظر می رسد که برخی اوقات به شکل غلوآمیز روی پیشرفت نظامی اسلامی تاکید می کنند تاذهن ها روی این پیروزی ها متمرکز شود و پیشرفت های فکری و معنویتی دیده نشود. تلاش گسترده ای در فضای رسانه ای وجود دارد که امتداد این عملیات به مکتب اهل بیت و عاشورا پیوند نخورد.

به گفته معاون ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه کشور نباید این موضوعات را به ابعاد خاص فلسطین محدود کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha